Pagina 1 van 3
GZ-37 getters
Geplaatst: di 10 dec 2024, 19:32
door Walt
Weet iemand of een GZ-37 gelijkricht buis met square getter een GZ-37 round getter buis 1:1 kan vervangen? Ik heb een keer gehoord dat square getter net wat andere prestaties zou leveren, maar geen idee of dit echt waar is… ik weet dat de getter verder geen invloed heeft op de werking van de buis, maar de andere getter ring zou ook andere interne verschillen in de buis impliceren.
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 10:22
door Piet1950
Ik heb een keer gehoord dat square getter net wat andere prestaties zou leveren
Over welke prestaties heb jij het? Een gelijkrichter richt gewoon de aangeboden wisselspanning gelijk. De inwendige constructie van o.a. anode en kathode bepaald de inwendige weerstand van de buis, en dus het spanningsverlies bij een bepaalde stroom. Alle buizen met identiek typenummer voldoen aan dezelfde specificaties. De vorm van het getter heeft daarop geen enkele invloed.
Piet
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 17:02
door Shadow
Wat zeg je nou Piet?

Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 17:25
door Walt
Ok, dan ben ik verkeerd voorgelicht of had het verkeerd begrepen… nog een newbie vraag dan, valt er iets te biasen aan zo’n GZ-37 of is het inprikken en gaan?
Groetjes Walter
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 17:29
door douwebakker
Walt schreef: ↑wo 11 dec 2024, 17:25
Ok, dan ben ik verkeerd voorgelicht of had het verkeerd begrepen… nog een newbie vraag dan, valt er iets te biasen aan zo’n GZ-37 of is het inprikken en gaan?
Groetjes Walter
Omhoog
Er zit geen rooster in hé. Het is enkel een gelijkrichter.
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 17:34
door Walt
Ok, ik weet er echt te weinig van, biasen is dus niet aan de orde voor een gelijkrichtbuis?
Of moet je de eindbuizen wel opnieuw biasen na vervangen gelijkrichterbuis?
Groetjes Walter
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 17:47
door douwebakker
Walt schreef: ↑wo 11 dec 2024, 17:34
Of moet je de eindbuizen wel opnieuw biasen na vervangen gelijkrichterbuis?
Nou nee, waarom?
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 18:38
door Walt
Bedankt, goed om te weten dat dit risicoloos omsteken is, zonder iets te hoeven bijregelen, mits het maar een gz-37 / CV 378 is.
De GZ-37 square getters zijn wel aanzienlijk duurder dan de round getters, dat impliceert dat er wel verschillen zijn, in bouwkwaliteit neem ik aan dan, net als met condensatoren, zelfde waarde maar sommige 3 euro andere 300 euro.
Groetjes Walter
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 18:53
door Shadow
Gehyped is beter?
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 18:59
door Pjotr
Joram toch... vierkant natuurlijk! Je weet toch wel dat vierkante condensatoren veel beter klinken dan ronde condensatoren? Walt kan altijd nog twieken door de audiolamp hoger of lager te zetten.
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 19:08
door Shadow
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 19:19
door Pjotr
Jawel, maar heeft dan ook een aan/uit getter als ik de plaatjes mag geloven

Maar beide zijn nog rond, noch vierkant.
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 19:20
door Shadow
Misschien kan Cock er een paar behandelen
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 20:28
door Walt
Heel grappig weer, maar gelukkig was mijn vraag reeds beantwoord, dus ga maar lekker los met de onzin nu…

Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 20:47
door Pjotr
Niet zo ondankbaar hè...

Re: GZ-37 getters
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:42
door Piet1950
Wat zeg je nou Piet?

Toen mijn jongste kleindochter, toe nog 3, er achter kwam dat ik ook Piet heette, zei ze direct heel nuchter: "Oh, als jij Piet heet, dan zijn de Sint en Piet ook gewoon verkleedde mensen". Voor haar was het sprookje opgelost. Maar haar veel oudere zus (7) geloofd nog steeds in het sprookje. Ook op buizengebied valt het niet altijd mee om werkelijkheid en sprookjes te onderscheiden....
Piet
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 9:04
door Walt
Dat denk ik ook, maar in dit geval is mijn beperkte kennis vooral de bottleneck…
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 9:37
door ray5150
Shadow schreef: ↑wo 11 dec 2024, 19:08
Nee maar straks zijn duurdere beter...
Dat is toch min of meer standaard ?

Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 17:16
door Walt
Duurder is denk ik beter, mensen hebben ondekt dat de oudere versie GZ-37 met square getter, een beter klinkende versterker opleveren. Waarom zou dat niet zo kunnen zijn, betere bouwkwaliteit van de buis, betere werking. Maar zo te horen weinig GZ-37 gebruikers hier, dus niet echte hands on ervaringen.
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 20:25
door Shadow
Joh doe nou niet alsof je je er iets van aan gaat trekken, koop gewoon wat je wil en laat het zijn...
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 20:45
door Walt
Ik hou MP in de gaten, staat nu ook wel wat op maar is net niet wat ik zoek.
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 20:47
door Piet1950
Met zulke prijzen kan ik ze maar beter niet meer gebruiken....
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 20:51
door Walt
Oefff… als je er daar eentje van wilt verkopen, laat het weten, die dikkertjes schijnen inderdaad nog beter te zijn dan die slanke square getter.
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 21:13
door Piet1950
Ik zal er eens een nachtje over slapen (als dat lukt).
Piet
Re: GZ-37 getters
Geplaatst: do 12 dec 2024, 21:31
door Walt
Haha, voel je nergens toe verplicht, maar wat een fraaie buizen zijn dat zeg!