Ver-draaid...
Geplaatst: vr 26 sep 2025, 15:18
Zo heel af en toe kom ik in de knutselarij wel eens in de situatie dat een klein draaibankje van pas zou komen. asjes, busjes, vulringen, klein spul.
Ik hoef er geen krukas van een V8 op te leggen...
Een nieuwe Proxxon of HBM was buiten mijn budget. dus maar eens naar gebruikt kijken op Marktplaats. valt eigenlijk ook best wel tegen.
Het moest wel een beetje compact, betaalbaar, en tilbaar blijven.
Een machine van ruim 1 meter breed en over de 100 kilo heb ik nu eenmaal geen plek voor. laat staan dat er 3-fasen in de schuur aanwezig is.
Ook had het leuk geweest al het een beetje in de buurt was, geen zin om naar Delfzijl of Landgraaf te karren.
Er is best wel wat aanbod in gebruikte Emco Unimat's. er zijn er ook heel wat van gemaakt.
Zou ideaal voor mij zijn, echter zijn ze nog flink aan de prijs. op een zeker moment stuitte ik op een HBM, dit model : https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-m ... 0-x-125-mm Staat nu op de lijst voor 449, maar moest een paar maanden terug nog 500 euro kostten.
Hij stond al even te koop, er waren ook al een paar biedingen op gedaan.
Het ding zag er nogal verwaarloosd uit, tikje roestig. afspraak gemaakt en gaan kijken.
Het machientje bleek van de overleden schoonvader van de verkoper te zijn geweest, en was onderdeel van de erfenis.
De roest kwam omdat deze al bijna 3 jaar in een onverwarmde schuur in de opslag stond. motortje draaide goed, en een pluspunt was dat er 2 klauwplaten bij zaten, een 3-voudige en een 4-voudige.
Ermee thuis gekomen besloten dat het het beste was om het bankje maar helemaal uit elkaar te halen en op te knappen. gelukkig zijn uitgebreide manuals makkelijk te vinden.Het ding is namelijk in de USA verkocht onder de merknaam Grizzley en in de UK door Axminster.
Er zitten ook exploded views in de manuals, is wel zo fijn met het weer in elkaar zetten.
Dus alles maar uit elkaar gehaald, veel onderdelen een dag in de schoonmaakazijn gezet, daar knapte de boel al aardig van op.
De banen van het bed heb ik eerst drooggeschuurd met korrel 220, daarna nat met 400,800 en 1000, ziet er nu uit als (relatief) nieuw.
Zelfde voor de zadel en de slede.
Alles wat kan bewegen is grondig schoongemaakt, gesmeerd en weer in elkaar gezet en natuurlijk afgesteld voor zo min mogelijk speling,
bij elkaar zo'n 2 weken werk in de avond uren.
Nu is hij weer helemaal netjes en ik heb bij HMB wat spulletjes besteld zoals een boorkopje, en een setje Widia beitels.
De eerste dingetjes zijn al naar tevredenheid gedraaid.
Ik hoef er geen krukas van een V8 op te leggen...
Een nieuwe Proxxon of HBM was buiten mijn budget. dus maar eens naar gebruikt kijken op Marktplaats. valt eigenlijk ook best wel tegen.
Het moest wel een beetje compact, betaalbaar, en tilbaar blijven.
Een machine van ruim 1 meter breed en over de 100 kilo heb ik nu eenmaal geen plek voor. laat staan dat er 3-fasen in de schuur aanwezig is.
Ook had het leuk geweest al het een beetje in de buurt was, geen zin om naar Delfzijl of Landgraaf te karren.
Er is best wel wat aanbod in gebruikte Emco Unimat's. er zijn er ook heel wat van gemaakt.
Zou ideaal voor mij zijn, echter zijn ze nog flink aan de prijs. op een zeker moment stuitte ik op een HBM, dit model : https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-m ... 0-x-125-mm Staat nu op de lijst voor 449, maar moest een paar maanden terug nog 500 euro kostten.
Hij stond al even te koop, er waren ook al een paar biedingen op gedaan.
Het ding zag er nogal verwaarloosd uit, tikje roestig. afspraak gemaakt en gaan kijken.
Het machientje bleek van de overleden schoonvader van de verkoper te zijn geweest, en was onderdeel van de erfenis.
De roest kwam omdat deze al bijna 3 jaar in een onverwarmde schuur in de opslag stond. motortje draaide goed, en een pluspunt was dat er 2 klauwplaten bij zaten, een 3-voudige en een 4-voudige.
Ermee thuis gekomen besloten dat het het beste was om het bankje maar helemaal uit elkaar te halen en op te knappen. gelukkig zijn uitgebreide manuals makkelijk te vinden.Het ding is namelijk in de USA verkocht onder de merknaam Grizzley en in de UK door Axminster.
Er zitten ook exploded views in de manuals, is wel zo fijn met het weer in elkaar zetten.
Dus alles maar uit elkaar gehaald, veel onderdelen een dag in de schoonmaakazijn gezet, daar knapte de boel al aardig van op.
De banen van het bed heb ik eerst drooggeschuurd met korrel 220, daarna nat met 400,800 en 1000, ziet er nu uit als (relatief) nieuw.
Zelfde voor de zadel en de slede.
Alles wat kan bewegen is grondig schoongemaakt, gesmeerd en weer in elkaar gezet en natuurlijk afgesteld voor zo min mogelijk speling,
bij elkaar zo'n 2 weken werk in de avond uren.
Nu is hij weer helemaal netjes en ik heb bij HMB wat spulletjes besteld zoals een boorkopje, en een setje Widia beitels.
De eerste dingetjes zijn al naar tevredenheid gedraaid.