Pagina 1 van 4

Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: do 20 nov 2025, 22:08
door democles
Voor mijn volgende project in de wondere wereld van de gitaarversterkers was ik wat aan het rondneuzen en vond dit schema.
2x50 Marshall.jpg
Misschien dat mede gitaarversterker bouwers cq. reparateurs even naar het schema kunnen kijken.
Alle suggesties zijn welkom.

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: do 20 nov 2025, 22:40
door Shadow
Pffft dat maakt een hoop herrie ](*,)

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: do 20 nov 2025, 23:52
door ray5150
Als ik zo vrij mag zijn. kijk ook eens naar de Hiwatt versterkers.
Bijvoorbeeld de DR504. veel over te vinden op Google.

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: vr 21 nov 2025, 2:34
door democles
Bedankt jongens.
Heb me een beetje verdiept in die HIWATT.
Leuk om te lezen dat het geliefd was om zijn clean sound. (Gilmore , P Floyd) en goed werkt met externe pedaaltjes.
En de manier waarop.
Het schema van de HIWATT laat zien dat de PI gebiast wordt door een kathode volger,wat de vervorming van de PI clean houd en dat te samen met een aparte (lees niet regulair) toonstack en pressence regeling.
DR504OL.gif
https://ampbooks.com/mobile/classic-cir ... -inverter/

Een nadeel voor mij is dan dat de voeding +500v DC moet zijn en ik kom dan maar tot 440v met wat ik heb liggen :?

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: vr 21 nov 2025, 8:42
door Barry2001
Wat is je doel demo, wil je een bestaande versterker nabouwen? Of nabouwen met iets van een twist erin?

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: vr 21 nov 2025, 9:47
door Pjotr
Het is een typisch fixed bias. Lekker voor "clean spelen". En niet zo geschikt als overdrive op zich en dus niet zo voor een "hoop herrie". Dus idd wat is het doel?

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: vr 21 nov 2025, 10:43
door Shadow
Die 100W plexi's zijn clean idd, maar zo hard....veel metal jongens in mijn omgeving waren er gek op icm met de Boss Metal Zone ervoor...

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: vr 21 nov 2025, 13:41
door democles
Tja wat is het doel?
Eigenlijk iets maken met wat ik heb liggen.
Het schema wat ik vond is geen bestaande versterker maar een bedenksel van https://sluckeyamps.com/index.htm.

Via MP had ik een versterker combo op de kop getikt eigenlijk voor de twee Vintage 30 speakers (2002 Engelse productie) die er in zaten.
Ashdown PM 60.jpg
De versterker deed het niet,maar wat frommelen aan het master volume bracht het ding tot leven :rock:
Het probleem met deze versterker was de opbouw op 1 print en onvoldoende koeling.
Alle potmeters waren direct op de print gezet en dan wil er wel eens een pootje los gaan.........
Ashdown.jpg
Op zich had ik de versterker kunnen reviseren,maar wat is er dan leuker de uitgangstrafo (2x EL34) er uit te halen en daar wat anders mee te doen.
En persoonlijk vond ik het een oer lelijk ding :lol:
De set buizen was dan een bonus :D
De restanten bouw ik om tot een een cabinet met de 2x60W 12 inch V30 speakers.
Een win/win/win situatie dacht ik en dat voor een zeer klein prijsje....... :-"

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: vr 21 nov 2025, 14:02
door Pjotr
democles schreef: vr 21 nov 2025, 13:41
Tja wat is het doel?
Eigenlijk iets maken met wat ik heb liggen.
Gewoon lekker doen dan! Een echte handgebouwde "Democles" ben je zo weer kwijt :mrgreen:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: za 22 nov 2025, 19:56
door democles
Maar even iets tastbaars in elkaar gemept.
Gaat het passen? :hide:
Nee natuurlijk niet,het standaard bordje komt 6 baantjes te kort!! :lol:
Morgen er maar wat op verzinnen....komt goed. :think:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 23 nov 2025, 20:32
door democles
Het bordje verlengt,
Alle turrent,s staan er nu op.
DSC09291.JPG
DSC09292.JPG
Volgende stap de doorverbindingen.
DSC09298.JPG
En de hoogspanning doorverbindingen aan de onderkant.
DSC09299.JPG
DSC09300.JPG
Morgen de soldeerbout opwarmen,genoeg voor vanmdaag :lol:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 23 nov 2025, 20:42
door Pjotr
Mooi! Wordt eens tijd dat je zelf die bordjes bij JLPCB laat maken :D Denk dat je ook nog goedkoper uit bent.

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: ma 24 nov 2025, 3:23
door democles
Misschien als ik aan een SOLDANO begin.
Goedkoper, ik denk het niet. (2x 2mm bordje 14 euro kant en klaar om turrent.s te meppen)
Maar voor nu, werken met wat ik heb liggen. :lol:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: ma 24 nov 2025, 9:14
door Pjotr
democles schreef: ma 24 nov 2025, 3:23
2x 2mm bordje 14 euro kant en klaar om turrent.s te meppen
Das zeker een nette prijs!

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: ma 24 nov 2025, 13:34
door democles
Op naar het plaatwerk :lol:
Passen en meten..

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: do 27 nov 2025, 17:19
door democles
Eerst maar even de ringkern voeding trafo verpakking gemaakt.
Alu pijp 5mm dik met 3mm afdekplaten.

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 30 nov 2025, 0:04
door Henkjan
sjiek hoor

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 30 nov 2025, 13:19
door ray5150
Ik dacht heel even dat je een Bixonic Expandora had gescoord. :lol:
https://www.google.com/search?sa=X&sca_ ... 2&dpr=1.25

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 30 nov 2025, 14:46
door democles
Ja het lijkt er een beetje op :lol:
Moest eerst even zoeken wat dat was,,,,,

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 30 nov 2025, 18:44
door democles
Verder met passen en meten.
meten.JPG
Demo, waarom die twee extra potmeters ? :think:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 30 nov 2025, 19:20
door Shadow
Stel je die vraag aan jezelf?

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 30 nov 2025, 20:11
door democles
Ja,het is een kwestie van wel of niet!
Twee extra potmeters.
1 voor een post PI master volume,omdat dit ding in theorie best wel hard gaat.
Bassman_MV_Type-2.png
1 voor een Depth regeling ,eigenlijk een variabele terugkoppeling regeling om de bas in de eindversterker te kunnen regelen.
Depth 2.jpg
Of alles origineel laten, volgens het schema :-k
2x50 Marshall.jpg

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: zo 30 nov 2025, 23:25
door democles
Nee, toch maar doen,we zien wel waar het schip strand :lol:
-2 extra potmeters
-buizen FX loop
-eerste twee buizen op DC gloeien
-6,3v wissel spanning gloei optillen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: ma 01 dec 2025, 0:45
door Henkjan
:rock:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Geplaatst: vr 05 dec 2025, 16:12
door democles
Passen en meten.
Kunnen we alles kwijt?