Hulp mbt interne schakelingen versterker
Geplaatst: wo 18 dec 2024, 11:38
Beste forumleden,
Zelf ben ik absoluut GEEN audio zelfbouwer. Een waardevolle bijdrage aan dit forum zal ik dus helaas niet zijn.
Ik heb me op dit forum geregistreerd in de hoop dat iemand van de forumleden met een degelijke kennis van zaken zo vriendelijk wil zijn me bij te staan.
Ik heb gekozen voor wat mij betreft het meest logische subforum, als een mod vindt dat het ergens anders had moeten staan, dan m'n welgemeende excuses!
Situatie :
Ik heb een origineel soundsystem uit een auto uit de jaren '90.
Het systeem bestaat uit een headunit (radio) met lowlevel uitgangen, 8 luidsprekers (4 coax composets), een DVC subwoofer, een externe versterker en een DSP unit die je laat kiezen uit presets zoals driver/jazz/rock/pop etc.
Of dit nu daadwerkelijk een DSP is of gewoon een simpele balance/fader/crossover preset laat ik in het midden. Feit is dat het officieel DSP heet. Maar ik durf te betwijfelen of men destijds voor dit systeem al dingen als looptijdcorrectie etc zou toepassen.
Ik zou momenteel het systeem willen verbeteren. Ik heb al een passende upgrade DVC woofer gevonden, betere speakers waren uiteraard ook geen probleem, en het dempen van de wagen en verbeteren van de speakerbevestigingen zorgt ook voor een positieve evolutie.
Nu ben ik echter op zoek naar een mogelijkheid om de versterker te upgraden naar een moderner exemplaar. Op zich is dat ook geen enkel probleem, MAAR aangezien de DSP preset unit in de middenconsole zit en de versterker in de koffer (beide zijn met elkaar verbonden dmv een stuk kabelboom, de DSP unit is NIET verbonden met de headunit/radio) komt dan de functie van de DSP unit in de middenconsole te vervallen.
Klanktechnisch zal dat geen issue zijn, de huidige systemen zijn immers pakken beter, maar de originele look en het functioneren van de DSP unit zijn voor mij van cruciaal belang.
Nu is mijn vraag de volgende : zijn hier forumleden die voldoende kaas gegeten hebben van de interne schakelingen van een versterker zodat zij kunnen filteren welke componenten enkel dienen voor "versterking" en welke componenten werkelijk iets veranderen aan de DSP setting? Ik kan dan uiteraard foto's van de printplaten voorzien.
Concreet zou ik dan de componenten die invloed hebben op de DSP setting willen verwijderen uit de versterkerbehuizing en onderbrengen in een aparte behuizing. Op die manier zou ik dan de DSP willen aansluiten op de ingangen van een nieuwe versterker.
Alvast bedankt voor iedere reactie!
mvg
Domien
Zelf ben ik absoluut GEEN audio zelfbouwer. Een waardevolle bijdrage aan dit forum zal ik dus helaas niet zijn.
Ik heb me op dit forum geregistreerd in de hoop dat iemand van de forumleden met een degelijke kennis van zaken zo vriendelijk wil zijn me bij te staan.
Ik heb gekozen voor wat mij betreft het meest logische subforum, als een mod vindt dat het ergens anders had moeten staan, dan m'n welgemeende excuses!
Situatie :
Ik heb een origineel soundsystem uit een auto uit de jaren '90.
Het systeem bestaat uit een headunit (radio) met lowlevel uitgangen, 8 luidsprekers (4 coax composets), een DVC subwoofer, een externe versterker en een DSP unit die je laat kiezen uit presets zoals driver/jazz/rock/pop etc.
Of dit nu daadwerkelijk een DSP is of gewoon een simpele balance/fader/crossover preset laat ik in het midden. Feit is dat het officieel DSP heet. Maar ik durf te betwijfelen of men destijds voor dit systeem al dingen als looptijdcorrectie etc zou toepassen.
Ik zou momenteel het systeem willen verbeteren. Ik heb al een passende upgrade DVC woofer gevonden, betere speakers waren uiteraard ook geen probleem, en het dempen van de wagen en verbeteren van de speakerbevestigingen zorgt ook voor een positieve evolutie.
Nu ben ik echter op zoek naar een mogelijkheid om de versterker te upgraden naar een moderner exemplaar. Op zich is dat ook geen enkel probleem, MAAR aangezien de DSP preset unit in de middenconsole zit en de versterker in de koffer (beide zijn met elkaar verbonden dmv een stuk kabelboom, de DSP unit is NIET verbonden met de headunit/radio) komt dan de functie van de DSP unit in de middenconsole te vervallen.
Klanktechnisch zal dat geen issue zijn, de huidige systemen zijn immers pakken beter, maar de originele look en het functioneren van de DSP unit zijn voor mij van cruciaal belang.
Nu is mijn vraag de volgende : zijn hier forumleden die voldoende kaas gegeten hebben van de interne schakelingen van een versterker zodat zij kunnen filteren welke componenten enkel dienen voor "versterking" en welke componenten werkelijk iets veranderen aan de DSP setting? Ik kan dan uiteraard foto's van de printplaten voorzien.
Concreet zou ik dan de componenten die invloed hebben op de DSP setting willen verwijderen uit de versterkerbehuizing en onderbrengen in een aparte behuizing. Op die manier zou ik dan de DSP willen aansluiten op de ingangen van een nieuwe versterker.
Alvast bedankt voor iedere reactie!
mvg
Domien