Pagina 1 van 1
Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 07 okt 2024, 11:45
door Ronnielox
Goedemorgen,
Ik merk bij de Vifa Basis, dat je duidelijk kunt horen welke luidspreker wat doet. Zit ik er wellich te dicht op?
Een vriend van mij heeft ook de Vifa Basis en ik heb daar ook eens gezegd dat ik merk dat bepaalde tonen uit een bepaalde plek van de speakers komen. Ik heb zelf Klipsch RF7-III in de woonkamer, en daar hoor ik alles als 1 geheel, bij de Vifa Basis (in mijn kantoor) hoor ik bepaalde tonen uit de top van de luidspreker, de hogere mid hoor ik uit de mid-dome, en dan is er nog een tweeter. De speaker geeft naar mijn mening geen volledig geheel.
Wat voor advies kunnen jullie mij geven om de luidspreker meer als geheel te laten klinken?
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 07 okt 2024, 12:15
door satefan
Mijn eerste gevoel zou zijn dat dit komt door hoe het filter is ontworpen (of geimplementeerd is) voor de Vifa Basis. Ik heb de speaker nooit gehoord, maar het filter is bepalend voor welke frequenties en amplitude door de drivers worden weergegeven bij een luidspreker. Het filter is ook bepalend voor het fase-verloop van de drivers. Hoe meer drivers, hoe gecompliceerder dit wordt.
Het is ook niet ondenkbaar dat een filter niet helemaal overeenkomt met het ontwerp (ik spreek uit ervaring!). Dan functioneerd het filter niet zoals bedacht en krijg je onverwachte resultaten. Maar als je bij 2 verschillende sets ongeveer hetzelfde ervaart, dan kan het zomaar het ontwerp zijn.
Een eerste stap zou kunnen zijn om de speakers eens te meten (impedantie en akoestische meting). Dat geeft een eerste beeld...
groet,
Satefan
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 07 okt 2024, 12:16
door Henkjan
wat heb je dan als luisterafstand?
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 07 okt 2024, 20:14
door rikpost
Bij zo’n grote luidspreker is een meter of drie wel aan te bevelen lijkt mij .
De kamer moet wel geschikt zijn voor zulke joekels
Ik weet niet of die twee woofers in het omnidirectionale spectrum zitten ?
Dat zou dan al weer schelen in de richting gevoeligheid
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 07 okt 2024, 21:42
door richard
Waren de Basis destijds best wel indrukwekkende luidsprekers die ook wel wat ruimte nodig hebben. En goede versterking.
Maar dat was destijds, wellicht ook beoordelen naar de normen van destijds.
Als ik bij Speaker&Co een luidspreker had moeten kiezen werd dat de Shamal.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 07 okt 2024, 22:33
door markbakk
Zit ik er wellich te dicht op?
Zoals gezegd, 3 meter is wel een gezond uitgangspunt. Vrijwel het gehele voor muziek belangrijke frequentiegebied komt uit de 17WP. Dat kun je wel horen als je er dicht op zit.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 14 okt 2024, 12:59
door Ronnielox
Mee eens, ivm beperkte ruimte lijk ik er idd te dicht op te zitten. Ik zit er op bijna 2 meter op. Ik heb genoeg ruimte er achter, maar daar staat ook een bureau. Dit is gewoon even hoe het is. Ik moet ooit voor een betere plek kijken, maar voor nu gewoon zo. Dat begrijp ik dat 2 meter idd te dichtbij is.
Allen bedankt voor jullie reacties.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 14 okt 2024, 14:00
door Shadow
Pfoe da's krap idd
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 14 okt 2024, 15:00
door Ronnielox
Henkjan schreef: ↑ma 07 okt 2024, 12:16
wat heb je dan als luisterafstand?
Ik zit op 2 meter op het moment.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 14 okt 2024, 15:15
door satefan
De luidsprekers staan beide ook direct naast een kast of muur. Dit betekent dat de eerste zijreflectie al heel snel na het directe signaal volgt. Voor de ruimtebeleving is dat niet ideaal.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 14 okt 2024, 15:17
door ds23man
En dan ook nog eens een groot beeldscherm voor je snufferd.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: ma 14 okt 2024, 21:36
door TTS
Mijn luisterruimte is ook klein. Ik ben hier begonnen met Translator Impact 5, een 4 weg systeem. De 1e versie. Kreeg dat hier net lekker aan het spelen. Zocht naar ruimtelijke weergave. Dat moest beter kunnen. De laatste jaren worden de speakers steeds kleiner. De Paaskuikens doen het heel goed, Wharfedale Diamond 7's ook. B&W DM12, idem. En nu staat het paartje La Petite ( zie onderschrift ) te spelen. Dat is een single driver speaker, met een 10cm chassis. Zitten wel in een 26,5 liter kast. Dus nog een best formaat. En dat werkt dus beter dan die grote Translators. ( in mijn ruimte )
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: di 15 okt 2024, 9:56
door Ronnielox
Die vriend van mij heeft zijn speakers ruim opgesteld staan, en ik had ook bij hem dat ik hoorde uit welke driver het geluid komt. Ik snap dat hier in mijn kantoortje de speakers te dicht bij staan, en geen ruimtelijkheid kunnen creeeren door hoe dicht ze op de zijkanten staan, maar ik vond evengoed dat het geluid bij die vriend ook te localiseren is. Als er een cello speelde, hoorde je dat duidelijk van bovenuit de luidspreker komen, en de hoge tonen echt uit het midden waar de tweeter zich bevind. Ja met zulke grote kasten en de luidsprekers zo ver van elkaar vandaan, is dat natuurlijk niet zo gek. Ik heb zelf de Klipsch RF-7 III in de woonkamer staan, waar 'alles' uit de compressiedriver komt, omdat die maar 3 drivers heeft.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 11:13
door Walt
Wat in jouw situatie misschien kan werken is de speakers nog verder indraaien, zodat de luister assen ergens voor je kruisen, ziet er wat raar uit, maar kan je probleem wellicht oplossen. Je linker oor hoort dan meer van de rechterspeaker en andersom.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 11:28
door rikpost
een leuke tweeweg monitor met een subje tussenin doet het lekkerder
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 11:33
door pvanlingen
Heel die box slopen en dan opnieuw opbouwen met een andere volgorde van de units.
Tweeter boven, en de mid onder de grote dome.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 18:40
door richard
pvanlingen schreef: ↑wo 16 okt 2024, 11:33
Tweeter boven, en de mid onder de grote dome.
Zou je kunnen testen door ze ondersteboven op een paar tafeltjes o.i.d. te zetten. De luisteras daarbij tussen tweeter en middome.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 20:04
door Kappa7
Wat voor electronica staat er voor?
Je moet zo iets wel behoorlijk aansturen om een mooi 3d plaatje neer te kunnen zetten.
Normaal moet een speaker volledig verdwijnen in de weergave.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 20:20
door Wieger61
Aan die afstand is, los van de opstelling en kamerinrichting, gerekend (Beranek). Het antwoord: 5 keer de 'kenmerkende afstand', de uiterste afstand tussen geluidsbronnen, hoe klein ook, zoals een conus of een bafflerand. Hier bijvoorbeeld de afstand tussen tweeter en de bovenste woofer.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: do 17 okt 2024, 11:08
door markbakk
richard schreef: ↑wo 16 okt 2024, 18:40
pvanlingen schreef: ↑wo 16 okt 2024, 11:33
Tweeter boven, en de mid onder de grote dome.
Zou je kunnen testen door ze ondersteboven op een paar tafeltjes o.i.d. te zetten. De luisteras daarbij tussen tweeter en middome.
Even uit mijn hoofd, die Basis is pak m beet 33x45x120cm. Die tweeter zit niet voor niets daar. En op de kop zetten…
Ik denk dat dit alles eerder is en luisterruimte-dingetje is dan een speaker-dingetje. My 2ct.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: do 17 okt 2024, 13:56
door Shadow
rikpost schreef: ↑wo 16 okt 2024, 11:28
een leuke tweeweg monitor met een subje tussenin doet het lekkerder
+1

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: do 17 okt 2024, 14:15
door ds23man
Zelfs met een klein tweewegje met sub ga je het ook niet redden in deze ultra suboptimale opstelling....
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: do 17 okt 2024, 18:57
door richard
Een hoofdtelefoon dan.
Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: vr 18 okt 2024, 16:38
door rikpost
ds23man schreef: ↑do 17 okt 2024, 14:15
Zelfs met een klein tweewegje met sub ga je het ook niet redden in deze ultra suboptimale opstelling....
Hoezo niet? je zegt toch Sub-optimaal !
Maar idd een echt goede klank balans is erg lastig zo .
Paaskuikens op het bureau

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis
Geplaatst: za 16 nov 2024, 7:56
door grimoire
Walt schreef: ↑wo 16 okt 2024, 11:13
Wat in jouw situatie misschien kan werken is de speakers nog verder indraaien, zodat de luister assen ergens voor je kruisen, ziet er wat raar uit, maar kan je probleem wellicht oplossen. Je linker oor hoort dan meer van de rechterspeaker en andersom.
Of juist minder ver indraaien is ook een poging waard, dat bleek in mijn situatie juist beter voor het geluidsbeeld. Hangt een beetje af van de afstand en de spreiding can het geluid door betreffende drivers wat het beste werkt in een bepaalde situatie