Pagina 1 van 2
Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:09
door MickRS
Na ruim 10 jaar naar mijn open baffles gekeken te hebben, vind ik het tijd om iets te doen aan de looks van mijn luidsprekers, zonder (teveel) aan geluidskwaliteit in te leveren. Ben er al een tijd over andere concepten aan het nadenken, maar kom steeds weer tot de conclusie dat ik het geluid van de dipoles toch wel heel fijn vind. Ik wil vooral MAF (Mick Acceptance Factor) verbeteren, en zou graag naar een veel smallere baffle willen. Liefst wil ik gewoon gebruik maken van mijn huidige woofers, de SB Audience Bianco's 15 inch. En natuurlijk voor het mid en hoog de field coils. Die field coils heb ik eindelijk kunnen meten en hebben een vrij hoge Vas, waardoor iedere andere toepassing dan OB serieus grote kasten met zich meebrengt.
Al surfend over het interweb stuitte ik op een concept van Gainphile: de S20-Z compact open baffle (
klikkerdeklik). Deze maken gebruik van ripole subs, weliswaar 10" maar het gaat mij om het idee. een idee trouwens waar ik al eens eerder over nagedacht heb. Want als extra voordeel heeft dit ook dat ripoles nog minder naar de zijkant stralen, wat in ons nieuwe huis wel zo goed uitkomt.
En dus op zoek naar een manier om de ripole afmetingen voor een 15" woofer te berekenen. Waarvoor ik natuurlijk gewoon op dit forum terecht kan:
RiPole subwoofer berekenen
Inmiddels de parameters van mijn woofers ingevoerd en dan kom ik uit op het volgende:
De vraag is in hoeverre deze excel sheet nog altijd doet wat ie moet doen. Zo ja, dan kan ik hout gaan halen...

Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:23
door architect
denk dat je met ripoles op een hogere frequentie resonanties krijgt waardoor je fieldcoil lager gefilterd zal moeten worden - dat wil je misschien juist niet
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:28
door Walt
Is overstappen naar 12 inchers wellicht een optie?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:36
door MickRS
architect schreef: ↑vr 16 mei 2025, 20:23
denk dat je met ripoles op een hogere frequentie resonanties krijgt waardoor je fieldcoil lager gefilterd zal moeten worden - dat wil je misschien juist niet
Ik filter 24db bij 120 hz, volgens mij geeft die 15" ripole een resonantie bij iets van 300hz, dus zou moeten kunnen
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:38
door MickRS
Walt schreef: ↑vr 16 mei 2025, 20:28
Is overstappen naar 12 inchers wellicht een optie?
Heb ik over nagedacht, maar ben inmiddels wel verwend door die jetsers. Natuurlijk heb ik die optie wel in het achterhoofd...
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:38
door Walt
Ik weet niet hoe hard je speelt, stuur je aktief of passief aan?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:45
door MickRS
Actief. Heb jouw mob3w filter, remember...
Maar ik moet een flinke ruimte vullen. En het gemak waarmee de Biancos spelen is wel heel fijn.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:45
door architect
denk dat je met ripoles op een hogere frequentie resonanties krijgt waardoor je fieldcoil lager gefilterd zal moeten worden - dat wil je misschien juist niet
doel van ripole zou zijn dat je meer lage tonen kunt produceren - oplossing kan zijn om een 8-15 inch toe te voegen voor het midlaag
verder kan ik met voorstellen dat het toevoegen van een tweeter kan helpen bij de hoge tonen weergave met een bredere spreiding dan je fieldcoil kan
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:46
door beijert
Ik zou gewoon eens een modelletje bouwen, dan kan je wat vergelijken.
De 15sw400 bijvoorbeeld, hebben ook nog redelijk hoge QTS en zijn hier op het forum wel te vinden om mee uit te proberen

Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:46
door Walt
Ha Mick, dat was ik straal vergeten, weet ook niet meer hoe dat filter in elkaar stak, zat daar al regelbare dipool correctie op voor de woofers?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:50
door MickRS
architect schreef: ↑vr 16 mei 2025, 20:45
denk dat je met ripoles op een hogere frequentie resonanties krijgt waardoor je fieldcoil lager gefilterd zal moeten worden - dat wil je misschien juist niet
doel van ripole zou zijn dat je meer lage tonen kunt produceren - oplossing kan zijn om een 8-15 inch toe te voegen voor het midlaag
verder kan ik met voorstellen dat het toevoegen van een tweeter kan helpen bij de hoge tonen weergave met een bredere spreiding dan je fieldcoil kan
Hoeft niet meer laag. Ik heb 18hz in room. En de field coil heeft geen tweeter nodig. Ook speelt ie met gemak die 120hz.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:54
door MickRS
Walt schreef: ↑vr 16 mei 2025, 20:46
Ha Mick, dat was ik straal vergeten, weet ook niet meer hoe dat filter in elkaar stak, zat daar al regelbare dipool correctie op voor de woofers?
Nee niet voor het laag. Maar ik heb inmiddels ook nog dsp en desnoods komt daar een andere oplossing voor, indien nodig...
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:56
door architect
hoe groot is die fieldcoil?
de afmeting heeft flink effect op de afstraling in het hoog
en mijn seas W22 zou veel vervormen op 120hz met dipolecorrectie - ook al heb ik dan een minimale baffle waardoor ik meer moet boosten
het verbeteren van gelijkmatige afstraling op een groter frequentiebereik zou een rationeel doel kunnen zijn voor je als je de behoefte hebt om te verbeteren
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 20:59
door Walt
Ik vind je speakers er mooi uitzien, ja wat groot en breed maar gewoon netjes, zou het lekker zo laten.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 21:25
door hardbats
Volg

Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 22:00
door MickRS
architect schreef: ↑vr 16 mei 2025, 20:56
hoe groot is die fieldcoil?
de afmeting heeft flink effect op de afstraling in het hoog
en mijn seas W22 zou veel vervormen op 120hz met dipolecorrectie - ook al heb ik dan een minimale baffle waardoor ik meer moet boosten
het verbeteren van gelijkmatige afstraling op een groter frequentiebereik zou een rationeel doel kunnen zijn voor je als je de behoefte hebt om te verbeteren
Tsja, je hebt full range en je hebt full range.
Deze zijn 8,5" en echt serieus goed. Een Fs van 30hz en een Xmax van zo'n 5/6mm. Wat dat betreft vergelijkbaar met jouw Seas. Ik heb een hoop full range drivers gehad/gehoord, ook die waarvoor je een hypotheek moet afsluiten en deze behoren tot de top. Er hangt ook een motor achter waar je eng van wordt, alsof je een v12 in een Mini lepelt. Controle is echt heel goed, de Mmd is dan ook maar 6,6 gram. Inmiddels heeft Wolf von Langa dat ook door en die verkoopt zijn eigen versie nu, maar koopt ze in bij Zsolt. Hij verfraait ze alleen. Nutuurlijk bundelen ze wat, maar niets vergleken met de drivers die ik tot nu gehad heb. En net als alle andere full rangers wordt het wat minder als het echt heel hard gaat, maar dan is het zo hard dat het sowieso niet meer aangenaam is. Natuurlijk is het zoals altijd een compromis. Toevoegen van een tweeter introduceert weer andere issues. Nu is het point source idee goed bewaard gebleven door de lage filtering.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 22:02
door MickRS
Walt schreef: ↑vr 16 mei 2025, 20:59
Ik vind je speakers er mooi uitzien, ja wat groot en breed maar gewoon netjes, zou het lekker zo laten.
Klopt hoor. Krijg ook vaak complimenten, maar na zoveel jaar jeukt het gewoon. En ik kan mij voorstellen dat het afstraalgedrag van een ripole beter werkt zo vlak naast de muur. Zeker als die afstand ook groter wordt omdat de luidsprekers net aan de helft breed zijn als dat ze nu zijn.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 22:03
door MickRS
hardbats schreef: ↑vr 16 mei 2025, 21:25
Volg
Goh...

Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 22:04
door MickRS
Maar goed, even terug naar mijn vraag. Wie heeft er verstand van het berekenen van een Ripole? En is die excel nog altijd uo to date, zodat ik er vanuit kan gaan dat de afmetingen kloppen bij mijn woofers?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 22:08
door MickRS
beijert schreef: ↑vr 16 mei 2025, 20:46
Ik zou gewoon eens een modelletje bouwen, dan kan je wat vergelijken.
De 15sw400 bijvoorbeeld, hebben ook nog redelijk hoge QTS en zijn hier op het forum wel te vinden om mee uit te proberen
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met de woofers die ik heb. Zoveel hout is het nu ook weer niet. Maar heb een soort van bevestiging nodig qua afmetingen van de kasten...
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 22:11
door Henkjan
er stond ooit eens in de HH een schaalbaar ontwerp van zo'n ding. moest wel ge-dsp-d worden
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 22:28
door beijert
https://www.diyaudio.com/community/thre ... le.276190/
Ik vind dit wel een redelijk duidelijke uitleg.
Hebben die fullrange drivers echt 5mm xmax met de snaren? Aangezien mijn opbouw gelijk is met alleen een wat (als het goed is) sterkere magneet.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 22:42
door MickRS
Dank! Ga ik lezen...
En ja, volgens de bouwer wel. Ik heb natuurlijk geen magneet, maar een gigantische spoel. De driver weegt 15kg...

Met het veranderen van het voltage kan ik een beetje spelen met o.a. de Q van de driver en verandert de kracht van het magnetisch veld.
Edit: ik heb het nog eens aan Zsolt gevraagd, maar xmax is slechts 1mm. Maar volgens hem geen issue om flink volume te spelen boven de 120hz. En dat kan ik bevestigen...

Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: vr 16 mei 2025, 23:43
door MickRS
Met nog meer lezen lijkt het erop dat bij een crossover van 120hz, 15" gewoon te groot is. Zelfs 12" is een uitdging. dus dan kom je uit bij 10". De Visaton petit orgue is gedaan met 10" drivers... Dat worden er dan wel minimaal 4 per kant.
ripole with 15"woofers draadje op het diyaudio forum
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Geplaatst: za 17 mei 2025, 0:10
door beijert
De tunnel kan je iets kleiner maken. Zeker aan de voorzijde hoeft het niet groter dan het membraan zelf, en die kamer kan aan één zijde het contour van de woofer volgen. Dat scheelt wellicht wat resonanties.