Pagina 1 van 1

Is er een verschil tussen Burr Brown OP27 en PMI OP27

Geplaatst: do 14 nov 2024, 23:35
door Tailgunner
Zal starten met de bouw van de pre-amp uit elektuur 1986 (er is waarschijnlijk wel beter spul nu maar daar gaat het mij niet over).
Vraag is of er mensen ervaring hebben met de BB OP27 en de PMI OP27.
Ergens heb ik gelezen dat er een verschil hoorbaar zou zijn tussen de 2 opamps, maar dat is maar 1 regel op het ganse internet.
Vraag is of er mensen onder jullie ervaring hebben met beide opamps en eventueel een drop in replacement voorstellen voor de oudere opamps.

Re: Is er een verschil tussen Burr Brown OP27 en PMI OP27

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 10:25
door Pjotr
Het verschil is de lettertjes. PMI (Precision Monolithics) was heel lang geleden de maker van de OP27 en is ook al heel lang geleden overgenomen door BB die inmiddels weer is overgenomen door TI. Tja er zijn nou eenmaal lieden die overal verschil in horen... :roll: Neem dus wat je krijgen kunt. Maar kijk uit voor Chinese EBay namaak meuk. Daar zit meestal een gemodificeerde rijstkorrel in. Dacht dat alleen Analog Devices dit antiek nog maakt.

Re: Is er een verschil tussen Burr Brown OP27 en PMI OP27

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 14:51
door markbakk
Goh, die pre-amp heb ik ook nog staan... had destijds ontzettende ruzie met de MM/MC voortrap, de opamp die erin zat kon de stroom niet leveren voor de MAT03-torren (als ik het me goed herinner...). Geen idee of dat ooit is opgelost.

Re: Is er een verschil tussen Burr Brown OP27 en PMI OP27

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 15:25
door Tailgunner
Eventueel te koop?

Re: Is er een verschil tussen Burr Brown OP27 en PMI OP27

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 16:43
door 90000006
Ik heb die mc/md trap altijd een wat merkwaardig en overgecompliceerd ontwerp gevonden. Gebruik je super mooi gepaarde dubbeltorren en opamps met hele lage offsets, daar overheen nog een dc servo, maar dan toch koppelcondensatoren aan in-en uitgang nodig hebben :think: Dat moet toch anders kunnen.

En kennelijk vond Elektuur dat ook, want een paar jaar later hebben ze nog een phono preamp gebaseerd op MAT02 (of de 03?) en OP27 gepubliceerd en die zat een heel stuk doordachter in elkaar. Daar zou ik zeker eens naar kijken voor je dit bouwt. Weet zo niet meer in welk nummer, zou ik in de archieven moeten duiken... Maar ik denk eind jaren 80 ergens.

Re: Is er een verschil tussen Burr Brown OP27 en PMI OP27

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 16:47
door markbakk
Tailgunner schreef: vr 15 nov 2024, 15:25
Eventueel te koop?
Daar vraag je me wat, zover ben ik (nog) niet. Maar de lol is het zelf bouwen.
Ik heb die mc/md trap altijd een wat merkwaardig en overgecompliceerd ontwerp gevonden. Gebruik je super mooi gepaarde dubbeltorren en opamps met hele lage offsets, daar overheen nog een dc servo, maar dan toch koppelcondensatoren aan in-en uitgang nodig hebben :think: Dat moet toch anders kunnen.
Dat vond ik achteraf ook, hoewel ik helemaal niets tegen koppel-C's heb. Ik trok gewoon wat Intertechnik-PP's uit het rek :sure:
En kennelijk vond Elektuur dat ook, want een paar jaar later hebben ze nog een phono preamp gebaseerd op MAT02 (of de 03?) en OP27 gepubliceerd en die zat een heel stuk doordachter in elkaar.
Dat zou mede wel eens kunnen omdat ik toen de redactie ben gaan stalken :lol:

Re: Is er een verschil tussen Burr Brown OP27 en PMI OP27

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 18:00
door 90000006
Ah, vandaar :D

Volgens mij is het hele mc-md ontwerp met de MAT's en de OP27 oorspronkelijk gebaseerd op een application note van BB of PMI, die heb ik wel eens langs zien komen ergens.

Re: Is er een verschil tussen Burr Brown OP27 en PMI OP27

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 20:17
door Tailgunner
90000006 schreef: vr 15 nov 2024, 16:43
Ik heb die mc/md trap altijd een wat merkwaardig en overgecompliceerd ontwerp gevonden. Gebruik je super mooi gepaarde dubbeltorren en opamps met hele lage offsets, daar overheen nog een dc servo, maar dan toch koppelcondensatoren aan in-en uitgang nodig hebben :think: Dat moet toch anders kunnen.

En kennelijk vond Elektuur dat ook, want een paar jaar later hebben ze nog een phono preamp gebaseerd op MAT02 (of de 03?) en OP27 gepubliceerd en die zat een heel stuk doordachter in elkaar. Daar zou ik zeker eens naar kijken voor je dit bouwt. Weet zo niet meer in welk nummer, zou ik in de archieven moeten duiken... Maar ik denk eind jaren 80 ergens.
Dat zou de MC voorversterker zijn uit maart 1991.