Pagina 1 van 1

Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: zo 28 jul 2024, 21:19
door tigradekat
Doordat de avondzon op de woofer van mijn luidsprekers scheen viel me een onregelmatigheid in de rolrand op. Tot mijn schrik blijkt er een flinke scheur in te zitten ‍.

Is dit te fiksen? Met lijm aan de achterkant bijvoorbeeld? Advies van ervaringsdeskundigen word op prijs gesteld!
20240728_192109.jpg

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 7:06
door dre
De rolrand vervangen of laten vervangen.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 8:20
door ds23man
Als het geen bijgeluid maakt kan je het ook zo laten.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 9:57
door Marp
Als het lukt om de naadranden strak tegen elkaar te krijgen met een plakbandje erop, zou je aan de onderkant een dun laagje rubberachtige lijm er overheen kunnen leggen. Of een milder middel, als het een foamrand is. Bestaat die vloeibare pakking nog die met spiritus kan worden verdund?

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 11:11
door tigradekat
ds23man schreef: ma 29 jul 2024, 8:20
Als het geen bijgeluid maakt kan je het ook zo laten.
Je hoort er niks van, ik denk ook omdat de monitors actief afgefilterd worden op 80hz, dus veel uitslag maakt de woofer nooit.

Gelukkig dekt mijn verzekeraar de schade volledig blijkt net, dus ik bestel een nieuwe unit.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 11:22
door ds23man
Ook al had je ze fullrange gebruikt had je hoogstens wat kunnen horen bij een gesloten kast. In BR bouw je geen druk op.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 11:48
door tigradekat
Ze zitten in een gesloten kast

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 16:41
door Marp
Waarschijnlijk maakt dat weinig verschil. Ik kan me herinneren dat drukmetingen het idee onderuit haalden dat in een BR-behuizing minder druk zou worden opgebouwd. Dan besef je ineens dat juist die (onder-/over)druk de woofer in toom houdt.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 17:38
door Olaf Analogue
Uiteraard bouwt een bas reflex behuizing ook druk op, het is geen lekke kast, de luchtkolom in de poort is feitelijk een passieve driver welke boven de resonantie frequentie van het systeem in fase staat met de woofer, dus de druk in een bas reflex behuizing kan in sommige gevallen zelfs hoger zijn dan in een gesloten kast.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 17:45
door ds23man
We kunnen er hele bomen over gaan opzetten maar de dempingsfactor van de versterker is by far de grootste factor. Bij een BR is de uitslag van de woofer het grootst op afstemfrequentie van de poort en daaronder is er helemaal geen demping meer. Bijgeluiden door luchtlekkages hoor je eigenlijk alleen bij gesloten kasten.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 17:47
door Pjotr
dre schreef: ma 29 jul 2024, 7:06
De rolrand vervangen of laten vervangen.
+1
Hij is niet voor niks gescheurd!

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 18:09
door ds23man
Het was de kat Peter. Nu geclaimd op de inboedelverzekering. De meeste vergoeden schade veroorzaakt door je huisdieren.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 18:12
door Olaf Analogue
ds23man schreef: ma 29 jul 2024, 17:45
Bij een BR is de uitslag van de woofer het grootst op afstemfrequentie van de poort
Bij een BR is de uitslag van de woofer het Kleinst op afstemfrequentie van de poort
Mijn kasten zijn afgestemd op 30 hz, een gescheurde rolrand zou op elke frequentie daarboven vervelende bijgeluiden opleveren.

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Geplaatst: ma 29 jul 2024, 18:49
door Pjotr
Ben het met eens Olaf maar maakt voor de verzekering niet uit :mrgreen: