Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Geplaatst: di 01 okt 2024, 15:28
Onlangs heb ik een gebruikt setje Schiit Valhalla 2 hoofdtelefoonversterker samen met een Schiit Bifrost DAC overgenomen.
Over het algemeen een aangenaam warm geluid.
Nu ben ik even aan het meten geweest op de uitgang, en ik meet toch volgens mij een te hoge en onstabiele DC offset.
Deze waarde varieert random van zeg 10mV naar soms pieken van bijna 1V (Die 800 mV wel een uitzondering)
Gemiddeld ligt de waarde rond +30 tot 100mV, maar fluctueert dus erg veel e
Soms is de waarde ook negatief.
Dit gemeten met een goede betrouwbare multimeter. (2 verschillende, ook gelijke waardes)
Zet ik m'n scope erop zie ik het signaal hetzelfde doen.
Vergelijk ik deze metingen met mijn DIY Whammy hoofdtelefoon versterker, vertoond deze een uitstekend stabiel signaal, met een constante DC offset van hoogstens 1-2mV, netjes zoals het hoort dus.
Aangezien het een gebruikt setje is en hij veel speeluren heeft, heb ik gisteren de buisjes vervangen door een setje gematchte NOS buisjes.
Het gedrag blijft hetzelfde.
Het geluid is overigens wel beter geworden, dus dat was weer een goede zet.
Nu is mijn kennis op buizengebied nihil en zijn er ook geen schema's beschikbaar.
Echter het ontwerp is zeer simpel en zonder uitgangstrafo's. (OTL)
Er valt ook verder niets in te stellen.
Ik durf m'n hoofdtelefoon hier toch niet helemaal goed meer op aan te sluiten.
De bijgeleverde Sennheiser HD700 (waarover in een latere andere thread ook vragen over) durf ik hier toch niet helemaal goed meer op aan te sluiten, ondanks dat het mooi klinkt.
Mijn vraag:
Is dit gedrag normaal te noemen?
Zo nee, enig idee waar te zoeken?
Visuele inspectie leverde mij niks op. Alles ziet er "heel" uit, solderingen lijken goed en geen zwarte of aangetaste onderdelen, geen bol staande of lekkende elco's etc.
Bijgevoegd een foto van de print.
Op verzoek, kan ik meer foto's uploaden.
Over het algemeen een aangenaam warm geluid.
Nu ben ik even aan het meten geweest op de uitgang, en ik meet toch volgens mij een te hoge en onstabiele DC offset.
Deze waarde varieert random van zeg 10mV naar soms pieken van bijna 1V (Die 800 mV wel een uitzondering)
Gemiddeld ligt de waarde rond +30 tot 100mV, maar fluctueert dus erg veel e
Soms is de waarde ook negatief.
Dit gemeten met een goede betrouwbare multimeter. (2 verschillende, ook gelijke waardes)
Zet ik m'n scope erop zie ik het signaal hetzelfde doen.
Vergelijk ik deze metingen met mijn DIY Whammy hoofdtelefoon versterker, vertoond deze een uitstekend stabiel signaal, met een constante DC offset van hoogstens 1-2mV, netjes zoals het hoort dus.
Aangezien het een gebruikt setje is en hij veel speeluren heeft, heb ik gisteren de buisjes vervangen door een setje gematchte NOS buisjes.
Het gedrag blijft hetzelfde.
Het geluid is overigens wel beter geworden, dus dat was weer een goede zet.
Nu is mijn kennis op buizengebied nihil en zijn er ook geen schema's beschikbaar.
Echter het ontwerp is zeer simpel en zonder uitgangstrafo's. (OTL)
Er valt ook verder niets in te stellen.
Ik durf m'n hoofdtelefoon hier toch niet helemaal goed meer op aan te sluiten.
De bijgeleverde Sennheiser HD700 (waarover in een latere andere thread ook vragen over) durf ik hier toch niet helemaal goed meer op aan te sluiten, ondanks dat het mooi klinkt.
Mijn vraag:
Is dit gedrag normaal te noemen?
Zo nee, enig idee waar te zoeken?
Visuele inspectie leverde mij niks op. Alles ziet er "heel" uit, solderingen lijken goed en geen zwarte of aangetaste onderdelen, geen bol staande of lekkende elco's etc.
Bijgevoegd een foto van de print.
Op verzoek, kan ik meer foto's uploaden.