Pagina 1 van 1
Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: za 12 apr 2025, 17:29
door Niek
Hallo!
Ik heb niet zozeer een vraag over de bouw van een DIY versterker, maar meer over de werking ervan in combinatie met diverse bekabeling w.b.t de stroomvoorziening.
Ik ben erg nieuwsgierig wat er nou precies gebeurd in de voeding van een buizenversterker wanneer men overstapt van de (meestal) standaard 2/3x 1,5mm2 kabel naar een zogenaamde “betere” stroomkabel waar vaak andere connectoren en aders in zitten. Deze aders/geleiders zijn vaak een 2,5mm2.
De reden voor deze vraag is dat er blijkbaar andere dingen gebeuren als m’n zo’n deftige kabel op een buizenversterker aansluiten dan aan een fatsoenlijke transistor versterker.
Voorbeeld: Een maat van me heeft een AudioNote buizen versterker en bizar dure voedingskabel. Bij hem en anderen met een buizenversterker hoort men duidelijke verschillen.
Op mijn AVM transistor 0,0 verschil.
Kan iemand hier dit technisch verklaren?
Dank!

Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: za 12 apr 2025, 18:23
door Walt
Misschien heeft jouw AVM reeds een zeer goede voeding ingebouwd, en heeft het snoer verder weinig effect.
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: za 12 apr 2025, 21:44
door democles
Als de voedingskabel zoveel uitmaakt kwa geluid dan spoort je versterker niet.
Een voedingskabel kan verschil maken!
Een afgeschermde LAB kabel maakt verschil,al is het miniem ,zelf maken 20 euro verder.

de rest is Snakeoil........
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 10:05
door Niek
Walt schreef: ↑za 12 apr 2025, 18:23
Misschien heeft jouw AVM reeds een zeer goede voeding ingebouwd, en heeft het snoer verder weinig effect.
M’n AVM heeft zeker goede voedingen aan boord, maar ging meer om het feit dat dit bij een buizenversterker anders werkt.
En ben dan wel erg benieuwd hóe dit dan werkt?:-)
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 10:14
door Walt
Die ‘duidelijke verschillen’ blijven die ook overeind bij een blind test? Dus jij de stroomkabel wisselen en zij moeten raden welke kabel er op zit.
Groetjes Walter
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 18:18
door Niek
democles schreef: ↑za 12 apr 2025, 21:44
Als de voedingskabel zoveel uitmaakt kwa geluid dan spoort je versterker niet.
Een voedingskabel kan verschil maken!
Een afgeschermde LAB kabel maakt verschil,al is het miniem ,zelf maken 20 euro verder.

de rest is Snakeoil........
Laat ik het zo zeggen, ik heb inmiddels twee ‘audio-kennissen’ van me die beide echt duidelijke verschillen horen, waarvan er ééntje echt sceptisch was en het gewoon niet geloofde.
De reden van dit verschil zou te maken hebben met impedantie en het hoge voltage in een buizenversterker.
Maar hóe dat precies werkt..??
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 21:10
door Shadow
Zoals Demo zegt, als het verschil maakt komt dat door interferentie van de voedingskabel richting signaal kabels etc. Goede afgeschermde voedingskabel heeft dat niet en dat hoor je, maar die maak je gewoon zelf met Belden afgeschermd snoer.
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: do 17 apr 2025, 11:37
door Niek
@Shadow:
(Ik kan helaas niet quoten)
Klopt, en zoiets heb ik dus ook gedaan. Zelf een gevlochten kabel gemaakt met 2,5mm2 koper. Hier een aluminium folie omheen en deze aan de randaarde gemaakt. 2x goedkope connectoren eraan en klaar.
M’n maat zei dat hij zijn dure kabel er overal uit kon halen en heeft deze dus op heel wat goede audio sets getest en telkens kon hij de verschillen horen.
Behalve bij mij. Zowel op m’n versterker als m’n Linn streamer kon hij zijn kabel er niet uithalen t.o.z van mijn knutselkabel.
Vond ik heel wat zeggen!
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: do 17 apr 2025, 15:47
door Shadow
Top! Je kan het bericht boven je niet quoten, het bericht er voor wel...
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: do 17 apr 2025, 20:29
door Robert Gribnau
Paar vraagjes: Zijn de elektriciteitskabels tussen het gebruikte stopcontact en de elektriciteitscentrale dan ook allen net zo goed afgeschermd? En hoe zit het met de afscherming van de tussenliggende transformatoren/schakelkasten/zekeringen/etc.?
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: do 17 apr 2025, 20:47
door Shadow
Dramatisch
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 0:00
door Henkjan
Robert Gribnau schreef: ↑do 17 apr 2025, 20:29
Paar vraagjes: Zijn de elektriciteitskabels tussen het gebruikte stopcontact en de elektriciteitscentrale dan ook allen net zo goed afgeschermd? En hoe zit het met de afscherming van de tussenliggende transformatoren/schakelkasten/zekeringen/etc.?
daar lopen meestal je signaalkabels niet langs

Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 9:28
door Pjotr
Hoeft ook niet. Het akoestisch gebrom van een wijktrafo kan ver dragen. Zeker als het een ouwetje is

Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 10:16
door ray5150
Zonder te overdrijven kan ik zeggen dat ik 25 meter van een wijktrafo af woon, maar nergens last van hier.

Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 10:26
door Pjotr
Heb jij even geluk! Ze doen het ook niet allemaal hoor, maar heb je kan pech hebben. En in A'dam kom je in de oude wijken ook nog inpandige wijktrafo's tegen. Een kennis van mij heeft dat in A'dam in de Pijp. Die bromt dan wel niet hoorbaar maar die betaalt wel een extra hoge inboedelverzekingspremie daardoor.
Re: Gevoeligheid buizenversterker ivm bekabeling
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 10:26
door pappaleo
Ik ongeveer 50 meter. Maar ik vond het geen reden om mijn signaalkabels om te leggen.