Pagina 1 van 1
Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: vr 14 nov 2025, 21:45
door timpert
https://www.seas.no/index.php?option=co ... Itemid=194
Leuk ding, helaas met > 500 pop/stuk wel wat prijzig.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: vr 14 nov 2025, 22:04
door Pjotr
Leuk technologisch hoogstandje weer. Hamvraag: Zou dit nou echt fijner klinken dan de reeds super klinkende ScanSpeak silk domes die gewoon de 40 kHz halen met lage vervorming? En een kwart kosten?
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: vr 14 nov 2025, 22:05
door timpert
Koop 'm, dan weet je het
Zo aan de respons te zien zal het geen moeilijke tweeter zijn om te integreren.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: vr 14 nov 2025, 22:27
door Pjotr
Ben al tevreden
B.t.w. een SS Illuminator (zonder FF) is ook niet moeilijk te integreren.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: za 15 nov 2025, 10:12
door Ronkel
Ziet eruit als een hele dure tweeter zonder enige meerwaarde.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: za 15 nov 2025, 10:13
door Henkjan
alsof je dat kan beoordelen op basis van alleen een frequentie respons
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 9:59
door markbakk
Nou ja, “onderzoek heeft uitgewezen dat we de verschillen tussen goedkope en dure tweeters, mits goed toegepast en ge-equalized, niet kunnen waarnemen”.
Persoonlijk kan ik dat wel volgen. Toen mijn oren nog jong waren, vond ik verschillende tweeters van onder de 100 gulden beter dan tweeters die minstens het dubbele kostten. In direct vergelijk. En ook na langere tijd luisteren.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 11:29
door Chocomel
De membraanresonantie gaat bij de glazen dome zo te zien richting de 30 kHz, terwijl die bij een aluminium
H1825 op 25 kHz ligt en bij een diamanten
E0100 boven de 60 kHz. Of de resonantie beter gedempt is is lastig te beoordelen, omdat de piek te hoog is om in de grafiek te passen.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 11:47
door VintageHarry
En dan is er nog de keramische dome zoals in de Visaton KE 25 SC, dat zal toch niet zoveel verschillen met glas?
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 12:28
door Pjotr
Kan mij wel voorstellen dat het moderne zeer harde "Gorilla" glas van mobieltjes wel een uitdaging vormt in deze. Waar men in de "bla bla" steeds op uitkomt met dit soort materialen is de hoge geluidssnelheid en dat daarmee de tweeter als piston blijft werken op hoge frequenties. Wat ik dan weer niet snap is dat men die mooie pistonwerking weer gaat verstieren met een DXT diffractiesprong.
Enige tweeters met echt een piston werking tot op hoge frequenties zijn die welke over het hele membraan gelijkmatig worden aangedreven, zoals de aloude alu ribbons en AMT's
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 13:32
door Chocomel
Zolang je ver genoeg onder de membraanresonantie blijft qua frequentie, gedraagt ook een dome zich als een star lichaam. Dat is het voordeel van glas, keramiek en diamant: de membraanresonantie wordt verder buiten het audiobereik gelegd. Hoe ver ver genoeg is, is een volgende vraag.
De DXT-faceplate kan je beschouwen als een serie diffractieringen, maar ook als een waveguide waarvan de wand in kleine stapjes afbuigt in plaats van continu. Ik zou denken dat dit laatste weinig uitmaakt.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 14:52
door Pjotr
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 16:34
door Chocomel
Wat bedoel je precies?
Figuur 2 laat zien dat glas een fractie stijver is en meer demping heeft dan aluminium. Het verschil is niet heel spannend. Figuur 3 en verder zijn lastig te beoordelen, omdat er een phase shield voor de dome zit die de metingen vertekent.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 17:18
door Pjotr
Precies dat! En verder dat het niks nieuws is onder de zon. Vind het gewoon erg veel geld voor een glaasje in vergelijk met een blikje.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 20:51
door rikpost
Ach voor een goed glas betaal je doorgaans meer dan voor blikje .
Ik moet wel zeggen dat ik zeer in mijn nopjes ben met mijn Berrylium blikjes t.a.v. de Dynaudio Esotar die ook al mooi was .
Maar dit is toch wel even iets anders,of dat alleen door het conusmateriaal komt ?
Het zal wel de combinatie zijn van motor en conus ,ook geen ferrofluid !
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 20:11
door Chocomel
Pjotr schreef: ↑zo 16 nov 2025, 17:18
Precies dat! En verder dat het niks nieuws is onder de zon. Vind het gewoon erg veel geld voor een glaasje in vergelijk met een blikje.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 21:30
door John P
[verkoopmodus] Maar glas is wel meer transparant. [eind verkoopmodus]
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 21:31
door pappaleo
Tenzij het melkglas is.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 21:33
door Shadow
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: di 18 nov 2025, 7:22
door architect
is het glas ook enigszins zwaar? waarom zakt die curve zo weg naar het hoog?
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: di 18 nov 2025, 8:47
door timpert
Dat doet de DXT frontplaat, die heeft een effect vergelijkbaar met een waveguide. Heeft niks met massa van het membraan te doen.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: do 20 nov 2025, 23:44
door richard
Chocomel schreef: ↑zo 16 nov 2025, 11:29
De membraanresonantie gaat bij de glazen dome zo te zien richting de 30 kHz, ... Of de resonantie beter gedempt is is lastig te beoordelen, omdat de piek te hoog is om in de grafiek te passen.
In de jaren ''80-'90 vond ik de toen populaire Focal tweeters maar vies scherp klinkende dingen. Ook andere metalen tweeters hadden dat effect wel vaker. Inmiddels hoor ik de vleermuizen niet meer en zullen ze vast beter klinken. De mate van demping zal dan ook leeftijd gerelateerd zijn.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Geplaatst: vr 21 nov 2025, 9:14
door VintageHarry
Over welke Focal tweeters heb je het dan precies? Hier luister ik met plezier naar zo’n inverted dome met titanium-oxide. Of zou dat ook de leeftijd zijn?
