Pagina 1 van 2
cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 4:37
door ief
Heb enige tijd bedacht of en hoe ik dit zou moeten inkleden..
Kort: Loop al even mee, heb geexpirimeneerd met speakers en amps, zelfbouw > gemengt resultaaat.
Lang verhaal kort:
Ik kreeg een dingetje voor peavey spul.
Bedacht me hoe dat zou kunnen werken en ook waarom niet.
2 x 4 x 12's staan, koelkasten. tangband tweeter toegevoegd met 4,7 uf condensator...
Beste geluid ooit, imaging is zo goed.... wel hoop eq nodig maar dat doet niets negatiefs (?)
Denk maar even mee waarom dit wel of niet zou moetem werken.... het werkt! (en kost net niets nu nog

)
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 5:33
door Shadow
Geweldig!
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 8:31
door Pjotr
Yep, voor slam heb je gewoon conusoppervlak nodig

Top!
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 8:37
door MechanicalAnimal
"there is no substitue voor cubic.......uuuhhhh squared inches"
Dat klinkt vast alsof je óp het podium staat

Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 11:04
door Kalimba
Wat gaaf zeg met die P.A. look zo.
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 15:38
door Chocomel
Heerlijk! Niks mis met EQ.
Zit er al wol in de kasten? Daar kan je ook mee experimenteren.
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 16:28
door ief
Nee, neer gezet 'as is', zit wel een enorme peak in (staande golf neem ik aan) maar eq en weg is ie.
Had meetinkje gedaan maar later op gehoor meer fijn getuned.
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 21:51
door Shadow
Gitaar cabs, onder de 100Hz is het klaar?
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 22:46
door ief
PA, ze gaan wel lager dan 100 hz maar heb ze niet 'kaal' gemeten.
Denk dat gitaar speakers niet zo goed gewerkt hadden want die willen juist breakup, deze spelen fullrange en ik heb niet veel (niks) hoeven doen in het breakup gebied.
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: wo 17 sep 2025, 22:57
door Pjotr
ief schreef: ↑wo 17 sep 2025, 22:46
PA, ze gaan wel lager dan 100 hz maar heb ze niet 'kaal' gemeten.
Afgaande op je plaatje denk ik dat als je die bult bij 100 Hz hebt weggewerkt dat i.c.m. de room responsie je wel richting 50Hz - 60Hz komt.
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 8:14
door Shadow
Oh da's niet verkeerd
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 16:14
door ief
Misschien ter verduidelijking, de eq die je ziet is waar ik op uitgekomen ben, de 'meting' heb ik gemaakt toen ik ze net had neer gezet om te zien of mijn idee voor eq een beetje in de buurt zat.
Heeft zo'n 2 maanden geduurd om het goed te krijgen. Nu klinkt alles eigenlijk gewoon erg goed tot spectaculair (zonder overdrijven) en dat dan in de context van > youtube klinkt mij prima met eq apo en een scarlett interface, 40 jaar oude, niets aan gedane inkel pa versterker is mij prima (sterker, een ander expiriment met soort studio setup was met kleine broertje, bns 2-weg bookshelfs, veel demping op plafond en achter en zij muur + 4 subs op dsp en dat klonk ook heel goed)
Heb Recent Mike Dawes ontdekt, dat is gewoon een beleving! (al zal die op mijn gewone speakers ook vast goed klinken, die heb ik al maanden niet gehoord, mb quart 1000)
Anyway

Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 17:56
door Shadow
Gewoon lekker van genieten dus!
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 19:11
door ief
Yes sir
Misschien is het leuk om eens te zien of ik er een opname van kan maken, heb nog 2 behringer ecm8000's liggen, weet niet of dat werkt maar heb wel es dingen gehoord waarbij je toch een idee krijgt. (Joppe Peelen bijv.)
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 19:12
door Shadow
Uit welke hoek van het land kom je? Misschien een keer leuk om naar een luisterdag te komen?
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 19:50
door beijert
Er is nog plek zat op de 15e van november

Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 20:09
door ief
Het altijd mooie Grun, waar is dat, die luisterdag?
Ga die dingen niet mee nemen trouwens hoor, dat was een drama (en gewoon gevaarlijk), het vervoeren ervan in m'n yaris

Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 20:42
door beijert
Die is in Assen. En als je ziet wat er allemaal in de Cuore heeft meegereden

Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: do 18 sep 2025, 22:27
door MichaelB
Hahaha, gave setup, zo zag mijn huis er zo ongeveer ook uit. Vele manen en een vrouw + kinderen geleden.
De buren hebben er gek genoeg nooit over geklaagd.

Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: vr 19 sep 2025, 19:49
door ief
Elk voordeel...
Heb m'n dingetje wel gehad met buurvrouw (kwam bij mij klagen terwijl er een auto voor de deur stond te pompen), is vrij gehorig ook hier maar laatste tijden geen probleem, hoeft ook niet per see op 11.
Wat me ook nog opgevallen is, ik had een tijdje open baffles als sub en dat ging niet zo langs de muren ziten, als iemand dat kan uitleggen?

Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: vr 19 sep 2025, 20:53
door Shadow
Veel mooiere afstraling, minder staande golven
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: vr 19 sep 2025, 21:03
door ief
Dat is wel erg sumier, een 8 vs omni, daarom minder staande golven? Maar waarom niet langs de muren (of hoeken?) Ik vond dat heel bijzonder.
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: za 20 sep 2025, 0:11
door ief
Je hoeft niet van de muziek te houden....
Maar mixen kunnen ze, in elke zin.
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: za 20 sep 2025, 8:37
door Walt
Nou beetje tegenvaller, dacht die mooie mevrouw gaat zo helemaal los met haar moves, maar nee dus…
Re: cheep and chearfull?
Geplaatst: za 20 sep 2025, 12:55
door ief
Sorry Walt
