zelfbouw hybride esl
Geplaatst: di 26 dec 2006, 12:43
Ik ben van plan om een paar hybride elektrostaten zelf te gaan bouwen.
het zal waarschijnlijk gaan bestaan uit een 12" woofer in dipole opstelling per kant, mischien dat het er twee per kant worden maar dat weet ik nog niet zeker want ik moet eerst nog metingen van de woofers verichten voordat ik daar een beslissing over kan nemen.
Voor het midden en hoog ga ik een esl element maken, wat voor afmetingen deze gaat krijgen weet ik nog niet precies maar ik denk dat het iets in de richting van 10 bij 50 cm gaat worden met draad statoren, ik overweeg ook nog om ze iets smaller te maken en dan per speaker twee naast elkaar te plaatsen onder een kleine hoek aangzien dit volgens het boek van fikier een betere spreiding van de weergave tot gevolg zou hebben.
Ik heb op diyaudio.com gelezen dat je voor een hybride esl twee normale trafo's van 220v/6v (waarvan je de secundaire windingen parallel schakeld en vervolgens op de versterker aansluit, de primaire windingen komen dan in serie te staan en komen aan de statoren) kan gebuiken als step-up trafo's, ik wil voor dit doel vier ringkern trafo's van 6v aanschaffen, mijn vraag is echter hoeveel Va zouden deze moeten zijn? http://www.ratoshop.be/transformatoren/ ... 62825.html
Voor de hoogspaning unit wil ik gewoon de schakeling die fikier in zijn boek beschrijft gebruiken, met mischien een paar kleine toevoegingen, hij gebruikt daarbij twee printtravo's van 12v waarbij hij de secundaire windingen met elkaar verbind om zo de hs unit van het lichtnet te isoleren, hoe zwaar moeten deze trafo's zijn? het lijkt mij dat deze niet zo zwaar hoeven te zijn aangezien zo'n hs unit haast geen stroom verbuikt, zou deze trafo hiervoor geschikt zijn? http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449371
kortom nu al een hoop vragen zonder dat er nog maar iets gebouwd is, hopelijks willen jullie mij verder helpen.
Gr Bas
het zal waarschijnlijk gaan bestaan uit een 12" woofer in dipole opstelling per kant, mischien dat het er twee per kant worden maar dat weet ik nog niet zeker want ik moet eerst nog metingen van de woofers verichten voordat ik daar een beslissing over kan nemen.
Voor het midden en hoog ga ik een esl element maken, wat voor afmetingen deze gaat krijgen weet ik nog niet precies maar ik denk dat het iets in de richting van 10 bij 50 cm gaat worden met draad statoren, ik overweeg ook nog om ze iets smaller te maken en dan per speaker twee naast elkaar te plaatsen onder een kleine hoek aangzien dit volgens het boek van fikier een betere spreiding van de weergave tot gevolg zou hebben.
Ik heb op diyaudio.com gelezen dat je voor een hybride esl twee normale trafo's van 220v/6v (waarvan je de secundaire windingen parallel schakeld en vervolgens op de versterker aansluit, de primaire windingen komen dan in serie te staan en komen aan de statoren) kan gebuiken als step-up trafo's, ik wil voor dit doel vier ringkern trafo's van 6v aanschaffen, mijn vraag is echter hoeveel Va zouden deze moeten zijn? http://www.ratoshop.be/transformatoren/ ... 62825.html
Voor de hoogspaning unit wil ik gewoon de schakeling die fikier in zijn boek beschrijft gebruiken, met mischien een paar kleine toevoegingen, hij gebruikt daarbij twee printtravo's van 12v waarbij hij de secundaire windingen met elkaar verbind om zo de hs unit van het lichtnet te isoleren, hoe zwaar moeten deze trafo's zijn? het lijkt mij dat deze niet zo zwaar hoeven te zijn aangezien zo'n hs unit haast geen stroom verbuikt, zou deze trafo hiervoor geschikt zijn? http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449371
kortom nu al een hoop vragen zonder dat er nog maar iets gebouwd is, hopelijks willen jullie mij verder helpen.
Gr Bas