Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!
Geplaatst: do 30 jan 2025, 17:18
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste post! Geïnspireerd door de vele mooie voorbeelden, kennis (!), informatie en enthousiasme op dit forum, wilde ik zelf ook wel eens luidsprekers maken. Deze zijn nu in principe klaar, maar ik loop nu een beetje vast, het geluid klinkt niet echt mooi. Ik hoop dat jullie kunnen helpen: is het ontwerp niet goed, of meet ik niet goed. Ontwerpen en meten zijn duidelijk twee verschillende dingen!
Doel van het ontwerp
Ik heb nu zelf een paar Celestions DL-6, destijds nieuw gekocht van mijn vakantiewerk en tot nu altijd heerlijk van kunnen genieten en nog steeds. Wat ik wel een beetje mis is wat ‘punch’ en wat bas. Voor de zolderkamer wilde ik daarom een wat dynamischer geluid. Ik ben een volledige beginner op het gebied van luidsprekers, heb me wel proberen in te lezen in de achtergronden, maar tjonge, het is wel een complex gebeuren.
Het leek me leuk om gebruik te maken van DSP, het maken en afstellen van een analoog filter leek me wat lastig. Met DSP, zo was de gedachte, kun je nog het nodige instellen en aanpassen naar wens. Door gebruik te maken van een versterkerbord met DSP en Bluetooth heb je geen aparte versterker nodig en kun je gelijk vanaf je telefoon/Spotify streamen was het idee.
Het ontwerp
Gekozen voor een twee-weg met basreflex (iets anders maken dan de Celestions)
Woofer: Dayton Audio SIG 180 6.5''
Zie ook recensie https://audioxpress.com/article/test-be ... ure-series
Tweeter: SB26ADC-C000-4 Aluminum Dome Tweeter (de Celestions hebben dat ook al en leek me voor de dynamiek wel goed om voor aluminium te kiezen).
De afmetingen van de box en basreflex heb ik bepaald via WinISD:
WinISD geeft als eerste aan een volume van 19,87 liter (rode curve) met een tuning frequency van 41,26 (QB3). Omdat de box toch wat te groot werd, heb ik het volume teruggebracht naar 17 liter (groene curve - je moet ergens een grens trekken) en ik dacht via DSP e.e.a. te kunnen corrigeren (lager te trekken).
De basreflex is dan 50 mm x 16,64, zie plaatje onder. Gekozen voor de Jantzen Audio 051-0013, deze heeft een diameter van 50 mm en lengte van 185 mm, maar loopt een klein beetje taps toe. Eventueel in te korten na metingen.
Wat ik eerlijk gezegd een beetje lastig te doorgronden vind is, wat nu precies de knoppen zijn waaraan je kan draaien. Je kunt het box volume aanpassen, terwijl de tuning frequency gelijk blijft, de basreflex verandert dan wel. En als ik vervolgens de tuning frequency verander, dan verandert het boxvolume niet, ook alleen weer de basreflex. Ik had gedacht op basis van de achtergronden en formules (ik heb het Cookbook van Vance Dickason doorgenomen) dat je niet zomaar vrij een tuning frequency kan kiezen bij een bepaald box volume. En hoe bepaal je precies de optimale tuning frequency gegeven ook je wooferkeuze?
Uiteindelijk dus gekozen voor een Box volume van 17 liter (iets groter gemaakt vanwege verlies volume versterker, voeding en de woofer/tweeter zelf etc.) en basreflex van 50 mm x 185 mm (nog in te korten).
De basreflex heb ik aan de voorkant gezet, zodat de speaker wat dichter tegen de muur kan.
Daardoor de tweeter wat uit het midden, maar had begrepen dat dat juist wel goed is vanuit diffractie.
Als versterkerboard heb ik gekozen voor Tinyshine TSA7804B (4 x 50W Bluetooth APT-X+DSP) en voeding Angeek 24V/10A. Met 4 kanaals wordt de andere speaker ook aangestuurd.
De speakers gebouwd met 18 mm MDF en zoveel mogelijk alle tips van dit Forum en internet etc. hierin meegenomen. Ben niet een echte houtbewerker, maar vind het wel leuk om er mee bezig te zijn.
Het resultaat tot nu toe
Op de foto’s hieronder het (onafgewerkte) resultaat tot nu toe:
De metingen
Ik heb helaas geen professionele meetmicrofoon en opstelling. Ik had nog een gewone spraakmicrofoon met USB aansluiting. Ook heb ik binnenshuis gemeten, met dit weer is buiten niet goed te doen…
Onderstaand eerst de metingen in REW met alleen een cross-over ingesteld in Sigma Studio op 2100 Hz en verder geen filters/correcties. Gemeten in de woonkamer op 70 cm afstand recht voor de speaker met de amateuristische microfoon. Metingen zonder smoothing: Met 1/6 smoothing Wat mij opviel is dat het laag niet in mooie lijn oploopt vanaf 50 Hz naar 100 Hz (dit zou een piek/boost vanuit de basreflex kunnen zijn?), bij 200 Hz zit er een dip, het gebied van 300 Hz – 1200 Hz is wat hoger (baffle step?). Na het crossover punt loop het iets op (gevoeligheid woofer en tweeter zijn redelijk gelijk), maar daarna een flinke (!) piek bij 7 kHz en snelle afloop daarna (op basis de karakteristiek van de tweeter had ik dit niet verwacht).
Al even geluisterd naar de speaker, maar het geluid was erg vlak/dof.
Vervolgens heb ik via de automatisch filter mogelijkheid in Sigma Studio de frequentie respons rechtgetrokken en opnieuw gemeten, zie respons onder:
Het geluid was echter niet mooi, te schel en miste met name het middengebied viel weg. Ik ben geen audiofiel oid, maar dit klonk echt niet goed. De bas klonk op zich wel goed. De basreflex lijkt zijn werk ook goed te doen (maar als je teveel laag boost, dan wordt teveel van het goede).
Ik heb vervolgens van alles geprobeerd in de filterinstellingen, filter via REW, zelfs FIR filters toegepast en andere cross-over frequentie etc. maar het geluid blijft onevenwichtig en gewoon niet mooi. Ook op het gehoor vind ik het lastig te corrigeren, in welk frequentiegebied zit nu precies wat aan stem en instrumenten etc. Los van de schelheid is op zich de helderheid van het hoog wel mooi. Ik ben bang dat ik gewoon dingen verkeerd corrigeer of juist niet moet corrigeren.
Graag jullie hulp!
Ik denk (hoop) dat op zich met het ontwerp en selectie van de componenten wel een goed geluid te maken is (?), maar dat het met de metingen, de analyse/interpretatie hiervan en hierop juist instellen het mis gaat?
Ik loop nu een beetje vast, zouden jullie me weer even op weg kunnen helpen?
Ik hoor graag jullie suggesties, aandachtspunten, verbeterpunten etc.
Dit is mijn eerste post! Geïnspireerd door de vele mooie voorbeelden, kennis (!), informatie en enthousiasme op dit forum, wilde ik zelf ook wel eens luidsprekers maken. Deze zijn nu in principe klaar, maar ik loop nu een beetje vast, het geluid klinkt niet echt mooi. Ik hoop dat jullie kunnen helpen: is het ontwerp niet goed, of meet ik niet goed. Ontwerpen en meten zijn duidelijk twee verschillende dingen!
Doel van het ontwerp
Ik heb nu zelf een paar Celestions DL-6, destijds nieuw gekocht van mijn vakantiewerk en tot nu altijd heerlijk van kunnen genieten en nog steeds. Wat ik wel een beetje mis is wat ‘punch’ en wat bas. Voor de zolderkamer wilde ik daarom een wat dynamischer geluid. Ik ben een volledige beginner op het gebied van luidsprekers, heb me wel proberen in te lezen in de achtergronden, maar tjonge, het is wel een complex gebeuren.
Het leek me leuk om gebruik te maken van DSP, het maken en afstellen van een analoog filter leek me wat lastig. Met DSP, zo was de gedachte, kun je nog het nodige instellen en aanpassen naar wens. Door gebruik te maken van een versterkerbord met DSP en Bluetooth heb je geen aparte versterker nodig en kun je gelijk vanaf je telefoon/Spotify streamen was het idee.
Het ontwerp
Gekozen voor een twee-weg met basreflex (iets anders maken dan de Celestions)
Woofer: Dayton Audio SIG 180 6.5''
Zie ook recensie https://audioxpress.com/article/test-be ... ure-series
Tweeter: SB26ADC-C000-4 Aluminum Dome Tweeter (de Celestions hebben dat ook al en leek me voor de dynamiek wel goed om voor aluminium te kiezen).
De afmetingen van de box en basreflex heb ik bepaald via WinISD:
WinISD geeft als eerste aan een volume van 19,87 liter (rode curve) met een tuning frequency van 41,26 (QB3). Omdat de box toch wat te groot werd, heb ik het volume teruggebracht naar 17 liter (groene curve - je moet ergens een grens trekken) en ik dacht via DSP e.e.a. te kunnen corrigeren (lager te trekken).
De basreflex is dan 50 mm x 16,64, zie plaatje onder. Gekozen voor de Jantzen Audio 051-0013, deze heeft een diameter van 50 mm en lengte van 185 mm, maar loopt een klein beetje taps toe. Eventueel in te korten na metingen.
Wat ik eerlijk gezegd een beetje lastig te doorgronden vind is, wat nu precies de knoppen zijn waaraan je kan draaien. Je kunt het box volume aanpassen, terwijl de tuning frequency gelijk blijft, de basreflex verandert dan wel. En als ik vervolgens de tuning frequency verander, dan verandert het boxvolume niet, ook alleen weer de basreflex. Ik had gedacht op basis van de achtergronden en formules (ik heb het Cookbook van Vance Dickason doorgenomen) dat je niet zomaar vrij een tuning frequency kan kiezen bij een bepaald box volume. En hoe bepaal je precies de optimale tuning frequency gegeven ook je wooferkeuze?
Uiteindelijk dus gekozen voor een Box volume van 17 liter (iets groter gemaakt vanwege verlies volume versterker, voeding en de woofer/tweeter zelf etc.) en basreflex van 50 mm x 185 mm (nog in te korten).
De basreflex heb ik aan de voorkant gezet, zodat de speaker wat dichter tegen de muur kan.
Daardoor de tweeter wat uit het midden, maar had begrepen dat dat juist wel goed is vanuit diffractie.
Als versterkerboard heb ik gekozen voor Tinyshine TSA7804B (4 x 50W Bluetooth APT-X+DSP) en voeding Angeek 24V/10A. Met 4 kanaals wordt de andere speaker ook aangestuurd.
De speakers gebouwd met 18 mm MDF en zoveel mogelijk alle tips van dit Forum en internet etc. hierin meegenomen. Ben niet een echte houtbewerker, maar vind het wel leuk om er mee bezig te zijn.
Het resultaat tot nu toe
Op de foto’s hieronder het (onafgewerkte) resultaat tot nu toe:
De metingen
Ik heb helaas geen professionele meetmicrofoon en opstelling. Ik had nog een gewone spraakmicrofoon met USB aansluiting. Ook heb ik binnenshuis gemeten, met dit weer is buiten niet goed te doen…
Onderstaand eerst de metingen in REW met alleen een cross-over ingesteld in Sigma Studio op 2100 Hz en verder geen filters/correcties. Gemeten in de woonkamer op 70 cm afstand recht voor de speaker met de amateuristische microfoon. Metingen zonder smoothing: Met 1/6 smoothing Wat mij opviel is dat het laag niet in mooie lijn oploopt vanaf 50 Hz naar 100 Hz (dit zou een piek/boost vanuit de basreflex kunnen zijn?), bij 200 Hz zit er een dip, het gebied van 300 Hz – 1200 Hz is wat hoger (baffle step?). Na het crossover punt loop het iets op (gevoeligheid woofer en tweeter zijn redelijk gelijk), maar daarna een flinke (!) piek bij 7 kHz en snelle afloop daarna (op basis de karakteristiek van de tweeter had ik dit niet verwacht).
Al even geluisterd naar de speaker, maar het geluid was erg vlak/dof.
Vervolgens heb ik via de automatisch filter mogelijkheid in Sigma Studio de frequentie respons rechtgetrokken en opnieuw gemeten, zie respons onder:
Het geluid was echter niet mooi, te schel en miste met name het middengebied viel weg. Ik ben geen audiofiel oid, maar dit klonk echt niet goed. De bas klonk op zich wel goed. De basreflex lijkt zijn werk ook goed te doen (maar als je teveel laag boost, dan wordt teveel van het goede).
Ik heb vervolgens van alles geprobeerd in de filterinstellingen, filter via REW, zelfs FIR filters toegepast en andere cross-over frequentie etc. maar het geluid blijft onevenwichtig en gewoon niet mooi. Ook op het gehoor vind ik het lastig te corrigeren, in welk frequentiegebied zit nu precies wat aan stem en instrumenten etc. Los van de schelheid is op zich de helderheid van het hoog wel mooi. Ik ben bang dat ik gewoon dingen verkeerd corrigeer of juist niet moet corrigeren.
Graag jullie hulp!
Ik denk (hoop) dat op zich met het ontwerp en selectie van de componenten wel een goed geluid te maken is (?), maar dat het met de metingen, de analyse/interpretatie hiervan en hierop juist instellen het mis gaat?
Ik loop nu een beetje vast, zouden jullie me weer even op weg kunnen helpen?
Ik hoor graag jullie suggesties, aandachtspunten, verbeterpunten etc.