Pagina 1 van 2

Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 15:00
door rdeleeuw
UPDATE: zie onderaan

:-D Om maar met de deur in huis te vallen: ik hoor het graag als mijn ambitie te groot is. Echter is het, zoals je vast herkent, gedreven door een passie voor geluid. Heb een opzet, maar neem vast een verkeerde afslag hier en daar.

Opzet:
  • 2-way open baffle
  • Woofer: Lii-audio W-12/W-15
  • Full-range: Lii-audio Fast-8/(of een driver die tweeter overbodig maakt)

Huidige hardware:
  • Gustard R26 DAC/Streamer
  • Unison Research Unico Primo
  • Custom Tony Gee/Humble Homemade Hifi speakers

Mijn aanname nu is dat dit een te grote leercurve heeft en daardoor teveel kosten met zich meebrengt om zelf:
  • Te gaan zagen
  • Cross-overs/filters te leren bouwen

:-k Mogelijke oplossing:
  • Aansturing Woofer Gustard R26 > UNICO RCA > Crown XLS1002 (actieve cross-over/gain settings/klasse D
  • Aansturing Full range Gustard R26 > UNICO (pre-out) naar >>> ????

](*,) Op dit laatste lijk ik nu echt vast te lopen.


Open deur zou een MiniDSP HD kunnen zijn, echter vind ik het doodzonde het werk van mijn mooie DAC/streamer teniet te doen door het analoge signaal weer digitaal te maken - om vervolgens na DSP - weer terug te laten converteren door een budget DAC. Zeker gezien de full range en het feit dat dit volgens mij juist baat heeft bij een schoon signaal en (in mijn geval) de kleur van een buisje (mogelijk later een volledige buizenbak ervoor) voelt dit als zonde.


:relax: Mogelijk mag ik jullie creatieve brein lenen en wat opgebouwde ervaring bietsen, aangaande deze vragen:

Baffle:
  • Voorgezaagde Liionidas houtset kopen goed idee? (los van formaat drivers)
  • Zijn er inmiddels betere versies van de originele opzet van Leon Huijgen die no-brainers zijn?
Aansturing:
  • Geintergreerde Unico via RCA naar Crown XLS1002 goed idee?
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien er een actieve x-over in zit etc?
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien AD/DA conversie voor woofer niet spannend is?
  • Is de geintergreerde Unico via Pre-out naar - in te vullen actieve oplossing - een goed idee?
Woofer:
  • W15 wordt top gereviewd, maar is een W12 niet voldoende? (woonkamer 4.5 x 11m, speakers op korte stuk, luisterpositie 3m van speakers. Speakers staan 2.5m uit elkaar.)
Full-range specifiek:
  • Klopt het dat een high-pass filter een goed idee is (ontlasten van basfrequenties)?
  • Is het terecht dat ik Mini-DSP HD wil voorkomen vanwege AD/DA issues?
  • Bestaat er een actief alternatief voor bijv. Mini-DSP dat wel goed is zonder gelijk factor x omhoog te gaan in prijs?
  • Bestaat er een mogelijkheid het moeten bouwen van een 'next level' cross-over/filter te voorkomen, zeker aangezien ik het cross-over punt etc nog niet ken? Of maak ik me zorgen om niks?
  • Welke drivers van Lii-audio maken een losse tweeter overbodig (lees hier en daar dat een Fast-8 dat misschien net niet doet)?

Als beginner zit dit mogelijk in het verkeerde draadje, heb ik iets niet gelezen wat er al over bestaat. Ik leer graag bij.
Dank het meedenken en hopelijk snel wat concrete stappen. Gok dat meer mensen de stap zouden overwegen als zulke uitdagingen met hulp wat overzichtelijker worden.

DANK!

UPDATE: Na verdieping lijkt mijn voorkeur nu uit te gaan naar een XO in serie, zoals Leon ook getekend heeft. In de comments van deze post https://www.facebook.com/groups/1335404 ... 421069275/ staat een iets duidelijkere versie https://scontent.frtm1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=68475318dan degene die Leon ooit heeft getekend volgens mij http://www.modelpromo.nl/audio-dandy/re ... -%20xo.jpg - echter wel inclusief tweeter onderdelen.
> Hoor graag of dit een slecht idee idee is of dat er nuance nodig is voor een rookie

UPDATE 2:Na overleg met Hardbats ook eens Daudio pad bekijken. Tips > welkom!

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 15:19
door hardbats
Ik heb zelf 4 jaar de Liionidas in huis gehad en altijd met veel plezier. Ik ben begonnen met de Fast-8 en heb daarna bijna alle drivers van Lii-Audio geprobeerd in deze open baffle.
Je zou even mijn ervaring kunnen doorlezen in mijn topic.

Ik heb wel wat antwoorden op jouw vragen, die ga ik vanavond even uitgebreid uit typen voor je als ik tijd heb :wink:

Dit was bij mij de eindstand. W15, Platinum-10 en een planar tweeter er boven. Aangestuurd met dsp en een versterker per driver.
20240313_164937.jpg

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 15:51
door TTS
Hoe kleiner de driver, des te beter de spreiding. Zo'n 8" bundelt behoorlijk. Kleine sweetspot als gevolg. Gebruik een 4" Lii Audio full range in een La Petite. Overmaatse basreflex.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 16:03
door beijert
Hoe zo'n driver bundelt hangt ook van de bouw af, het hoog komt immers van de whizzer af. Die ligt bij een AER bijvoorbeeld bijna gelijk met de surround. Een echte tweeter zal het nooit worden qua afstraling maar in een grote ruimte hoeft dat zeker geen probleem te zijn.

Om te proberen zou ik starten met een eenvoudig seriefilter. Dat is met een breedbander nog prima te doen en gebruik je gewoon één enkele versterker.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 17:58
door Shadow
Hier is veel info omtrent de Lii audio drivers;

viewtopic.php?t=28193

Hier is het artikel van Leon over zijn ontwerp met alle aanbevelingen qua filter, baffle, etc.

http://www.modelpromo.nl/The%20Liiondia ... peaker.htm

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 20:39
door hardbats
rdeleeuw schreef: ma 02 jun 2025, 15:00
:-D Om maar met de deur in huis te vallen: ik hoor het graag als mijn ambitie te groot is. Echter is het, zoals je vast herkent, gedreven door een passie voor geluid. Heb een opzet, maar neem vast een verkeerde afslag hier en daar.

Opzet:
  • 2-way open baffle
  • Woofer: Lii-audio W-12/W-15
  • Full-range: Lii-audio Fast-8/(of een driver die tweeter overbodig maakt)

Huidige hardware:
  • Gustard R26 DAC/Streamer
  • Unison Research Unico Primo
  • Custom Tony Gee/Humble Homemade Hifi speakers

Mijn aanname nu is dat dit een te grote leercurve heeft en daardoor teveel kosten met zich meebrengt om zelf:
  • Te gaan zagen
  • Cross-overs/filters te leren bouwen

:-k Mogelijke oplossing:
  • Aansturing Woofer Gustard R26 > UNICO RCA > Crown XLS1002 (actieve cross-over/gain settings/klasse D
  • Aansturing Full range Gustard R26 > UNICO (pre-out) naar >>> ????

](*,) Op dit laatste lijk ik nu echt vast te lopen.


Open deur zou een MiniDSP HD kunnen zijn, echter vind ik het doodzonde het werk van mijn mooie DAC/streamer teniet te doen door het analoge signaal weer digitaal te maken - om vervolgens na DSP - weer terug te laten converteren door een budget DAC. Zeker gezien de full range en het feit dat dit volgens mij juist baat heeft bij een schoon signaal en (in mijn geval) de kleur van een buisje (mogelijk later een volledige buizenbak ervoor) voelt dit als zonde.


:relax: Mogelijk mag ik jullie creatieve brein lenen en wat opgebouwde ervaring bietsen, aangaande deze vragen:

Baffle:
  • Voorgezaagde Liionidas houtset kopen goed idee? (los van formaat drivers)
  • Zijn er inmiddels betere versies van de originele opzet van Leon Huijgen die no-brainers zijn?
Aansturing:
  • Geintergreerde Unico via RCA naar Crown XLS1002 goed idee?
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien er een actieve x-over in zit etc?
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien AD/DA conversie voor woofer niet spannend is?
  • Is de geintergreerde Unico via Pre-out naar - in te vullen actieve oplossing - een goed idee?
Woofer:
  • W15 wordt top gereviewd, maar is een W12 niet voldoende? (woonkamer 4.5 x 11m, speakers op korte stuk, luisterpositie 3m van speakers. Speakers staan 2.5m uit elkaar.)
Full-range specifiek:
  • Klopt het dat een high-pass filter een goed idee is (ontlasten van basfrequenties)?
  • Is het terecht dat ik Mini-DSP HD wil voorkomen vanwege AD/DA issues?
  • Bestaat er een actief alternatief voor bijv. Mini-DSP dat wel goed is zonder gelijk factor x omhoog te gaan in prijs?
  • Bestaat er een mogelijkheid het moeten bouwen van een 'next level' cross-over/filter te voorkomen, zeker aangezien ik het cross-over punt etc nog niet ken? Of maak ik me zorgen om niks?
  • Welke drivers van Lii-audio maken een losse tweeter overbodig (lees hier en daar dat een Fast-8 dat misschien net niet doet)?

Als beginner zit dit mogelijk in het verkeerde draadje, heb ik iets niet gelezen wat er al over bestaat. Ik leer graag bij.
Dank het meedenken en hopelijk snel wat concrete stappen. Gok dat meer mensen de stap zouden overwegen als zulke uitdagingen met hulp wat overzichtelijker worden.

DANK!
Laat ik beginnen met dat de Liionidas een leuk begin is in de open baffle wereld. Ik het er 4 jaar van genoten en gaande weg veel geleerd.

De basis zou de W-15 met de Fast-8 zijn. De W12 zou ik achterwegen laten, je hebt veel conus oppervlak nodig om bass uit een open baffle te laten werken. Dan is 1 W12 te weinig en 2 per kant is onpraktisch en duurder dan een W15.
Je kunt dan kiezen voor Leon zijn filters, prima om mee te beginnen en te kijken of het bevalt (ik heb nog volledige filters liggen eventueel).
Met deze opzet kun je dan je huidige streamer/dac/versterker gebruiken.
Je kunt er daarna voor keizen om ze met DSP en 2 versterkers aan te gaan sturen.

even beantwoordend op jouw vragen:
  • Voorgezaagde Liionidas houtset kopen goed idee? (los van formaat drivers)
zeker mogelijk maar ik denk dat zelf bouwen relatief makkelijk is en meer vrijheid en voldoening geeft. Ik heb een volledige set technische tekeningen van het ontwerp dus het kan haast niet fout gaan :wink:
  • Zijn er inmiddels betere versies van de originele opzet van Leon Huijgen die no-brainers zijn?
Niet echt, Leon is kort na het ontwikkelen van de Liionidas overleden. Ik heb zijn ontwerp iets verfijnt qua uiterlijk maar akoestisch maakt dit geen verschil.
  • Geintergreerde Unico via RCA naar Crown XLS1002 goed idee?
Waarom niet direct vanuit de Gustard?
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien er een actieve x-over in zit etc?
Ja dat kan prima.
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien AD/DA conversie voor woofer niet spannend is?
Ook het laag kan veel veranderen door de keten die er voor zit. Al denk ik dat de AD/DA conversie prima werkt. Je zou hierbij het DAC gedeelte van jouw streamer kunnen overslaan, dat scheelt weer een conversie.
  • Is de geintergreerde Unico via Pre-out naar - in te vullen actieve oplossing - een goed idee?
Ik zou in dit geval meteen van de streamer naar een actieve oplossing gaan om zo extra conversies, connecties, apparaten te vermijden.
  • W15 wordt top gereviewd, maar is een W12 niet voldoende? (woonkamer 4.5 x 11m, speakers op korte stuk, luisterpositie 3m van speakers. Speakers staan 2.5m uit elkaar.)
Ik heb een gelijk formaat woonkamer en de W15 doet het echt heel goed. Een enkele W12 gaat hier niet aan tippen en 2 W12's per kant is duurder en zeer onpraktisch.
  • Klopt het dat een high-pass filter een goed idee is (ontlasten van basfrequenties)?
Ja, 2 drivers in het zelfde gebied laten werken zorgt ook voor problemen. Dus zeker een high pass toepassen op de fullrange.
  • Bestaat er een mogelijkheid het moeten bouwen van een 'next level' cross-over/filter te voorkomen, zeker aangezien ik het cross-over punt etc nog niet ken? Of maak ik me zorgen om niks?
Ik kan je van allerlei info voorzien van het filter/crossover. Daarbij heb ik nog een set liggen die je over zou kunnen nemen.
  • Welke drivers van Lii-audio maken een losse tweeter overbodig (lees hier en daar dat een Fast-8 dat misschien net niet doet)?
Hoe hoog wil je dat je speakers doorlopen?

Als je uit de buurt komt kunnen we er wel eens over babbelen IRL als je dat wilt. Het is zonde dat ik een paar weken geleden mijn volledige Liionidas frame heb weggegooid :lol:

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 22:18
door Henkjan
hoi rdeleeuw, welkom hier

over dsp vs passief: voor het filteren heb je de zelfde achtergrondkennis nodig, het is niet zo dat een dsp een toverdoos is. wel is de praktische kant veel makkelijker, en veel sneller om diverse alternatieven te testen.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: di 03 jun 2025, 0:29
door wouter
Ik heb nog een werkeloos set staat met W-15 en F8 (één W15 ligt in reparatie, het hele verhaal is elders terug te lezen)
viewtopic.php?p=1992581#p1992581

viewtopic.php?p=2012746#p2012746

De W-15 is een beest, maar je moet OB wel goed kunnen opstellen - te dicht bij de achterwand raak je al je laag kwijt.
Het staat me een beetje in de weg, als in 'ik kan het wegdoen in het kader van opruimen'. Dit scheelt je het bouwen.

Ik heb er een passief filter bij, en deze nagebouwd met Hypex Filter Designer en dit ingevoerd in mijn Hypex Fusion FA122 plate amps.
Het filteren zou m.i. nog wel beter moeten kunnen als het actief gebeurt, het passieve filter is vooral effectief/doeltreffend.

Het filter doet (in de simulatie) dit:
viewtopic.php?p=1993698#p1993698

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 8:48
door rdeleeuw
hardbats schreef: ma 02 jun 2025, 15:19
Ik heb zelf 4 jaar de Liionidas in huis gehad en altijd met veel plezier. Ik ben begonnen met de Fast-8 en heb daarna bijna alle drivers van Lii-Audio geprobeerd in deze open baffle.
Je zou even mijn ervaring kunnen doorlezen in mijn topic.

Ik heb wel wat antwoorden op jouw vragen, die ga ik vanavond even uitgebreid uit typen voor je als ik tijd heb :wink:

Dit was bij mij de eindstand. W15, Platinum-10 en een planar tweeter er boven. Aangestuurd met dsp en een versterker per driver.

20240313_164937.jpg
Gaaf!

Probeerde even te kijken of ik 'jouw topic' kon vinden, maar zag even niet hoe dat werkt. Komt het neer op een post van Leon (16 dec 2020) waarin hij aangeeft 'S10 - - C10 -S8 - - - F12 - - - F8? Daarbij wel al gelezen in het 40+ pagina's grote topic dat die F12, net als de F15 wel voor specifieke smaken/stijlen werkt.

Ik heb nu een set Seas tweeters die gaan 'gewoon' tot 25 khz. Heb nog niet scherp of ik iemand ben die een tweeter gaat missen als er een full-range voor in de plaats komt. Zeker als start zou die Fast-8 wel een mooie instap zijn voor de prijs schat ik. Zeker icm een wat duurdere W15 is het best een initiele investering natuurlijk.
  • Waarom heb je uiteindelijk gekozen voor een tweeter, zelfs boven een full-range waarvan velen zeggen dat je daarboven niks nodig hebt?
  • En als je, zoals mijn eerste plan was, ook aparte aandrijving hebt per driver - dan gaat ook de hele xo opzet van Leon eraan toch? Geen issue op zich, maar dat betekent wel dat je het van de grond af aan moet opbouwen/testen. Is dat lastig geweest en waar ben je op uitgekomen qua hardware?

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 9:02
door rdeleeuw
hardbats schreef: ma 02 jun 2025, 20:39
rdeleeuw schreef: ma 02 jun 2025, 15:00
:-D Om maar met de deur in huis te vallen: ik hoor het graag als mijn ambitie te groot is. Echter is het, zoals je vast herkent, gedreven door een passie voor geluid. Heb een opzet, maar neem vast een verkeerde afslag hier en daar.

Opzet:
  • 2-way open baffle
  • Woofer: Lii-audio W-12/W-15
  • Full-range: Lii-audio Fast-8/(of een driver die tweeter overbodig maakt)

Huidige hardware:
  • Gustard R26 DAC/Streamer
  • Unison Research Unico Primo
  • Custom Tony Gee/Humble Homemade Hifi speakers

Mijn aanname nu is dat dit een te grote leercurve heeft en daardoor teveel kosten met zich meebrengt om zelf:
  • Te gaan zagen
  • Cross-overs/filters te leren bouwen

:-k Mogelijke oplossing:
  • Aansturing Woofer Gustard R26 > UNICO RCA > Crown XLS1002 (actieve cross-over/gain settings/klasse D
  • Aansturing Full range Gustard R26 > UNICO (pre-out) naar >>> ????

](*,) Op dit laatste lijk ik nu echt vast te lopen.


Open deur zou een MiniDSP HD kunnen zijn, echter vind ik het doodzonde het werk van mijn mooie DAC/streamer teniet te doen door het analoge signaal weer digitaal te maken - om vervolgens na DSP - weer terug te laten converteren door een budget DAC. Zeker gezien de full range en het feit dat dit volgens mij juist baat heeft bij een schoon signaal en (in mijn geval) de kleur van een buisje (mogelijk later een volledige buizenbak ervoor) voelt dit als zonde.


:relax: Mogelijk mag ik jullie creatieve brein lenen en wat opgebouwde ervaring bietsen, aangaande deze vragen:

Baffle:
  • Voorgezaagde Liionidas houtset kopen goed idee? (los van formaat drivers)
  • Zijn er inmiddels betere versies van de originele opzet van Leon Huijgen die no-brainers zijn?
Aansturing:
  • Geintergreerde Unico via RCA naar Crown XLS1002 goed idee?
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien er een actieve x-over in zit etc?
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien AD/DA conversie voor woofer niet spannend is?
  • Is de geintergreerde Unico via Pre-out naar - in te vullen actieve oplossing - een goed idee?
Woofer:
  • W15 wordt top gereviewd, maar is een W12 niet voldoende? (woonkamer 4.5 x 11m, speakers op korte stuk, luisterpositie 3m van speakers. Speakers staan 2.5m uit elkaar.)
Full-range specifiek:
  • Klopt het dat een high-pass filter een goed idee is (ontlasten van basfrequenties)?
  • Is het terecht dat ik Mini-DSP HD wil voorkomen vanwege AD/DA issues?
  • Bestaat er een actief alternatief voor bijv. Mini-DSP dat wel goed is zonder gelijk factor x omhoog te gaan in prijs?
  • Bestaat er een mogelijkheid het moeten bouwen van een 'next level' cross-over/filter te voorkomen, zeker aangezien ik het cross-over punt etc nog niet ken? Of maak ik me zorgen om niks?
  • Welke drivers van Lii-audio maken een losse tweeter overbodig (lees hier en daar dat een Fast-8 dat misschien net niet doet)?

Als beginner zit dit mogelijk in het verkeerde draadje, heb ik iets niet gelezen wat er al over bestaat. Ik leer graag bij.
Dank het meedenken en hopelijk snel wat concrete stappen. Gok dat meer mensen de stap zouden overwegen als zulke uitdagingen met hulp wat overzichtelijker worden.

DANK!
Laat ik beginnen met dat de Liionidas een leuk begin is in de open baffle wereld. Ik het er 4 jaar van genoten en gaande weg veel geleerd.

De basis zou de W-15 met de Fast-8 zijn. De W12 zou ik achterwegen laten, je hebt veel conus oppervlak nodig om bass uit een open baffle te laten werken. Dan is 1 W12 te weinig en 2 per kant is onpraktisch en duurder dan een W15.
Je kunt dan kiezen voor Leon zijn filters, prima om mee te beginnen en te kijken of het bevalt (ik heb nog volledige filters liggen eventueel).
Met deze opzet kun je dan je huidige streamer/dac/versterker gebruiken.
Je kunt er daarna voor keizen om ze met DSP en 2 versterkers aan te gaan sturen.

even beantwoordend op jouw vragen:
  • Voorgezaagde Liionidas houtset kopen goed idee? (los van formaat drivers)
zeker mogelijk maar ik denk dat zelf bouwen relatief makkelijk is en meer vrijheid en voldoening geeft. Ik heb een volledige set technische tekeningen van het ontwerp dus het kan haast niet fout gaan :wink:
  • Zijn er inmiddels betere versies van de originele opzet van Leon Huijgen die no-brainers zijn?
Niet echt, Leon is kort na het ontwikkelen van de Liionidas overleden. Ik heb zijn ontwerp iets verfijnt qua uiterlijk maar akoestisch maakt dit geen verschil.
  • Geintergreerde Unico via RCA naar Crown XLS1002 goed idee?
Waarom niet direct vanuit de Gustard?
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien er een actieve x-over in zit etc?
Ja dat kan prima.
  • Is Crown XLS als aansturing voor W12/W15 een goed idee aangezien AD/DA conversie voor woofer niet spannend is?
Ook het laag kan veel veranderen door de keten die er voor zit. Al denk ik dat de AD/DA conversie prima werkt. Je zou hierbij het DAC gedeelte van jouw streamer kunnen overslaan, dat scheelt weer een conversie.
  • Is de geintergreerde Unico via Pre-out naar - in te vullen actieve oplossing - een goed idee?
Ik zou in dit geval meteen van de streamer naar een actieve oplossing gaan om zo extra conversies, connecties, apparaten te vermijden.
  • W15 wordt top gereviewd, maar is een W12 niet voldoende? (woonkamer 4.5 x 11m, speakers op korte stuk, luisterpositie 3m van speakers. Speakers staan 2.5m uit elkaar.)
Ik heb een gelijk formaat woonkamer en de W15 doet het echt heel goed. Een enkele W12 gaat hier niet aan tippen en 2 W12's per kant is duurder en zeer onpraktisch.
  • Klopt het dat een high-pass filter een goed idee is (ontlasten van basfrequenties)?
Ja, 2 drivers in het zelfde gebied laten werken zorgt ook voor problemen. Dus zeker een high pass toepassen op de fullrange.
  • Bestaat er een mogelijkheid het moeten bouwen van een 'next level' cross-over/filter te voorkomen, zeker aangezien ik het cross-over punt etc nog niet ken? Of maak ik me zorgen om niks?
Ik kan je van allerlei info voorzien van het filter/crossover. Daarbij heb ik nog een set liggen die je over zou kunnen nemen.
  • Welke drivers van Lii-audio maken een losse tweeter overbodig (lees hier en daar dat een Fast-8 dat misschien net niet doet)?
Hoe hoog wil je dat je speakers doorlopen?

Als je uit de buurt komt kunnen we er wel eens over babbelen IRL als je dat wilt. Het is zonde dat ik een paar weken geleden mijn volledige Liionidas frame heb weggegooid :lol:
Dank voor je antwoord. Heel fijn!

Per blok ook even een antwoord op je suggestie waar relevant:
  • Voorzagen: Snap de hogere voldoenings-score, maar wil/kan nu de tijd niet investeren. Zeker aangezien ik geen hardware/ruimte heb en fouten ga maken. Komt vast nog wel tzt. Done is better than perfect nu denk ik :wink:
  • Waarom niet direct vanuit de Gustard: Gustard heeft niet de beste pre, dus ik gebruik m'n Unico als pre/eind incl volume. Tenminste, dat was het idee.
  • W12/W15: Duidelijk! Hou ik van :wink:
  • High-pass op Full-Range: Duidelijk! Hou ik van :wink:
  • Tweeter: Simpele en goeie vraag tot hoe ver ze moeten doorlopen, maar heel eerlijk weet ik dat niet. Nooit mee getest. Daarom is luisteren bij iemand met een Fast-8 misschien wel de beste weg.
Zal ook nog even een algemene post maken in dit draadje, die op een aantal reacties tegelijk ingaat en ook je vragen terug over de x-overs.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 9:04
door rdeleeuw
Henkjan schreef: ma 02 jun 2025, 22:18
hoi rdeleeuw, welkom hier

over dsp vs passief: voor het filteren heb je de zelfde achtergrondkennis nodig, het is niet zo dat een dsp een toverdoos is. wel is de praktische kant veel makkelijker, en veel sneller om diverse alternatieven te testen.
Goed punt! Heb denk ik, vanwege een zwarte vlek rond fysieke xo's, het idee dat dit geen optie is/was. Begin langzaam in te zien dat het misschien iets minder spannend is - en dat het digitale domein:
  • Ook niet eenvoudig is
  • Ook uitdagingen qua kwaliteit kent
Dank voor de context!

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 9:04
door rdeleeuw
wouter schreef: di 03 jun 2025, 0:29
Ik heb nog een werkeloos set staat met W-15 en F8 (één W15 ligt in reparatie, het hele verhaal is elders terug te lezen)
viewtopic.php?p=1992581#p1992581

viewtopic.php?p=2012746#p2012746

De W-15 is een beest, maar je moet OB wel goed kunnen opstellen - te dicht bij de achterwand raak je al je laag kwijt.
Het staat me een beetje in de weg, als in 'ik kan het wegdoen in het kader van opruimen'. Dit scheelt je het bouwen.

Ik heb er een passief filter bij, en deze nagebouwd met Hypex Filter Designer en dit ingevoerd in mijn Hypex Fusion FA122 plate amps.
Het filteren zou m.i. nog wel beter moeten kunnen als het actief gebeurt, het passieve filter is vooral effectief/doeltreffend.

Het filter doet (in de simulatie) dit:
viewtopic.php?p=1993698#p1993698
Dank voor je reactie. Zal even een algemene post maken in dit draadje o.a. hierover.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 9:38
door rdeleeuw
Kom ik met de deur in huis vallen, krijg ik gewoon koffie, koekjes en een warm ontvangst. Dank allen!

Heb op advies de 40+ pagina's van het OG draadje doorgenomen. Begin daarmee toch een ander beeld te krijgen dan waarmee ik startte.

Geüpdatet idee:
  • Actief is ook niet per se makkelijk
  • Een passieve cross-over is niet enorm complex te bouwen en misschien een betere keuze

Nalv jullie feedback en de kennis uit die Liionidas-draad de volgende vragen.


Passieve XO:
- Is de XO op deze pagina echt de '(not so) latest, (but still) greatest' versie die je moet willen bouwen?
(http://www.modelpromo.nl/The%20Liiondia ... peaker.htm
- Ik vond op FB ook dit schema (volgens mij hetzelfde, maar dan duidelijker - echter inclusief tweeter): https://www.facebook.com/groups/1335404 ... 1137732770
- Klopt het deze XO voor vrijwel alle FR drivers werken (niet alleen de C8, maar ook de F8 waar ik nu aan denk)?
- Ik las iets over een 'bypass cap' (geen idee wat het is), is dit een voorbeeld van een update van de originele tekening die de moeite waard is? En zijn er nog andere updates die je gelijk mee zou nemen?
- Wil zeker wat werk doen, maar kan er nog niet echt een boodschappenlijstje van maken. Daarnaast zou ik openstaan om een goeie variant hiervan over te nemen van iemand, samen te laten stellen - of samen in elkaar te sleutelen (leer ik nog eens wat :-D ).

XO algemeen:
Met deze serie geschakelde XO zou ik dus definitief afstappen van 2 losse XO's (en een actieve setup) - en daarbij van 2 losse amps naar 1 gaan. Ergens krijg ik het idee dat dit minder goed is - aangezien je dan de optie mist om bijv. een klasse D op het laag - en buizen op het hoog te zetten.
Echter lees ik ook terug dat er met lage wattage amps goede resultaten worden behaald icm deze serie geschakelde XO. Ik kan het me zo slecht voorstellen voor het laag, maar schop me vooral terug in m'n hok als ik het mis heb.
- Heb ik het mis?

Constructie:
- Zoals in een eerdere reactie aangegeven ben ik niet van plan de leercurve/tijd/geld te investeren zelf te zagen. Balen man Hardbats dat je dat frame hebt weggegooid #-o Was een mooie kans geweest :lol: .
- Opmaatzagen heeft wat issues met de huidige zaagopzet op de site (wordt duurder bij de checkout wegens andere maatvoering van de platen). Echter hebben ze me dit teruggegeven 'Van multiplex Okoumé watervast bieden we de 6 mm variant niet per vierkante meter aan, dus ik heb de 2 materialen gecombineerd aan een winkelwagen toegevoegd zodat je een idee kunt krijgen van de prijs.' Is dit een beschaafd materiaal? https://www.opmaatzagen.nl/cart/load/5c ... ef78a974d5
- Zie daarnaast weinig/niet terugkomen dat mensen de Liionidas onder een kleine hoek omhoog neerzetten. Is het onterecht dat ik denk dat ie daarmee beter tot z'n recht komt? Of gewoon vlak op de grond houden?
- Daarnaast zie ik ook weinig/niet terugkomen dat mensen er spikes/gaia voetjes onder hebben. Wat is wijsheid? Heb nu een setje Gaia II onder m'n Humble Homemade Hifi speakers zitten nl die goed werk leveren op m'n huidige speakers.

Drivers:
- Fast-8 is een tijdje terug geupdatet volgens mij. Klopt dit en klopt het ook dat deze daarna beter is geworden? En zo ja, in welk aspect?
- Weet iemand hier wie er een Fast-8 + W15 combi heeft in de buurt van Amsterdam (waar ik sinds kort woon #waaromdoejehetjezelfaan :lol: ) of Dordrecht (waar m'n ouders wonen en ik af en toe ben) die ik eens kan beluisteren? Ben heel enthousiast, maar wil de 'rookie-mistake' voorkomen waarbij ik alles klaar heb, de speaker aansluit en dan met een beteuterd gezicht besef dat het niet m'n ding is.

Dank wederom! Nogmaals: leuk zo ontvangen te worden en van jullie te mogen leren.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 11:06
door rikpost
Ga idd eens eerst eens luisteren .
Mooi project maar er zit wel een kleurtje aan het geluid van die breedbanders waar je heel goed of helemaal niet mee kunt leven.
Is ook erg afhankelijk wat voor muziek je er op laat spelen.
Natuurlijk is het altijd smaakgebonden maar ik denk dat je juist wel een ingewikkeld filter krijgt om het goed te laten klinken .
Het is niet mijn bedoeling om je enthousiasme te beteugelen maar meer om een teleurstelling te voorkomen

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 11:25
door rdeleeuw
Dank @rikpost: Luisteren is denk ik key. Mocht iemand - iemand kennen die openstaat hiervoor, dan ben ik #allears.

Wat voor soort muziek zou je zeggen gaat goed op een set F8/W15? En welke helemaal niet?

Tenslotte, waardoor denk je dat het wel ingewikkeld wordt? Opzetjes zoals dit lijken mij ('famous last words' misschien) mee te vallen: https://www.facebook.com/groups/1335404 ... 1137732770

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 14:58
door rikpost
Complexe muziek vind ik persoonlijk wat minder lekker gaan op breedbanders maar andere zullen het prima vinden .
Het filter …. Zo’n breedband luidspreker vliegt nogal uit de bocht ( resonanties ) en klimmen op in het hoog ,ik weet niet hoe erg dat is bij de F8 maar vaak zie je toch een wat ingewikkelder filter bij een breedbander dan op het facebook plaatje .
Maar zoals gezegd eerst maar een luisteren ,misschien ben je er gelijk verliefd op

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 15:14
door TTS
Dat oplopende hoog is een dingetje ja. Kamp ik ook mee. Een notch doet daar wel wat. En not toed-in is the way to go. Dan trek je de curve op luisterpositie in het hoog ook een stuk vlakker.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: do 05 jun 2025, 15:02
door rdeleeuw
rikpost schreef: wo 04 jun 2025, 14:58
Complexe muziek vind ik persoonlijk wat minder lekker gaan op breedbanders maar andere zullen het prima vinden .
Het filter …. Zo’n breedband luidspreker vliegt nogal uit de bocht ( resonanties ) en klimmen op in het hoog ,ik weet niet hoe erg dat is bij de F8 maar vaak zie je toch een wat ingewikkelder filter bij een breedbander dan op het facebook plaatje .
Maar zoals gezegd eerst maar een luisteren ,misschien ben je er gelijk verliefd op
Het schema op het FB plaatje lijkt een aangepaste versie van Leon's XO, waarbij deze gast een tweeter heeft toegevoegd. Ik zeg dit als on-deskundige, maar schema ziet er wel overzichtelijk uit toch?

In de praktijk (en inclusief tweeter onderdelen) ziet de XO er dan zou uit:
https://www.facebook.com/groups/1335404 ... 437735940/

> Mis ik iets?

Heb ook de playlist op Tidal van de 'Leonidas test track' geluisterd. Zijn veel nummers die ik ook in mijn favorieten had staan, maar geen snelle nummers (waar ik er ook een hoop van in mijn playlist heb). Krijg de indruk dat het geen manusje-van-alles is.

> Kun je iets specifieker aangeven wat je bedoelt met 'vliegt nogal uit de bocht (resonanties) en klimmen op in het hoog'? Ik snap het niet helemaal vrees ik.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: do 05 jun 2025, 15:23
door rikpost
Elke luidspreker heeft een eigen resonantie dat is wanneer het conusmateriaal begint te resoneren .
Die frequentie hoor je dan als extra hoge output ,dus niet meer neutraal of zogenaamd kleuring .
Er is vaak best wat elektronica nodig om dat te beteugelen afhankelijk of dat 1 gelijkmatige verhoging is of ongunstiger meerdere .
Daarom zie je ook dat er van zo'n breedbandluidspreker meestal een tweeweg maar soms ook een drieweg gemaakt wordt om uit de buurt van die resonantie frequentie te blijven .
Je kunt je dan nog afvragen wat een breedbandluidsreker bijdraagt .
Dat er geen drukke muziek op de playlist staat kan ook smaak gebonden zijn

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: za 07 jun 2025, 9:51
door wouter
Ik wil best een lans breken voor een breedbander, we weten volgens mij allemaal ook wel hoeveel een kamer akoestiek doet qua kleuring en toch luisteren we binnen. Wat voor mij een beetje het onverdraaglijke is aan een grote breedbander is de bundeling die maakt dat je een oplopend hoog moet toelaten om qua hoog energie goed uit te komen. Vervolgens moet je een soort van "buiten de as" opstelling maken die heel smal een correcte spectrale balans heeft (laag-midden-hoog) maar uiteindelijk niet relaxt klinkt.

Een grote breedbander is dynamisch vaak wel beter dan een gemiddelde tweeweg en qua opbouw van diepte kun je ook een enorm goede sweetspot hebben (puntbron voordeel).

Al met al is het voor mij teveel een compromis maar je krijgt er wel wat extra's voor terug. Toen ik bijvoorbeeld een Visaton B200 met Eva Cassidy hoorde kwam ik er achter hoeveel verschil er tussen zacht en luid in haar stem zit in de opname. Was ik me eerder minder van bewust.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: za 07 jun 2025, 13:14
door rikpost
Ze hebben zekers iets speciaals hetzelfde als met concentrische luidsprekers zoals in fyne audio luidsprekers .
Als je met het randje kunt leven kunnen ze geweldig zijn .
Ik kan het niet !

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: za 07 jun 2025, 14:23
door beijert
Daarom is het fijn te kunnen switchen tussen verschillende soorten luidsprekers.

Maar dan moet je wel hetzelfde kwaliteits niveau aanhouden.

Een b200 die alles alleen moet doen is niet te vergelijken met een Purify, terwijl je van die ene driver veel meer vraagt.

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: za 07 jun 2025, 18:12
door Henkjan
check

ondanks alle beperkingen die al voorbij kwamen, waren die oude Philips 12" breedbanders in een plank een van de meest muzikale speakers die ik gehad heb

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: za 07 jun 2025, 19:41
door wouter
Daar zat ik vanmiddag ook aan te denken, die OOOB die ik in Breda hoorde... dat was wel een feestje.
Maar in een gesloten kast zou dat denk ik niet hetzelfde zijn geweest, wat denk jij?

Re: Lii-audio Open Baffle: Niet technische aanpak technisch project?

Geplaatst: za 07 jun 2025, 23:09
door Henkjan
denk t ook niet, dipoollaag is toch wel erg fijn, en geen kast klank in t mid maakt het af (en dan t formaat kast dat die dingen zouden willen zien....)

die dingen hebben zo'n enorm rendement, zelfs na filtering met dipoolcorrectie speelden ze nog richting 90dB , dat doet niet elke moderne driver ze na