Pagina 1 van 1

Zwaluwstaart frees

Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:40
door Thomox
Wellicht heeft iemand hier nog een goed idee voor een zwaluwstaartverbinding. Ik ben van plan een overkapping aan mijn huis te zetten en was daarbij gecharmeerd van een onzichtbare balkverbinding, je ziet ze veel bij de bouwpakketten van alle timmerfabrieken.

Nu zit ik met het volgende, ik kan 3D tekenen voor een mooie mal, maar ik kan geen 'grote' frees krijgen van bijvoorbeeld 3cm. Wie heeft tips? Mijn frees heeft een 8mm spantang

zoiets...
download.jpeg
download.jpeg (6.98 KiB) 865 keer bekeken

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:43
door beijert
Bedoel je een diepte van 3cm?

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:46
door Kappa7
Je zult het waarschijnlijk in stappen moeten frezen eerst recht en daarna de schuine hoek.
in een keer is zo iets niet te doen.

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:59
door Thomox
Mijn muurbalk is 75x200mm, dus de 'diepte' zou ongeveer 3a4cm moeten zijn voor een sterke verbinding.

De meeste frezen die ik kan vinden met een asdiameter van 8mm kunnen maximaal 19mm diep frezen.

@Kappa7: nee uiteraard kan ik eerst het 'slot' uithollen voordat de hoek eraan wordt gefreesd.

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: di 10 jun 2025, 22:04
door Pjotr
En denk je dat je dat dan uit de hand nog netjes pas kan frezen? Ook al maak je een mal?

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: di 10 jun 2025, 22:10
door Thomox
Stiekem ga ik daar wel vanuit, maar wellicht ben ik iets te voorbarig?
deze lijkt zo ongeveer het grootst verkrijgbare

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: di 10 jun 2025, 22:25
door beijert

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: di 10 jun 2025, 22:29
door Pjotr
CMT is wel de grootste kanshebber, maar is ook wel aan de prijs. Hier staan de catalogi van CMT: https://www.cmtorangetools.com/eu-en/catalogues Maar voor een dergelijke diepte denk dat je toch wel een forse machine nodig hebt en frezen met 12mm schacht.

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 8:16
door Kappa7
Vaak is dit ook gewoon oud Hollands handwerk met de zaag, hamer en beitel.
Netjes inzagen en met de beitel verder opmaat maken.
Met de frees ga je dat nooit mooi recht houden.

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 9:57
door Shadow
Er zijn mallen voor toch?

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 11:26
door Thomox
Zeker, er zijn mallen voor. Sterker nog, ik teken en print mijn eigen mal wel. Het punt is dus dat de frees niet te koop is, de grootste lijkt 22mm te zijn....

Misschien wordt het dan wel ouderwets handwerk met een beitel

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 20:48
door Bean
Voor het frezen van deze verbindingen m.b.v. mallen worden zwaardere freesmachines gebruikt. Bv. mallen van Lignatools, 247wood, etc.
De frezen snijden ca. 25mm of meer diep en daarom worden de zwaarste machines gebruikt. De gebruikte machines hebben zonder uitzondering een 12mm opname.
Frezen met 12mm opname zijn er dan ook wel. Met 8mm schacht wordt denk ik moeilijk.

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: do 12 jun 2025, 22:56
door Thomox
Ik heb een festool freesje besteld, ik ga het gewoon eens proberen.

deze

Technische gegevens
D: 20 millimeter
Alpha: 10 graden hoek
Schacht Ø: 8 millimeter
GL: 58 millimeter
NL: 26 millimeter

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: vr 20 jun 2025, 9:46
door Thomox
Ondertussen zijn we een weekje verder en heb ik wat geprobeerd te maken. Eerst wat tekenen in fusion 360, dit is de derde iteratie :hide: Lijkt nu best wel acceptabel, dus zo ga ik het straks ook bevestigen :mrgreen:

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: vr 20 jun 2025, 14:28
door Shadow
Technologia!

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: za 21 jun 2025, 1:19
door Bean
Gaaf!
Van welk materiaal heb je de mal en contramal geprint?

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: za 21 jun 2025, 10:06
door rodi
Welke verbindingen wil je dan onzichtbaar?

Ik heb een aantal jaar geleden ook een overkapping gemaakt.
20250621_091259.jpg
20250621_091306.jpg
20250621_091310.jpg
Bij mij zijn er wel wat schroeven zichtbaar, dit is wat je niet mooi vind?

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: za 21 jun 2025, 13:44
door Thomox
Bean schreef: za 21 jun 2025, 1:19
Gaaf!
Van welk materiaal heb je de mal en contramal geprint?
Standaard PLA, is toch alleen maar voor nu 8)
rodi schreef: za 21 jun 2025, 10:06
Welke verbindingen wil je dan onzichtbaar?

Ik heb een aantal jaar geleden ook een overkapping gemaakt. Bij mij zijn er wel wat schroeven zichtbaar, dit is wat je niet mooi vind?
Nou nee, ik vind die standaard 'balkdragers' echt heel lelijk, gegalvaniseerd. Ik zal de boel ook nog wel vastzetten met hier en daar een schroefje

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: za 21 jun 2025, 13:57
door Pjotr
Die gegalvaniseerde blikjes kun je ook schilderen hoor :roll: Ok, laten invallen is wel veel netter :sure: Ben ik met je eens. Maar daar heb je toch geen ingewikkelde zwaluwstaart verbinding voor nodig? Dat kun je toch ook gewoon recht infrezen en een paar stevige houtdraad schroeven met Torx kop op de kopse kant?

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: za 21 jun 2025, 14:02
door Thomox
Uiteraard had een andere simpele verbinding ook gekund, maar dit is al stevig zonder schroef. En dit zijn van die leuke projecten die snel te realiseren zijn :)

Plus, de balken komen aan een muurbalk te zitten, daar kan ik niet bij met de schroefmachine op de kopse kant.

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: za 21 jun 2025, 14:15
door Pjotr
Nee dan niet. Maar erg stevig lijkt mij zo'n zwaluwstaart infrezing op die manier ook niet.

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: za 21 jun 2025, 14:32
door rodi
Thomox schreef: za 21 jun 2025, 13:44
Bean schreef: za 21 jun 2025, 1:19
Gaaf!
Van welk materiaal heb je de mal en contramal geprint?
Standaard PLA, is toch alleen maar voor nu 8)
rodi schreef: za 21 jun 2025, 10:06
Welke verbindingen wil je dan onzichtbaar?

Ik heb een aantal jaar geleden ook een overkapping gemaakt. Bij mij zijn er wel wat schroeven zichtbaar, dit is wat je niet mooi vind?
Nou nee, ik vind die standaard 'balkdragers' echt heel lelijk, gegalvaniseerd. Ik zal de boel ook nog wel vastzetten met hier en daar een schroefje
IMG-20210809-WA0017.jpg
Dat ben ik eens. Daarom steunt alles op een balk tegen de muur van de schuur. De hoofdbalken zitten met een hoekijzer en daar is een plank tegen aan gegaan om het af te werken, want ik vind metalen onderdelen niet mooi bij een houte constructie.

Ik twijfel of je verbinding stevig genoeg is. Is de zwaluwstaat voor de tussendragers?(daar waar je dakplanken/ platen op komen)

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: za 21 jun 2025, 14:38
door Thomox
Snap ik, het gaat om een kunststof dak. Ik heb het afgekeken van bijvoorbeeld deze constructie

Re: Zwaluwstaart frees

Geplaatst: zo 22 jun 2025, 14:19
door Kappa7
Dat kan een stuk netter met halfhout verbindingen.
https://www.google.com/search?sca_esv=f ... 5&dpr=1.25
Een paar inkepingen in de balk tegen de muur en aan de dragende kant en daar vallen je balken mooi in en blijven gelijk qua hoogte.
Door dat je balk van boven in de dragende balk valt wordt de druk opgenomen door de balk die er in valt en blijft het sterk genoeg.