Pagina 1 van 1
diodes in eindtrap
Geplaatst: do 12 sep 2024, 21:10
door democles
Kan iemand mij uitleggen wat de functie is van de 6 diodes aan de Anodes van de eindbuizen?
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: do 12 sep 2024, 21:46
door Shadow
Clipping diodes?
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: vr 13 sep 2024, 8:57
door 90000006
Dit zijn geen zeners. Dus de enige functie is voorkomen dat de anode negatief kan worden. Dat kan in theorie gebeuren bij rare signalen icm inductieve belasting (trafo!). Je ziet het standaard eigenlijk bij halfgeleider eindtrappen om te voorkomen dat negatieve spikes de eindtransistoren om zeep kunnen helpen. Bij buizen nog niet eerder gezien, volgens mij kan er ook weinig stuk gaan daar dus of het nodig is?
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: vr 13 sep 2024, 10:28
door Pjotr
Zijn beveiligingsdioden voor als de trafo onbelast is. Als er b.v. geen speaker aan hangt en hij toch flink uitgestuurd wordt. Nooit eerder gezien en ik vraag mij af of dat wel een beetje werkt zo. Moeten beide anodewikkelingen wel erg goed gekoppeld zijn, wat bij een buizen UGT eigenlijk nooit het geval is. Voor dat doel zag je in PA versterkers nog wel eens een vonkbrug over de trafo staan van de anodes van de eindbuizen naar de B+ of tussen beide anodes.
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: vr 13 sep 2024, 14:53
door democles
Bedankt jongens
Was wat aan het rondneuzen in de Trainwreck schema,s en kwam dit tegen als modificatie,had het nog nooit gezien in buizen bakken.
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: vr 13 sep 2024, 15:11
door Pjotr
Het lijkt mij meer wishful thinking dan dat het ook echt werkt.
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: vr 13 sep 2024, 15:27
door Shadow
Soort van aller aller aller laatste redding om te zorgen dat er geen fik ontstaat?
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: vr 13 sep 2024, 15:38
door Pjotr
Ook dat niet eens. Als de trafo niet belast is en de versterker wordt flink uitgestuurd kunnen er door de zelfinductie van de wikkelingen flinke spanningspieken op de trafo ontstaan met doorslag in de trafo tot gevolg. Ook de eindbuizen vinden dat niet leuk. Normaliter dempt de speaker dat. Maar die pieken ontstaan alleen bij de positieve helft boven de B+ uit. De buis dempt dan ook de trafo niet meer. Dus wat die dioden dan naar massa zouden moeten doen?
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: za 14 sep 2024, 15:41
door democles
Ik vond een beetje dezelfde verklaring.
At some point early 70's all of a sudden SVT, V4, VT22, V2, VT40 all sprouted flyback suppressor diodes. Whether it was Ken's doing, I don't know. But he does recommend them in The Trainwreck Pages, and you can see the flyback spikes on a scope if you slam enough signal thru an amp that doesn't have 'em. Curiously some amps don't develop those spikes but that's a question for another day. When the speaker cone is moving, always trying to but not quite keeping up with the amp output waveform, there are times when the cone and voice coil are being pulled thru the magnetic gap by spring force from the surround and spider. At these moments, the speaker is acting as a generator, not a linear motor, and the current it develops passes thru the output transformer secondary, is multiplied by the OT winding ratio, and ends up on the plates of the output tubes. These spikes can hit 3000 volts, and that can shorten the life of your output tubes. Also can punch holes thru the insulation in an output transformer. After installing them, I hear a very small decrease in overall distortion, and it's an obnoxious component that goes away. Still plenty of "the right kind of" distortion when you overdrive the amp. Note that you will not see flyback spikes when driving load resistors.
Yes as Jazz P Bass mentioned, a shorted flyback diode can wreck an OT. I've had it happen exactly twice. Once it wrecked the OT, another time just popped the fuse. So there's that drawback . . . use 'em or not as you please. FWIW there's a single 3000 or 5000V diode in each MusicMan amp, instead of a string of 3 1000V as Ken recommends. Also Peavey's been using 'em for years, and Fender too. Hmm, might be something to it. When I'm dealing with an amp with extra-high B+ I string 4 1N4007's in a row, and for low voltage amps say 350V or less, 2 are sufficient.
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: za 14 sep 2024, 16:01
door Pjotr
Vind het een merkwaardig verhaal Demo... moet je wel echt hele slechte UGT's hebben! Het echte officiële verhaal, van Philips-ENG meen ik, is een vonkbrug over de primaire van een UGT ter bescherming bij onbelast draaien. Wellicht dat het ook helpt bij rondvliegende conussen? Vind dat verhaal van die Ken nogal ver gezocht. Als dat serieus een issue was zou je wel alle buizen Fenders en Gibsons etc. er mee uitgerust zien.
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: di 08 okt 2024, 21:03
door democles
Vond nog een betere verklaring waarom die diodes.
Trainwrecks are all about EL34 distortion (power tube) in fact the power tubes start clipping heavily before the preamp does.
Basically in a nut shell a Train Wreck is basically a Fender preamp circuit with an extra cold gain stage run into a pair of mismatched EL34's which delivers tons of mid range and upper mid range. Real Trainwrecks run the plates around 400 -420 volts and are rated at 35 watts. The reason they clean up so well is because the power tubes are the majority of the distortion. To get a basic idea, dime the volume control on your amps and try and use the gain control to control volume, you will get the idea, but of course not the Trainwreck tone.
Typically in an EL34 amp running the plates from 400 to 460 volts, the power tubes when the speaker impedance is matched, want to see a primary resistance of 3.4 to 3.6K. On Train Wrecks, Ken used 6.6K primaries which is similar to plugging into a cab one step impedance higher. So in a Nut shell Train Wreck EL34's see impedance of 8,16,and 32 ohms when plugged into 4,8,16 ohm cabs. This results in a loss of power output (35 watts) but results in more mids and upper mid emphasis and harmonic overtones. Running power tubes in this type of mismatch can lead to issues with fly-back voltage spikes back to the OT and tubes. This is why Trainwrecks have 3 N147007 diodes in series from the plates to ground in the circuit. This results in 3000 volts flyback prevention diodes. Ampeg used these a lot in their designs, funny because Ken worked at Ampeg in his early years.
The 35 watt Trainwrecks seemed louder than they were because you are hearing all mids, and the human ear is most sensitive to mids. They are great for clean tones and dynamic lead playing, but don't work to well for modern rhythm playing.
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: di 08 okt 2024, 21:27
door Shadow
Ah dus we willen een bepaalde toon, doen wat waardes veranderen in de ugt's daarvoor, de diodes zijn om de gevolgen daarvan beperkt te houden dus. Leuke info!
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: di 08 okt 2024, 21:43
door Pjotr
Waar doet mij dit aan denken

oh ja, vroegâh, toen je net fietsen had geleerd, plakte je een leeg lucifersdoosje met daarop een halve knijper met een elastiekje op het stangetje vat het spatbord van je voorwiel, de knijper tegen de spaken. Ratelde zo lekker, had je het geluid van een echte motorfiets

Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: di 08 okt 2024, 23:45
door democles
Lijkt me wel een leuke afwisseling,zo,n wild beestje te bouwen.
Maar even in de theorie en schema,s duiken

Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: di 08 okt 2024, 23:59
door Pjotr
Zoveel moeite doen voor een beetje klooien aan een vervormde klank? Want meer is het eigenlijk niet. Je kan net zo goed wat ijslolliestokjes op de conussen van je gitaarspeakers plakken of tussen de snaren. Deden ze 50 jaar geleden ook met piano's en noemde ze het een "geprepareerde" piano

Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: wo 09 okt 2024, 1:46
door democles
Even terug naar die wasknijper in het fietswiel.
Met zo weinig dingen een geluid creëren is leuk.
Verander je 1 van die dingen dan veranderd het geluid.
Stel ik vervang de houten wasknijper door een van plastic
Of je gebruikt een ander lucifer doosje met een orginele ,,NOS,, PTT rekker
Dat is wat dit is. De moeilijkheid schuilt in de eenvoud.
Het scheelt een hoop vervorming pedaaltjes,je regelt nu de mate van vervorming met je volume pot aan de gitaar,direct binnen handbereik.
Re: diodes in eindtrap
Geplaatst: wo 09 okt 2024, 9:19
door Pjotr
Ach als die wasknijper stuk ging viste je een nieuwe uit moeders mandje

Maar af en toe een dure UGT moeten vervangen voor een beetje pret, kweenie hoor

Daar zijn wel genoeg andere simpelere middelen voor te vinden.