Pagina 1 van 1

Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 18:27
door Duclaasie
Ik heb een phono voorversterker, Ampearl RE2030 LCR, waarvan naar het blijkt de 1,8H spoel in de RIAA correctie niet goed blijkt te zijn. Ik heb de frequentie respons gemeten en daarna ook de inductie van de spoel gemeten en vergeleken met het andere kanaal. Wisselen van kanaal met de spoelen laat het probleem meeverhuizen, dus dat is duidelijk.

Nu heb ik eerst de inductie gemeten met mijn Amprobe 37XR A en die komt bij de goede spoel op ca, 1,7H. Iets aan de lage kant, maar de respons bleef binnen 0,4dB, dus dat is best redelijk. Wat echter opvalt is dat als ik de spoel met mijn LCR meter meet, er op verschillende frequenties ( 100hz, 120hz, 1Khz, 10khz) verschillende waardes uit komen. Zo meet de goede spoel bij 100 en 120Hz ca. 2,2 H. Wat ik mij dus afvraag is het volgende, bij welke frequentie wordt naarmate gesproken de inductie opgegeven?

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 19:59
door Shadow
Dat hangt van de functie af, ik dacht meestal 100kHz voor standaard smps spul :-k
Audio specifiek zal heel anders zijn denk ik, maar dan moet je een merk en type weten van het component.

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 20:48
door Marp
Bij (filter)spoelen voor audio wordt doorgaans uitgegaan van de waarde bij 1kHz.

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 23:21
door Duclaasie
Merk en type zijn onbekend, ik denk zelf gewikkeld op de Krim. Ik zal morgen wat foto’s en meer info posten.

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: do 05 jun 2025, 18:45
door Duclaasie
Inmiddels heb ik de spoel gewikkeld en ingebouwd in de phono pre. Tot mijn grote vreugde functioneert de boel nu naar behoren, sterker nog, de zelf gewikkelde spoel geeft een vlakkere respons qua RIAA correctie.

Wel zit ik nog met de vraag wat ik ga gebruiken als vulling rond de spoel in de behuizing waar ze in komen voor de afscherming. Als ik bekijk hoe het origineel waas, dan leek dat gewoon siliconenkit. Zijn er nog suggesties voor spul wat ook in kleine hoeveelheden te krijgen is?
Zelf gewikkelde spoel vlak voor hij klaar is
Zelf gewikkelde spoel vlak voor hij klaar is
Spoeltjes voor test ingebouwd
Spoeltjes voor test ingebouwd
Signaal bij 1Khz
Signaal bij 1Khz
Zelfs de blokgolf gaat best goed voor een buizenphono met SUT
Zelfs de blokgolf gaat best goed voor een buizenphono met SUT

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: do 05 jun 2025, 20:18
door Shadow
Gewoon met epoxy ingieten?

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: do 05 jun 2025, 22:44
door Duclaasie
Zoiets zal het wel worden. Of met bijenwas of paraffine.

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: do 05 jun 2025, 23:54
door democles
Mooi opgelost :goedzo:

Lijkt het zo,dat de bovenste buis in je foto wel erg dicht bij die blauwe elco staat?

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 8:16
door Duclaasie
Die afstand valt opzichte wel mee naar mijn idee. Daarnaast zijn het 105°C types, dus ik verwacht daar eigenlijk geen problemen van. Wel is de print op sommige punten wat krap opgebouwd. Kijk bijvoorbeeld naar die weerstand die tussen de buis en het koellichaam in zit.
IMG_5371.jpeg

Re: Nieuwe LCR RIAA spoel wikkelen

Geplaatst: za 07 jun 2025, 18:46
door Duclaasie
Het linker kanaal weer opgebouwd
Het linker kanaal weer opgebouwd
Spoelen in behuizing
Spoelen in behuizing
Ingegoten spoeltjes
Ingegoten spoeltjes