Pagina 1 van 3
Mijn CTA 6.2
Geplaatst: zo 08 dec 2024, 21:40
door meanman64
Gestart met een ander project namelijk de CTA 6.2 .
Wat hebben we dus zover , een pcb bestukt met onderdelen en gemonteerd op een bodemplaat .
Frontplaat en achterplaat worden van de week gelaserd op't werk .
De smps voeding zit ondertussen terug op de pcb .
Willy hou je klaar voor vragen van mijn kant , Ik heb er zin in ;
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 5:56
door meanman64
Voorste en achterste panelen zijn gelaserd.
Bij deze ga ik heel waarschijnlijk laser folie gebruiken ipv lakken . En nu vervolgens mijn focus leggen op de zijpanelen en topplaat .
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: wo 11 dec 2024, 17:45
door meanman64
Willy ,
Als je nog wat tips hebt of info waar ik op moet letten ivm bepaalde waardes van weerstanden of het afregelen hoor ik het graag .
Op een of andere manier zit ik ik met een waarde van 12 OHM in mijn hoofd .
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: zo 20 jul 2025, 9:17
door meanman64
Ik ben rustig aan het verder doen met de bedrading en kan hierbij wel wat info gebruiken .
In welke fase kan ik al beginnen met de spanningen te testen en hoe ? Hoogspanning kan ik al pre testen zonder de jumpers , klopt dit ?
Ik bedoel met buizen of zonder buizen ?
Ik richt mij vooral tot Willy .
Stroom van de gloeispanning instellen met buis of niet ?
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: zo 20 jul 2025, 13:48
door Willy_61
Ik ben rustig aan het verder doen met de bedrading en kan hierbij wel wat info gebruiken .
In welke fase kan ik al beginnen met de spanningen te testen en hoe ?
Wanneer alles bestukt is en onderling aangesloten kan je systematisch beginnen te testen.
Hoogspanning kan ik al pre testen zonder de jumpers , klopt dit ?
Ik bedoel met buizen of zonder buizen ?
Testen begint zonder buizen, eerst de HS: zorg dat bij beide kanalen J3 verwijderd is, dan mag je de HS testen: ca. 280V op MP1.
Hou J3 verwijderd en plaats de buizen van 1 kanaal en meet de gloeistroom.
Naast de koelvin van de LM317 staat J2 met opdruk 300mA, verwijder die jumper om de gloeistroom te meten: die zou ca. 300mA moeten zijn: met Rx = 100ohm zal dat ongeveer 297mA, dat is OK.
Herhaal bij het ander kanaal.
Alle meetwaarden staan ook vermeld op het schema van topic CTA 6.1.
Test per kanaal: waarbij voor volgende metingen J3 (HS) moet gesloten zijn.
Op MP2 moet je +15V meten en op MP3 -21V, deze 2 metingen zijn onafhankelijk van de kanalen.
De gemeten anode-spanningen op MP4 en -5 zullen meestal niet gelijk zijn: 135V bij de één en 145V bij de ander is niet abnormaal. Je kan dat verschil soms verkleinen door buizen te wisselen.
Veel oplossingen van vragen kan je ook vinden in
het topic van CTA 6.1.
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: zo 20 jul 2025, 14:17
door meanman64
Zwarte probe op het grondpunt daar waar de hoofdletter R en L staat vermeld ?
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: zo 20 jul 2025, 15:13
door Willy_61
Je kan elk punt (2 links en 2 rechts) als grondpunt beschouwen waar het symbool van massa bijstaat, zoals bij L en R
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: zo 20 jul 2025, 16:30
door meanman64
Alles duidelijk , bedankt Willy !
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: zo 20 jul 2025, 20:48
door meanman64
Willy ,
Voor de voeding van beide bias modules kan ik daar de zelfde geel witte groene kabel voor gebruiken ?
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: ma 21 jul 2025, 6:38
door Willy_61
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: di 22 jul 2025, 7:43
door meanman64
Ze zeggen altijd dat er geen domme vragen zijn maar hier komt er toch eentje .
Stel ik heb de eerste metingen gedaan zonder de buizen ingeplugd en wil overgaan naar het meten met de buizen .
Best eerst het toestel uitzetten neem ik aan maar moet ik eerst de voedings elco’s ontladen of een tijdje wachten voor ik over ga naar de volgende metingen ?
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: di 22 jul 2025, 8:54
door Willy_61
Als je je meter op de HS laat staan zal je merken dat die "hoogspanning" heel snel naar 0 gaat.
Dus als je de buizen gaat plaatsen moet de spanning uit staan en pas na de plaatsing kan je doorgaan met de metingen.
Zoals ik eerder al uitlegde test je eerst de gloeistroom met open J3 (HS).
Daarna test je met J3 gesloten de overige spanningen. Met trimmer P5 kan je de spanningen wat afregelen op MP4 en MP5.
Nogmaals, zie ook
topic CTA6.1 (uiteindelijk CTA6.2).
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: di 22 jul 2025, 22:11
door meanman64
De HV trafo heeft 2 secundaire wikkelingen welke in serie moeten gezet worden maar hoe ?
Eén wikkeling heeft als isolatie een bruine kleur en de andere wikkeling geel . Wat ik nu gedaan , einde van wikkeling 1 aan begin wikkeling 2 geknoopt , klopt dit ?
En kan ik dit checken zonder dat de zekering uitvalt ?
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 6:18
door Willy_61
Als je op de 2 losse draden 230V meet is het goed
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 7:13
door meanman64
Maar is het niet zo als je de 2 verkeerde aan elkaar knoopt de spanning niet verdubbeld maar 0 is en zo de zekering tript ?
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 7:59
door Willy_61
de zekering zal niet kapot gaan vermits je geen kortsluiting maakt
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 9:35
door meanman64
Als je de verkeerde aan elkaar knoopt heb je nul volt dus dat is toch kortsluiting of niet ?
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 10:58
door Willy_61
je koppelt maar 2 draden aan mekaar en meet op de 2 andere (losse) draden: dat is toch geen kortsluiting!!!.
Je meet daar 230V en dan heb je de juiste gekoppeld, anders meet je 0V.
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 19:38
door meanman64
Ondertussen is dit ook getackeld .
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: vr 25 jul 2025, 10:54
door meanman64
Toestand op dit moment .
Nu nog de voltages meten .
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: za 26 jul 2025, 17:55
door meanman64
Eerste meting gedaan en HV spanning haalt de 280 V niet maar blijft hangen op 263-264 V .
Heb wel 2 zekeringen in de net-entree zitten
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: za 26 jul 2025, 19:17
door douwebakker
Spanning te laag? En dat onbelast. Meet dan even over R1 en R2.m Samen en apart. Klopt de waarde van R35 wel? De zekeringen in de Net-entree kunnen niet de oorzaak zijn.
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: za 26 jul 2025, 19:36
door meanman64
Wel even melden dat het dit schema betreft
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: za 26 jul 2025, 20:33
door douwebakker
Ja juist. Meet dan even de spanning over d1 en d2 en over beide
Re: Mijn CTA 6.2
Geplaatst: za 26 jul 2025, 20:51
door meanman64
Denk dat D1 de schuldige is .
Over D1 : 114,5 V
Over D2 : 151,8 V
Over beide : 266 V
Maar eigenlijk komen ze beide te kort .