Koud he?
Geplaatst: ma 29 sep 2025, 11:27
Tsja, een beetje vreemde opening en topictitel maar voor mij daadwerkelijk relevant op het gebied van luidsprekers. Ik weet het, ik ben hier lang niet aktief geweest. Andere hobby's hebben het zelfbouwen verdrongen en dat is grotendeels nog steeds zo.
Op een plek, far far away, staat een eeuwenoud houten hutje die ik nu de mijne noem. Nu is er niet veel maar er is wel Elektra aanwezig en dat is best bijzonder met meer dan 1000 hectare niemandsland erachter (lees onbewoond bos). Water uit een (gegraven) put en WC is (nu nog) een (buiten) hokje met een ton eronder en een hartje in de deur.
De afgelopen 45 jaar is er nooit iemand geweest in de winter want het was van een oud vrouwtje die het gebruikte als zomer dag buitenverblijf. Ooit is het permanent bewoont geweest maar dat is lang geleden en het hutje staat er al minstens 140 jaar. Koning winter is daar met een grote K. Het hutje met alle faciliteiten bevriest dan tot minus 25-30 graden celsius voor een maand of 3.
Mobiele verbinding via 4G is er nauwelijks. Rondom het hutje heb ik soms één streepje en soms geneens geen één. Loop ik het bos in dan houdt het meestal op tenzij ik op een heuvel of berg(je) sta. Ik heb een modem geinstalleerd met een perpaid 4G simkaart en door de externe antennes kan ik wel wat ontvangen en heb dus wifi. Sort of want de snelheid is laag, 0,5-2 Mb /sec.
Maar een klein audiosysteempje dat wat verder gaat als een bluetooth luidsprekertje moet er eigenlijk wel komen. Lekker muziek luisteren met een goed glas wijn voor de open haard.
Gezien de omstandigheden lijken papierconussen in luidsprekers mij minder voor de hand liggen. Miijn ooit eerste luidspreker zelfbouwproject op basis van Visaton WS130 en DT94 kan ik na jaren trouwe dienst bij iemand anders weer retour krijgen. Met de papierconus is dat misschien niet de meest voor de hand liggende oplossing.
Nu heb ik nog wel een optie en dat is, ik schaam mij diep, een projectje welke ik in 2009 ben begonnen en welke nog nooit is afgemaakt. Deze ligt nog steeds in onderdelen in de kelder in een doos. Er is ooit een topic over begonnen en het is de audionoot. viewtopic.php?p=1445803&hilit=audionoot#p1445803
Voordeel: conus van kevlar (Monacor SPH135 KEP) Ik verwacht at deze beter tegen kou kan dan en papierconus. Mogelijk nadeel: de tweeter is een B&G Neo 3 PDR. Dat is een bandje van als ik me niet vergis kapton en aluminium. Geen idee hoe goed dat gaat uitpakken. Versterker wordt waarschijnlijk een arylic (met wifi) omdat ik dan spotify connect kan gebruiken.
Deze winter zal ik er niet zijn maar het is de bedoeling om dat in de toekomst wel te (kunnen) doen.
Is er iemand met ervaring met luidsprekers laten overwinteren met extreme lage temperaturen?
Kevlar beter dan papier lijkt me wel. Bandje zoals de Neo3pdr weet ik niet. Heb die echter al in huis. Ik kan het ook gewoon proberen en even een traan wegpinken als het stuk gaat natuurlijk.
Op een plek, far far away, staat een eeuwenoud houten hutje die ik nu de mijne noem. Nu is er niet veel maar er is wel Elektra aanwezig en dat is best bijzonder met meer dan 1000 hectare niemandsland erachter (lees onbewoond bos). Water uit een (gegraven) put en WC is (nu nog) een (buiten) hokje met een ton eronder en een hartje in de deur.
De afgelopen 45 jaar is er nooit iemand geweest in de winter want het was van een oud vrouwtje die het gebruikte als zomer dag buitenverblijf. Ooit is het permanent bewoont geweest maar dat is lang geleden en het hutje staat er al minstens 140 jaar. Koning winter is daar met een grote K. Het hutje met alle faciliteiten bevriest dan tot minus 25-30 graden celsius voor een maand of 3.
Mobiele verbinding via 4G is er nauwelijks. Rondom het hutje heb ik soms één streepje en soms geneens geen één. Loop ik het bos in dan houdt het meestal op tenzij ik op een heuvel of berg(je) sta. Ik heb een modem geinstalleerd met een perpaid 4G simkaart en door de externe antennes kan ik wel wat ontvangen en heb dus wifi. Sort of want de snelheid is laag, 0,5-2 Mb /sec.
Maar een klein audiosysteempje dat wat verder gaat als een bluetooth luidsprekertje moet er eigenlijk wel komen. Lekker muziek luisteren met een goed glas wijn voor de open haard.
Gezien de omstandigheden lijken papierconussen in luidsprekers mij minder voor de hand liggen. Miijn ooit eerste luidspreker zelfbouwproject op basis van Visaton WS130 en DT94 kan ik na jaren trouwe dienst bij iemand anders weer retour krijgen. Met de papierconus is dat misschien niet de meest voor de hand liggende oplossing.
Nu heb ik nog wel een optie en dat is, ik schaam mij diep, een projectje welke ik in 2009 ben begonnen en welke nog nooit is afgemaakt. Deze ligt nog steeds in onderdelen in de kelder in een doos. Er is ooit een topic over begonnen en het is de audionoot. viewtopic.php?p=1445803&hilit=audionoot#p1445803
Voordeel: conus van kevlar (Monacor SPH135 KEP) Ik verwacht at deze beter tegen kou kan dan en papierconus. Mogelijk nadeel: de tweeter is een B&G Neo 3 PDR. Dat is een bandje van als ik me niet vergis kapton en aluminium. Geen idee hoe goed dat gaat uitpakken. Versterker wordt waarschijnlijk een arylic (met wifi) omdat ik dan spotify connect kan gebruiken.
Deze winter zal ik er niet zijn maar het is de bedoeling om dat in de toekomst wel te (kunnen) doen.
Is er iemand met ervaring met luidsprekers laten overwinteren met extreme lage temperaturen?
Kevlar beter dan papier lijkt me wel. Bandje zoals de Neo3pdr weet ik niet. Heb die echter al in huis. Ik kan het ook gewoon proberen en even een traan wegpinken als het stuk gaat natuurlijk.