Pagina 1 van 1
Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 12:04
door Intruder
Ik heb per ongeluk een kortsluiting veroorzaakt op de luidspreker aansluiting van mijn Rotel rb990bx.
Daarna hoorde ik een zeer luide brom uit de speakers.
Een kennis heeft hem doorgemeten en blijkbaar waren enkele condensators op de linker eindtrap defect en die zijn door hem vervangen. De eindtransistoren heeft hij gemeten en die blijken nog heel te zijn.
Op beide uitgangen staat nu nog een dc spanning. Links ong 10 v en rechts 12v.
Bij inschakelen is er een piek van soms wel 20v dc.
Een oude set luidsprekers die ik gebruikte om te testen gaf dus nog steeds een stevige bromtoon weer en bij een van die 2 oudjes had ik daarna geen brom meer omdat de woofer ervan niet meer werkte. Tijdens die test was er verder niets op deze eindversterker aangesloten.
Zijn er hier misschien tips , wat verder nog te controleren?
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 12:43
door Shadow
Eind transistoren zijn gewoon stuk...
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 12:47
door 90000006
+1
Dat er bij een kortsluiting van de uitgang condensatoren stuk gaan is op z'n zachtst gezegd zeer onwaarschijnlijk. Hoe heeft je kennis dat geconstateerd? En om welke condensatoren ging het?
Gezien de symptomen die er nu nog zijn, is de kans groot dat er wat halfgeleiders niet helemaal gezond meer zijn. Dus ik zou nog maar eens goed alles na meten. Niet alleen de eindtrap, maar ook de drivers en de vbe multiplier. Zekeringen checken. En controleer of er geen emitter weerstanden of base stoppers open zijn gegaan in de eindtrap.
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 12:51
door Intruder
Kunnen de eindtransistors dan als goed bevonden zijn gemeten en alsnog kapot zijn?
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 12:55
door Intruder
Dc op 'beide' uitgangen, sluit dat niet de eind transistors uit? De kortsluiting was namelijk maar aan een zijde.
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 13:09
door Shadow
Waarom? De spanning die je meet is gewoon de voedingsspanning...of een stuk er van toch...
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 13:55
door Intruder
Ik heb er zelf weinig tot geen verstand van en eind september ben ik pas weer in de gelegenheid om ermee naar mijn kennis terug te gaan.
Word beslist later nog vervolgd.
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 15:02
door 90000006
Intruder schreef: ↑zo 31 aug 2025, 12:51
Kunnen de eindtransistors dan als goed bevonden zijn gemeten en alsnog kapot zijn?
Dat kan. Zeker als er in circuit is gemeten en/of er alleen diodetest is gedaan. Da's bepaald niet waterdicht.
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 16:17
door PimDriessen
Dag Intruder,
Hier het schema van je versterker.
Groet,
Pim
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 17:52
door Intruder
Bedankt voor het meedenken en de service manual, maar dat had hij er reeds bij.
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: zo 31 aug 2025, 20:34
door ray5150
Dan kunnen wij ook meekijken hoe het ding in elkaar zit...
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: ma 01 sep 2025, 20:17
door Driekwartgeleider
Intruder schreef: ↑zo 31 aug 2025, 12:55
Dc op 'beide' uitgangen, sluit dat niet de eind transistors uit? De kortsluiting was namelijk maar aan een zijde.
Als dan andere kanaal het eerst nog wel deed en nu niet meer, is het tijd voor een andere reparateur. Of betreft je opmerking slechts de aanname dat het andere kanaal aanvankelijk nog werkte, maar heb je dat niet echt gecontroleerd?
In ieder geval het voor de hand liggende gemeenschappelijk deel van beide kanalen is de voeding, dus meet eens de spanning over elk van de vier grote voedingscondensatoren, die moet ongeveer gelijk zijn waarbij de polariteit bij twee stuks gewisseld is.
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: di 02 sep 2025, 15:13
door RobertD
Het is een versterker zonder DC protectie circuit zo te zien. Volgens mij is er alleen een thermische beveiliging aanwezig. Best riskant voor je luidsprekers dus.
Wanneer volgens jouw kennis de eindtorren nog heel zijn dan zou ik ook de drivers Q633 en 635 en Q619 en Q621 eens laten checken.
Meet je die uitgangsspanning met kortgesloten ingangen?
Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel
Geplaatst: di 02 sep 2025, 16:37
door Fotohuis
Ingang kortsluiten inderdaad en dan de DC op de uitgang meten. Dat mag eigenlijk maar max. zo'n 100mV zijn. Als je halve voedingsspanning meet ligt er een eindtransistor uit, maar in jouw geval een heleboel eindtransistoren want ze staan allemaal parallel om zo'n hoog uitgangsvermogen te kunnen leveren. Ook de emitter weerstanden correct door meten met een Kelvin probe voor een juiste correcte lage waarde te kunnen vast stellen.