Pagina 1 van 2

Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 10:11
door Jamesblond
Hallo allemaal,

Als eerste: mocht dit onderwerp hier niet op zijn plek zijn, of al elders zijn besproken, voel je vrij om de vraag te verplaatsen of mij naar het juiste topic te verwijzen. Een zoekopdracht heeft me niet verder geholpen.

Ik heb een Musical Fidelity A5.5 geïntegreerde versterker. Deze heeft een goed jaar geleden volledige recap gehad en is daarmee klankmatig aardig opgeknapt. Nu had deze versterker eigenlijk al zo lang als ik 'm heb " last" van een licht brommende ringkerntrafo. Niet storend, af en toe aanwezig, fluctuerend van karakter. Ca een half jaar na de recap is dat brommen, eigenlijk van de ene dag op de andere, behoorlijk erger geworden en regelmatig ronduit storend. Het is zo luid dat ik het tijdens zachtere passages in films of muziek erbovenuit kan horen. Over de speakers geen hoorbare brom of ruis. Ook klinkt de versterker uitstekend, ook bij hoge uitsturing.

Een vriend van mij heeft een IsoTek MiniSub netfilter. Ik heb eens geprobeerd of dat de situatie verandert, in de veronderstelling dat die brom misschien veroorzaakt wordt door vervuilde netspanning. De situatie blijft met dat netfilter onveranderd. Ook zijn versterker (een MF A308) bromt vrolijk in mijn huis mét het netfilter. Hooguit iets minder luid. Zelf heb ik in de netspaningslijn een passief 4e orde netfilter "slof" gemonteerd, geaard. Ik weet niet precies wat de opbouw van dat ding is en op welke frequentie die filtert. Dat ding ligt er jaren en heeft dus voor zover in ik kan inschatten geen invloed is deze plotselinge verandering.

Een Myryad Cameo eindversterker, ook met een hele dikke ruim 1kVA ringkerntrafo, aangesloten via dezelfde spanningslijn, is muisstil.

Paar vragen:
- Wat veroorzaakt dergelijke, onregelmatige brom? Is dat LED (straat)verlichting? Hoe kan dat van de ene dag op de andere erger worden en fluctueren?
- Wat zijn de gevolgen voor de aangesloten apparatuur?
- Wat kan ik er tegen doen?

Een youtube en google zoektocht brengen me geen eenduidige antwoorden. Wellicht dat ik hier, in mijn moederstaal, meer specifieke antwoorden kan vinden.

Bedankt, alvast!

James.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 10:21
door cool
Probeer eens met een variac de 230v te verlagen. Of is er een optie om de versterker op 240v in te stellen? Ik heb ervaring met Amplimo trafo's die gaan brommen sinds de verhoging van de spanning naar 230v .

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 10:23
door Jamesblond
Een Variac heb ik niet. En voor zover ik kan zien is er ook geen optie om de netspanning anders in te stellen. Wellicht voor 110V, maar niet in stappen van 10 of 20V.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 10:30
door cool
Je mag er wel 1 lenen maar Arnhem is niet in de buurt van den Haag....

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 10:32
door ray5150
Het zou DC op de netspanning kunnen zijn. met de recap heeft dat verder niets te maken.
Je zou eens kunnen kijken als je jouw MF versterker bij je vriend neerzet. als hij daar stil is ligt het niet aan de versterker.
Je kunt een DC blocker in principe zelf bouwen, is hier al een hoop over geschreven in het verleden.
search.php?keywords=dc+blocker
Die dingen zitten normaal gesproken niet in een commercieel netfilter.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 10:49
door Shadow
Even meten, multimeter op dc stand en dan gewoon kijken wat er op het net staat...

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 10:49
door Jamesblond
Ik vond deze:
https://www.scintilla-buizenversterkers ... locker.htm

Lijkt me eenvoudig genoeg om zelf te bouwen. Maar is die geschikt om een hele AV-keten mee te filteren? Deze keten bevat:
1x MF A5.5 versteker
1x MF A5.5 Cd-speler
1x Marantz AV7003 processor
1x Myryad Cameo 5-kanaals eindversterker
2x zelfbouw 400W 12" subwoofers
1x Panasonic 55" OLED tv
En een paar kleine apparaten met verwaarloosbaar stroomverbruik.

Hoe is die aan te passen voor een hoog gemiddeld stroomverbruik?

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 10:54
door ray5150
Als je flink zware diode's neemt met voldoende koeling, ja.
Maar eerst even meten zoals Joram aangeeft.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 11:13
door Jamesblond
Hmmm... Daar moet ik me dan maar eens in gaan verdiepen. Lijkt vrij eenvoudig zelf te maken. En waarschijnlijk is het wel voldoende om alleen de MF amp en CD-speler daarop aan te sluiten, omdat alleen die MF-amp bromt. De subwoofers en tv hebben schakelende voedingen. Die zullen minder hinder ondervinden van vuile netspanning, voor zover mijn info klopt.

Maar inderdaad eerst maar eens meten...

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 14:41
door rikpost
ik heb deze ,loste voor mij het probleem voor denk ik 80% op .

https://www.atlhifi.com/shop/fully-asse ... d-in-case/

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 14:57
door Jamesblond
Thanks! Goeie tip!

Mocht meten me iets opleveren, dan wil ik dit wel eens proberen. Zelf bouwen is tof. Maar voor dit bedrag en dan in zo'n behuizing kun je 'm haast niet laten liggen.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: zo 13 okt 2024, 5:21
door Driekwartgeleider
Ik werd al tijden geplaagd door een vervelende brom vanuit de 1 kVA ringkern van mijn eindversterker. Vooral overdag, s'nachts veel minder. Een kortingsactie van AudioLab gaf de doorslag om hun DC-blokker eens te proberen. Had ik eerder moeten doen, nu muisstil, echt helemaal niets meer te horen.

De schakeling an sich heeft niet veel om het lijf, een brugcel en 2 Elko's, ook nog wat foliecondensatoren voor wat extra filtering.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: zo 13 okt 2024, 11:02
door ray5150
rikpost schreef: vr 11 okt 2024, 14:41
ik heb deze ,loste voor mij het probleem voor denk ik 80% op .

https://www.atlhifi.com/shop/fully-asse ... d-in-case/
Ik moet zeggen dat je dat voor 105 Euro (ex verzendkosten) dat bijna niet zelf kunt bouwen. :goedzo:

Had je al een meting aan het stopcontact gedaan, James ?

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 14:45
door Jamesblond
Driekwartgeleider schreef: zo 13 okt 2024, 5:21
Ik werd al tijden geplaagd door een vervelende brom vanuit de 1 kVA ringkern van mijn eindversterker. Vooral overdag, s'nachts veel minder. Een kortingsactie van AudioLab gaf de doorslag om hun DC-blokker eens te proberen. Had ik eerder moeten doen, nu muisstil, echt helemaal niets meer te horen.

De schakeling an sich heeft niet veel om het lijf, een brugcel en 2 Elko's, ook nog wat foliecondensatoren voor wat extra filtering.
Ik vond een DC-blocker/filter van AudioLab op Marktplaats voor een aantal tientjes. Die is bemeten voor (kortstondig) 600VA. Is dat een verstandige optie? Of toch liever de wat zwaarder bemeten optie die al eerder is benoemd?

Overigens: ik moet nog ff meten. De multimeter heeft nieuwe batterijen nodig. Ben alleen niet zeker of ik DC van < 1V wel kan weergeven met dat ding, als ik 230V op de pennen zet...

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 14:58
door PimDriessen
Dag James,
Hier een schema van Anne, en een voorbeeld hoe ik dat in 2018 heb uitgevoerd, 2 Wima condensatoren in serie elk 2u2, 250 volt wissel spanningen een dikke weerstand van 1 Mega ohm, let wel op dat er over die weerstand 300 voltstaat, dat was de waarschuwing van Anne destijds, vandaar dat het door mij in een kunststof kastje is gestopt.
Groet,
Pim
ScreenShot3415.jpg
ScreenShot3416.jpg

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 19:02
door Driekwartgeleider
Jamesblond schreef: ma 14 okt 2024, 14:45
Driekwartgeleider schreef: zo 13 okt 2024, 5:21
Ik werd al tijden geplaagd door een vervelende brom vanuit de 1 kVA ringkern van mijn eindversterker. Vooral overdag, s'nachts veel minder. Een kortingsactie van AudioLab gaf de doorslag om hun DC-blokker eens te proberen. Had ik eerder moeten doen, nu muisstil, echt helemaal niets meer te horen.

De schakeling an sich heeft niet veel om het lijf, een brugcel en 2 Elko's, ook nog wat foliecondensatoren voor wat extra filtering.
Ik vond een DC-blocker/filter van AudioLab op Marktplaats voor een aantal tientjes. Die is bemeten voor (kortstondig) 600VA. Is dat een verstandige optie? Of toch liever de wat zwaarder bemeten optie die al eerder is benoemd?
Ik was zelf ook sceptisch toen ik het dingetje kocht, mijn gedachte was 'als het niet werkt stuur ik het terug'. In de actie betaalde ik iets van 50 incl verzending. Ging er ook van uit dat Audiolab niet bewust haar reputatie op het spel zou willen zetten. Eenmaal besloten de blocker te houden deze opengedraaid om te zien wat er in steekt. Bij inschakelen van de 1 kVA ringkern in mijn eindversterker gaat er ondanks een gebruikte serieweerstand eventjes meer dan 20A doorheen, wil niet voor verrassingen komen te staan, dus openen dat ding.

Ik zal een foto bijsluiten van de print en het door mij na reverse engineering getekende schema. Opmerkelijk aan het design vond ik de anti-parallel schakeling van de elko's, dat kan hier omdat de brugcel zo is geschakelend dat de max spanningsval over de elko's 0.6V is. Met als prettig gevolg dat de elko capaciteit verdubbeld ipv halveert zoals bij een serie schakeling.

20240615_231029.jpg
Audiolab DC-block.png

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 19:09
door beijert
En is zoiets te upscalen om er een hele installatie aan te kunnen hangen?

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: di 15 okt 2024, 0:44
door Driekwartgeleider
Jawel, maar de primaire toepassing is een vanwege een DC component brommende, vaak forse, ringkerntransformator, en die vind je vooral in class AB en class A eindversterkers. Tegen brom door elektromagnetische instraling of aardlussen werkt het niet.

De belasting bepalende factoren zijn de diodes (brugcel), de printsporen, en de levensduur van de elco's
Audiolab kiest voor een KBU8D met een Repetitive peak reverse voltage van 200V, en mijn eerste gedachte was 'te weinig', maar die anti parallel geschakelde diodes clampen elkaar, en er staat dus ook sperrend maar 0.6V over. Verder een maximum average forward rectified current van 8 Ampère, en een Peak forward surge current van 300 Ampère. Dat laatste verklaart waarom het de inschakelstroom van de 1 kVA ringkern overleefd.

De elco's moeten ruim gedimensioneerd worden, capaciteit en spanning. Ikzelf zie ze liever anti-serie dan anti-parallel. zeker als het 24/7 aanstaat.

Audiolab houdt het conservatief op 600 VA.

Bij mijn volgende eindversterker bouw ik het in de versterker zelf in.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: di 15 okt 2024, 10:57
door Jamesblond
PimDriessen schreef: ma 14 okt 2024, 14:58
Dag James,
Hier een schema van Anne, en een voorbeeld hoe ik dat in 2018 heb uitgevoerd, 2 Wima condensatoren in serie elk 2u2, 250 volt wissel spanningen een dikke weerstand van 1 Mega ohm, let wel op dat er over die weerstand 300 voltstaat, dat was de waarschuwing van Anne destijds, vandaar dat het door mij in een kunststof kastje is gestopt.
Groet,
Pim
ScreenShot3415.jpg
ScreenShot3416.jpg
Dit schema en het nut / de noodzaak ervan begrijp ik niet helemaal. Kan ik zonder dit ding niet DC meten in mijn wcd?

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: di 15 okt 2024, 11:26
door Pjotr
Dat DC verhaal blijft maar rondzingen. DC op het net komt in Nederland vrijwel niet voor. De veroorzakers daarvan zijn al sinds mensenheugenis verboden! En al helemaal sinds de CE ingevoerd is.

Brommende trafo's zijn gewoon brakke trafo's!

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: di 15 okt 2024, 11:45
door 90000006
+1
Brakke trafo, of gewoon te hoge netspanning voor de trafo in kwestie. Zeker het oudere spul dat nog voor 220 of 230 gemaakt is heeft vaak moeite met de 240-250V die er tegenwoordig uit de muur komt. Koper en ijzer waren ook vroeger al duur.
Prik je meter maar eens in het stopcontact op een zonnige winderige middag.

Als de trafo geen hogere primaire taps heeft, zet er dan een variac voor. Of goedkoper, een aparte trafo van 240/24V met 1/10 van het vermogen van je apparaat ervoor zetten als bucking transformer.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: di 15 okt 2024, 11:47
door pvanlingen
Ja, dat denk ik ook.
Met de (ingegoten) trafo's uit Polen heb ik nooit last van brom.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: di 15 okt 2024, 11:58
door Pjotr
De gewone niet-ingegoten uit Polen zijn ook prima! Hier is het vrijwel constant 240V - 245V. Of de zon aan of uit staat maakt hier niet uit. We zitten vlak bij een wijktrafo. Maar oude Amplimoos van 220V willen best lekker brommen. Dat is sowieso niet handig want dat verstookt ook bovenmatig nullaststroom die alleen ter verwarming dient.

Meet eerst eens of je DC hebt zoals eerder aangegeven met een weerstand en condensator. Pas op 230V! Ingeval dat: De netbeheerder bellen!

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: di 15 okt 2024, 15:32
door Driekwartgeleider
Pjotr schreef: di 15 okt 2024, 11:26
Dat DC verhaal blijft maar rondzingen. DC op het net komt in Nederland vrijwel niet voor. De veroorzakers daarvan zijn al sinds mensenheugenis verboden! En al helemaal sinds de CE ingevoerd is.

Brommende trafo's zijn gewoon brakke trafo's!
Wat ik mis in je bericht is een plausibele verklaring voor mijn waarneming.

Transformator is met DC-blocker muisstil en geeft zonder DC-blocker blijk van een flink verpest humeur. De trafo in kwestie is trouwens zo'n door jou geroemde Poolse jongen van Toroidy.pl, en is nog ingegoten ook. Andere transformatoren welke ik voor handen heb reageren overeenkomstig. Gemeten netspanning is momenteel 234.2 Volt waarin volgens mijn DMM 40 mV DC is te vinden. Dit gemeten zonder extra hulpmiddel, gewoon DMM aangesloten op wandcontactdoos.

Je mag ook komen luisteren.

Re: Mechanische brom ringkerntrafo, ook met netfilter

Geplaatst: di 15 okt 2024, 16:01
door Pjotr
DC meten en netbeheerder bellen dan. Niet zelf gaan zitten prutsen. DC mag gewoon niet op het net staan.