Pagina 1 van 2

Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:18
door richard
https://nos.nl/artikel/2572492-kwart-jo ... e-in-leven

Toch wel leuk dat het tastbaar aankopen, verzamelen en bezitten van de muziekdrager nog steeds leeft.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:22
door Pjotr
Het heeft gewoon een hoog "Imponeer" gehalte. Eenmaal getrouwd en kleine koters over de vloer wordt het weer streamen :mrgreen:

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:24
door richard
Maar als de blagen de deur uit zijn begint het toch weer te kriebelen.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:31
door Pjotr
Buurjongen is net 25 en buurmeisje 18. Wonen beide nog thuis. Met dit mooie weer zijn de ontwikkelingen vanuit de tuin real time op ook het muzikale vlak, goed te volgen :mrgreen:

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:39
door cool
2 kleindochters van ons, 13 en 14 jr. vroegen allebei een platenspeler voor hun verjaardag. Werd dus een Crosley in een koffer. Ook bluetooth en aux. ingang. Dus universeel te gebruiken! Net voor het faillissement van Bax gekocht :mrgreen:

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:41
door Duclaasie
Je bedoelt een Krasley denk ik…

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:44
door cool
Het is geen hifi maar ze hebben er veel lol mee en daar gaat het om toch?

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:50
door richard
cool schreef: wo 25 jun 2025, 22:44
Het is geen hifi maar ze hebben er veel lol mee en daar gaat het om toch?
Ja toch?
Mijn eerste setje op mijn jongenskamer was ook een Philips pick-up met plastic luidsprekerkastjes.

Was ik erg blij mee en klonk ook goed.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:58
door Pjotr
Psies, het is eigenlijk net als vroeger met dat plaatjes draaien... :D Het fysieke is nog steeds min of meer een communicatiemiddel.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 23:02
door TTS
Mijn dochter (18) heeft op haar kamer hier een Thorens TD165 met een buizen preAmp. Chinese buizen, dat wel, maar zo krijgt ze vast de feeling :lol: :sure:
Maar Spotify is toch wat ze op haar iPhone, haar iPad, haar iMac en haar streamer het meeste gebruikt. Ondanks dat ik mijn Tidal met haar deel, is voor haar gecomprimeerde muziek toch interessanter, kennelijk. Die kids zijn zo vergroeid met hun!! electronica.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 23:11
door richard
Wil je helemaal indruk maken speel je zelf gitaar.


Doet me denken aan afgelopen zaterdag in de plaatselijke kringloop.
In de hoek stond een gitaar te koop. Een wat oudere dame pakte hem op, stemde hem en begon, denkend onbespied, er zachtjes op te spelen. Op een gegeven moment ging ze er ook zachtjes bij zingen.
Zelden zo een mooie stem gehoord, een bijzonder moment.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: do 26 jun 2025, 9:47
door JanRSmit
Flashback naar mijn jeugd, mijn pa kocht als een van de eersten op Aruba een stereoinstallate, mantovani, harry belafonte en mijn zussen vooral The Monkees. Wauw!

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: do 26 jun 2025, 20:25
door Rien Kleinjan
Van mijn kinderen hoor ik dat sommige oud klasgenoten over zijn op de plaat. "Want het is beter" werd er dan door die figuren beweerd. Uiteindelijk blijkt het dan om een plastic fantastic platenspeler te zijn van 120 euro. Sommige mensen hebben oren aan hun hoofd zitten, maar iets registreren doen ze volgens mij niet veel.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 0:39
door richard
Zo als eerder opgemerkt is het fysieke ook het betere. Plastic Fantastic of niet, het gaat om de beleving. Dat is meer dan alleen de oren.

Wat soort muziek betreft vond ik dat Pink Floyd als "Klassiek" werd gecategoriseerd door mijn oomzeggers behoorlijk confronterend. Hoop dat ze ooit ook oren krijgen.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 10:30
door Walt
Ik weet nog wel dat mijn ouders een nieuwe stereo met cd speler gingen kopen, ik mocht toen hun technics reciever, cassettedeck en redelijke flinke speakers hebben. Nou raad eens hun nieuwe set klonk slechter dan de technics, maar slim dat ze waren hadden ze mij verleid om die mooie nieuwe zwarte speakers te nemen ipv die grote houten kasten. Daarna klonk hun systeem weer beter, maar ik was dolblij met de strakke zwarte kasten. Wat echt goed geluid was, had ik toen echt geen voorstelling bij nog (naderhand bleek er een 12cm fullrange in te zitten, echt triest) Denk dat dit iets is, wat je toch pas op latere leeftijd leert meestal.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 12:39
door Rien Kleinjan
richard schreef: vr 27 jun 2025, 0:39
Zo als eerder opgemerkt is het fysieke ook het betere. Plastic Fantastic of niet, het gaat om de beleving. Dat is meer dan alleen de oren.
Werkelijk? Je plaatst een zwarte schijf op een stuk schroot en dan maak je jezelf wijs dat het om de beleving gaat. Ik denk dat ik mijn apparatuur maar opruim en ook zo ga redeneren. Nu eerst even wat snakeoil in mijn oren druppelen, want ja ...beleving. :lol:

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 12:52
door beijert
Ja, dat is de beleving. Het plaatjes draaien.

De beleving is nou eenmaal belangrijk. Zo rij ik nog steeds met CDs rond in de auto. Terwijl ik mijn telefoon natuurlijk ook gewoon kan aansluiten. Al dan niet draadloos.

Mijn kinderen zetten liever een dvd op dan dat ze streamen. Ik vind het zelf leuker om een film te kijken wanneer die op fe reguliere tv komt. Allemaal beleving en daar komt geen snake oil aan te pas.

Niemand heeft het daarmee over betere kwaliteit.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 12:58
door Duclaasie
Rien Kleinjan schreef: vr 27 jun 2025, 12:39
richard schreef: vr 27 jun 2025, 0:39
Zo als eerder opgemerkt is het fysieke ook het betere. Plastic Fantastic of niet, het gaat om de beleving. Dat is meer dan alleen de oren.
Werkelijk? Je plaatst een zwarte schijf op een stuk schroot en dan maak je jezelf wijs dat het om de beleving gaat. Ik denk dat ik mijn apparatuur maar opruim en ook zo ga redeneren. Nu eerst even wat snakeoil in mijn oren druppelen, want ja ...beleving. :lol:
En mochten ze ooit wél de stap naar fatsoenlijke weergave willen maken zitten ze met beschadigd vinyl. Met een beetje zoeken en wat kennis kunnen je tweedehands al een prima setje kopen waar een heel behoorlijk stukje muziek uit komt. Het vergt alleen wel wat kennis en moeite, terwijl je die Krasley met één klik morgen in huis hebt.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 13:14
door Pjotr
Heb het even aan de buurkids gevraagd vanmorgen wat er nou zou leuk is aan dat plaatjes draaien t.o.v. Spotify. I.d.d. op een usb dinges van de Mediamarkt. Het antwoordt was: "Gewoon leuk"! Meer was er niet :mrgreen: Ze vinden de singletjes van de Kinks enz. enz. van opa en oma ook wel erg gaaf. Ze kopen zelf weinig nieuw, draaien hoofdzakelijk de erfenis van opa en oma (beide overigens nog volop alive en kicking maar luisteren die ouwe meuk niet meer). Geluidskwaliteit was totaal niet aan de orde kreeg ik de indruk.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 14:04
door beijert
Duclaasie schreef: vr 27 jun 2025, 12:58
Rien Kleinjan schreef: vr 27 jun 2025, 12:39
richard schreef: vr 27 jun 2025, 0:39
Zo als eerder opgemerkt is het fysieke ook het betere. Plastic Fantastic of niet, het gaat om de beleving. Dat is meer dan alleen de oren.
Werkelijk? Je plaatst een zwarte schijf op een stuk schroot en dan maak je jezelf wijs dat het om de beleving gaat. Ik denk dat ik mijn apparatuur maar opruim en ook zo ga redeneren. Nu eerst even wat snakeoil in mijn oren druppelen, want ja ...beleving. :lol:
En mochten ze ooit wél de stap naar fatsoenlijke weergave willen maken zitten ze met beschadigd vinyl. Met een beetje zoeken en wat kennis kunnen je tweedehands al een prima setje kopen waar een heel behoorlijk stukje muziek uit komt. Het vergt alleen wel wat kennis en moeite, terwijl je die Krasley met één klik morgen in huis hebt.

Dat lees ik vaker inderdaad, met die plastic meuk. Terwijl je voor een paar tientjes een (eveneens plastic) jaren tachtig speler hebt waar ik iets meer in zou vertrouwen.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 16:56
door Duclaasie
Ik heb al eens iemand blij kunnen maken met een spelende set versterker- draaitafel - luidsprekers voor 150,- Vervolgens was het plezier in het afspelen zo groot dat er in de loop der jaren een betere draaitafel en luidsprekers zijn gekomen.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 17:37
door richard
beijert schreef: vr 27 jun 2025, 14:04
Terwijl je voor een paar tientjes een (eveneens plastic) jaren tachtig speler hebt waar ik iets meer in zou vertrouwen.
Daar heb je dan wel weer een versterker met phono-pre en luidsprekers bij nodig.
Zo'b Crosley doet het allemaal zelf of met bloetoet.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 17:47
door beijert
Ja, dat is het voordeel. Maar je mag er alleen "alle 13 goed" op draaien.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 20:21
door richard
Pjotr schreef: vr 27 jun 2025, 13:14
Heb het even aan de buurkids gevraagd vanmorgen wat er nou zou leuk is aan dat plaatjes draaien t.o.v. Spotify. I.d.d. op een usb dinges van de Mediamarkt. Het antwoordt was: "Gewoon leuk"! Meer was er niet :mrgreen:
Misschien ook wel het gevoel dat er vanuit het verleden toch wel iets goeds en leuks is te leren (let wel; Pink Floyd is klassiek). De al wat oudere hipsters zijn er ook een exponent van. Hebben die laatsten iets meer oog voor kwaliteit, maar kunnen dat ook betalen.

Ik zelf trouwens ook. Maar dat is misschien ook omdat ik het graag vat wil hebben op wat er gebeurd. Is dat gevoel wel steeds minder.

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 20:42
door Pjotr
Welnee, die kids denken helemaal niet zo ingewikkeld. Die weten niet beter dan dat hun Aaipoon altijd al bestaan heeft. Vinden gewoon heel direct, iets leuk of niet en baseren daar hun keuzes op