Pagina 1 van 3
goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 12:29
door simsalabim
Beste medeforummers,
ik heb een oude meetset van Behringer en de voorversterker is brak, (mc100) ik heb de m8000 mic.
Daar deze set denk ik nu zo een 20 jaar oud is mag er wel iets anders komen.
Waar wil ik het voor gebruiken:
Met REW mijn kamer akoestiek meten.
Een goede meting van mijn speaker maken.
Op den duur wil ik een leuke 2 weg maken gewoon voor de hobby, dus impuls respons etc.
Wat heb ik:
Een zeer goedkope usb geluidskaart, de mc100 pre en de m8000.
Wat wil ik?
Een iets betere geluidskaart (heb nu een uca 202)
Een meetmic waar ik ook de akoestiek redelijk goed mee kan meten want die wil ik gaan aanpakken op nagalm etc (ben nog wel een noob), geen usb maar xlr.
Een mic voorversterker met liefst rca uit zodat ik niet met een xlr naar rca verloopstuk hoef te rommelen.
Wel moet er uiteraard xlr in op zitten, andere optie is een kabel maken met xlr plug en rca plug.
Ik ben er al een jaar of heel veel uit en heb geen idee wat nu een beetje de best bang for buck is.
Mijn budget is niet heel hoog, zeg 300€ voor een set, hoop dat dat mogelijk is, tweedehands is ook een optie (voor bv de geluidskaart)
Wat zijn jullie tips?
Dank!
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 13:13
door pappaleo
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 13:18
door simsalabim
Dank Leo!
Ziet er goed uit!
Hangen aan de laptop, REW en Arta etc installeren en klaar?
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 13:36
door pappaleo
Ja, in principe wel. Je moet natuurlijk wel een beetje met de software om kunnen gaan en ook begrip hebben van wat je nou eigenlijk meet.
Dat laatste heeft bij mij wel even geduurd, maar met wat vallen en opstaan en wat advies van deze of gene is het me toch redelijk gelukt.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 13:37
door Pjotr
Voor wat jij wilt zijn die UCA202 en Behringer mic (neem aan dat je de ECM8000 bedoelt?) prima tools. Wat mist is eigenlijk een goede mic versterker. Ik heb zelf deze:
https://www.thomann.de/nl/img_stageline_mpa_102.htm Is echt een goed ding voor het geld! Erg ruisarm, veel ruisarmer dan wat in de meeste all-in USB budget kaarten zit. Heeft een versterking instelling in vaste reproduceerbare stappen, wat ikzelf erg fijn vind.
Als je mic en UC202 het nog prima doen zou ik dit overwegen om mee te beginnen. Een goede mic versterker blijft sowieso altijd handig voor erbij.
[edit]
John P schreef: ↑ma 09 sep 2024, 13:25
Arta wordt niet meerondersteund. met REW kun je vrijwel alles doen.
Beide hebben hun voors en tegens. REW is meer gericht op room acoustics, Arta meer op speakermetingen. Arta is i.d.d. met pensioen maar nog steeds erg krachtig en REW wordt steeds beter en mooier.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 13:42
door simsalabim
Ook een goede tip, de uca en de mic doen het nog wel ja.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 13:49
door simsalabim
Pjotr schreef: ↑ma 09 sep 2024, 13:37
Voor wat jij wilt zijn die UCA202 en Behringer mic (neem aan dat je de ECM8000 bedoelt?) prima tools. Wat mist is eigenlijk een goede mic versterker. Ik heb zelf deze:
https://www.thomann.de/nl/img_stageline_mpa_102.htm Is echt een goed ding voor het geld! Erg ruisarm, veel ruisarmer dan wat in de meeste all-in USB budget kaarten zit. Heeft een versterking instelling in vaste reproduceerbare stappen, wat ikzelf erg fijn vind.
Stageline-IMG102.JPG
Als je mic en UC202 het nog prima doen zou ik dit overwegen om mee te beginnen. Een goede mic versterker blijft sowieso altijd handig voor erbij.
[edit]
John P schreef: ↑ma 09 sep 2024, 13:25
Arta wordt niet meerondersteund. met REW kun je vrijwel alles doen.
Beide hebben hun voors en tegens. REW is meer gericht op room acoustics, Arta meer op speakermetingen. Arta is i.d.d. met pensioen maar nog steeds erg krachtig en REW wordt steeds beter en mooier.
Die rca uit, kan ik daarmee naar mijn integrated ?
Dat vind ik nog wel het grootste euvel aan de Behringer mc100 alleen xlr out.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 14:09
door Pjotr
Yep, er zit eigenlijk een klein mixertje in wat je verder niet gebruikt met meten. Grote voordeel van die UCA202 vind ik zelf dat ie het altijd overal doet! Geen gedoe met drivers die verouderen op den duur. Meet alleen niet hoger dan met 16 bits en 44.1 of 48 sample rate. Maar dat is hier geen bezwaar. Blokschema:
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 14:18
door simsalabim
Dank Pjotr!
Ik ga zo een pre bestellen

Re: goede beginners meetset
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 14:38
door simsalabim
En besteld!
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 10 sep 2024, 20:37
door John P
Is het geen idee om deze hele Arta discussie in een los draadje te stoppen? Dit heeft allemaal niet zo veel meer te doen met het topic.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 10 sep 2024, 23:50
door simsalabim
lijkt me beter ja!
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: wo 11 sep 2024, 0:19
door Marp
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 16:21
door simsalabim
Toch maar weer eens verder in dit draadje.
Wat is een goede recente geluidskaart die goed werkt met ARTA, REW en alle andere programma's?
Ik heb al een MC8000 en MPA102,
dank!!
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 17:55
door Marp
Al een tijdje had ik
deze Native Instruments Komplete Audio 1 tussen mijn favorieten staan, maar ga hem zelf niet meer aanschaffen. Is dat wat? Staat tussen de met ARTA geteste interfaces, Rumoh levert hem ook bij de wat duurdere set, en voor een bedrag van € 44,99 hoef je het niet te laten.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 18:00
door hardbats
Ik heb de Native Instruments Komplete Audio 1, die zat in de meetset van Rumoh die ik gekocht hebt. Werkt met zowel ARTA, REW en de hypex software naar behoren.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 18:01
door simsalabim
Zo, das toch wel balen, een goede usb soundcard is er bijna niet meer zo te zien, alleen nog maar inclusief een mic preamp en laat ik die nu net gekocht hebben (alleen mic preamp dus zonder usb DAC) en ik dacht die is goed, dus verpakking weggedaan…
Kan ik dus niet meer terugsturen. het gaat weer lekker hier..
Maw een goede geluidskaart die gewoon wel werkt op W11 zou heel welkom zijn, de UCA202 krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat, ook al op DIYaudio bericht over gehad, er zijn veel mensen die dit probleem blijkbaar hebben (gehad), meeste zijn dus voor een Focusrite oid gegaan en die hebben dus mic pre-amps ingebouwd.
Ach ja, had ik maar meteen beter onderzoek moeten doen, my bad.
Het wordt dus of toch nog een recente usb kaart met rca in en uit of toch maar aan de focusrite oid.
Ideeen?
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 18:17
door Marp
Voor € 44,99 vind je moeilijk een betere interface dan die Komplete Audio, dus waarom zou je de MPA-102 daar niet mee willen gebruiken? Mocht je nog eens van plan zijn om je microfoon door
hifi-selbstbau.de te laten calibreren, dan is dat een voordeel, want de Komplete Audio 1 kent geen driver-issues zoals Focusrite, én de calibratie is eveneens uitgevoerd met een MPA-102.
Hier nog wat opgeslagen gegevens van een NA Komplete Audio 2. Die heeft niet 1 maar 2 lijningangen en microfooningangen, maar is verder geheel identiek aan de KA 1.
Specifications
Balanced output
Maximum output level: +12 dBu
THD+N (full-scale level, unity gain): 0.002 %
Dynamic range (A-weighted): 106 dB
Frequency response: 20 Hz - 20 kHz +/- 0.1 dB
Headphone
Maximum output level: +4.2 dBu (48 mW @ 33 Ohm)
THD+N: 0.02 %
Dynamic range (A-weighted): 103 dB
Frequency response: 20 Hz - 20 kHz +/- 0.1 dB
Instrument input
Maximum input level: +10 dBu
THD+N: 0.005 %
Dynamic range (A-weighted): 108 dB
Frequency response: 20 Hz - 20 kHz +/- 0.03 dB
Line input
Maximum input level: +20 dBu
THD+N: 0.001 %
Dynamic range (A-weighted): 109 dB
Frequency response: 20 Hz - 20 kHz +/- 0.02 dB
Microphone
Maximum input level: +7 dBu
THD+N: 0.001 %
Dynamic range (A-weighted): 108 dB
Frequency response: 20 Hz - 20 kHz +/- 0.02 dB
Equivalent input noise at maximum gain: -127 dBu
AUDIO CONVERTERS
A/D Channels: 2
D/A Channels: 2
SAMPLE RATES: 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz
BIT RESOLUTION: 24 Bit
SYSTEM REQUIREMENTS
macOS 10.12, 10.13 or 10.14 (latest update), i5, 4 GB RAM
Windows 10 (latest Service Pack), Intel Core i5 or equivalent CPU, 2GB RAM
USB 2.0 or higher (cable included)
Graphics Card which Supports Open GL 2.1 or higher
3 GB free disk space for MASCHINE Essentials, plus 1 GB free disk space for all other software
COMPATIBILITY
Compatible with Mac and PC (ASIO/Core Audio/DirectSound/WASAPI)
Dimensions: 140 x 112 x 52 mm
Weight: 360 g
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 18:23
door Pjotr
Jep, goede Marp. Voor impedantiemetingen heb je 2 identieke lijningangen nodig! En ik gebruik de MPA102 ook gewoon i.c.m. mijn USB kaart op de line in.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 18:32
door simsalabim
Marp schreef: ↑di 17 sep 2024, 17:55
Al een tijdje had ik
deze Native Instruments Komplete Audio 1 tussen mijn favorieten staan, maar ga hem zelf niet meer aanschaffen. Is dat wat? Staat tussen de met ARTA geteste interfaces, Rumoh levert hem ook bij de wat duurdere set, en voor een bedrag van € 44,99 hoef je het niet te laten.
Hi Marp,
dank voor je bericht!
ik zie op deze alleen geen rca ingangen, hoe kan ik deze dan met mijn impedantie box gebruiken?
Of gebruik ik de inputs op de mpa 102?
Dank!
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 19:43
door Marp
Dat kan d.m.v. een RCL/XLR-adapter, of door aan één kant van je kabel een RCA- door een XLR-connector te vervangen. Ik vergiste me echter v.w.b. artalabs.hr, waar de Komplete Audio
2 wordt vermeld. Waarom Rumoh type
1 bij zijn meetset levert, is me niet duidelijk. Het was waarom ik dacht dat de microfooningang schakelbaar was als lijningang Dit blijkt te gelden voor de instrumentingang.
Een nieuwe Komplete Audio 2 kost bij Thomann overigens nog maar
€ 89 of
€ 77 (B-stock). Sinds gisteren helaas niet meer incl. verzending. De gedaalde nieuwprijs (eerder € 99 tot €129) kán er echter op duiden dat het model wellicht uit productie gaat.
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 20:03
door simsalabim
Is de KA2 dan geschikt om te gebruiken in samenwerking met mijn MPA102?
Of is die dan eigenlijk overbodig geworden met zo een KA2?
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 20:24
door simsalabim
Focusrite Scarlett 2i2 is mij ook aangeraden, weet niet hoe dit zich verhoudt tov de Komplete Audio 2?
Alsook de Topping E2x2.
Ga ik sowieso nog wat aan mijn mic pre hebben met deze usb oplossingen?
Ik begrijp wel dat de noise floor met mijn mic pre wat lager is, maar hoe belangrijk is dat in mijn geval?
Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 21:49
door Pjotr
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar die Komplete Audio 2 lijkt mij prima voor wat je nodig hebt. Die kun je zowel met als zonder de MPA102 gebruiken en gelijk merken wat het verschil dan is

V.w.b. je vragen over kabels voor cinch, jack en XLR-gebalanceerd e.d. zal je er niet aan ontkomen om zelf e.e.a. aan kabels op maat te moeten gaan solderen.
N.B. toen ik de MPA102 noemde ging ik wel van uit dat wat je al had aan spullen ook werkte...

Re: goede beginners meetset
Geplaatst: di 17 sep 2024, 21:56
door simsalabim
dat is helemaal okee, dank voor je hulp, en ach als dat alles is, ik kan hem altijd nog proberen te verkopen.
Kabels maken is geen probleem btw.