Pagina 1 van 1
Scheidingsfilter herbouwen
Geplaatst: do 21 dec 2006, 20:46
door GeenID
Hallo ik ben bezig om m'n BenW dm 6 speakers te herbouwen.
als ik de kasten klaar heb is het scheidingsfilter aan de beurt.
Het scheidings filter stamt uit 1975.(ik heb het orginele schema van een site weten te krijgen)
Ik ga er van uit dat de caps hun tijd zolangzamerhand wel hebben gehad.
die wil ik gaan vervangen voor high-end condensatoren.
Als de sodeerbout toch aan staat moeten de weerstanden er ook maar aan geloven.
Nu de vraag kunnen luchtspoelen ook qua kwaliteit achteruit gaan als ze ouder worden?
Jo.
Geplaatst: do 21 dec 2006, 20:56
door audiomanics
Ik zou zeggen van niet... Zolang de lak er nog netjes uit ziet is het koper gewoon nog hetzelfde koper als toen....
Kees
Re: Scheidingsfilter herbouwen
Geplaatst: do 21 dec 2006, 22:57
door Matthias
GeenID schreef:Hallo ik ben bezig om m'n BenW dm 6 speakers te herbouwen.
als ik de kasten klaar heb is het scheidingsfilter aan de beurt.
Het scheidings filter stamt uit 1975.(ik heb het orginele schema van een site weten te krijgen)
Ik ga er van uit dat de caps hun tijd zolangzamerhand wel hebben gehad.
die wil ik gaan vervangen voor high-end condensatoren.
Als de sodeerbout toch aan staat moeten de weerstanden er ook maar aan geloven.
Nu de vraag kunnen luchtspoelen ook qua kwaliteit achteruit gaan als ze ouder worden?
Jo.
Hoi GeenID,
ik heb even geleden ook mijn DM6 speakers geheel gereviseerd en de condensatoren vervangen.
Heb jij de versie met ook een trafo voor het laag??
Groet,
Matthias.
Geplaatst: vr 22 dec 2006, 17:32
door GeenID
Hallo Matthias,
Yep, 2 knotsen van trafo's.(1 per kant)
Ik heb het hele schema, maar specificaties van die trafo's net niet.
Ik heb ooit de tip gehad om er een enorme versterker aan te hangen.
Die was goud waard juist omdat die bas units een goede demping nodig hebben om ze in toom te houden.
Ze klinken super!
Ik heb ze zelf nu 10 jaar, ik heb " natuurlijk naar smaak "nooit een betere set speakers elders gehoord.
Heeft het hoorbaar effect gehad door de componenten te vervangen?
Jo.
Geplaatst: vr 22 dec 2006, 18:09
door dre
ik denk dat het vervangen van de caps de meeste winst zal opleveren,mischien extra bracing en loodbitumen.
Geplaatst: vr 22 dec 2006, 20:13
door Matthias
GeenID schreef:Hallo Matthias,
Yep, 2 knotsen van trafo's.(1 per kant)
Ik heb het hele schema, maar specificaties van die trafo's net niet.
Ik heb ooit de tip gehad om er een enorme versterker aan te hangen.
Die was goud waard juist omdat die bas units een goede demping nodig hebben om ze in toom te houden.
Ze klinken super!
Ik heb ze zelf nu 10 jaar, ik heb " natuurlijk naar smaak "nooit een betere set speakers elders gehoord.
Heeft het hoorbaar effect gehad door de componenten te vervangen?
Jo.
Spannend!
Ik heb een model uit '76 en daar zit de trafo niet in.
Ik heb echter alleen een schema op het net kunnen vinden van een model met trafo.
Mijn versie heeft verder ook de zekeringen aan de achterkant van de speaker. Jij hebt dus een net wat origineler model.
Mijn ervaringen met betere condensatoren zijn een wat betere plaatsing.
Iets minder warm, ik vind het wel beter.
Ik speel met het idee om een hele nieuwe versie van het filter te maken om het oude en nieuwe te vergelijken.
Ik zou een filter willen opbouwen met bijv. foliespoelen.
Ik heb een LCR meter gekocht om de waardes van de spoelen te kunnen meten.
Verder zijn mijn laag units opnieuw verlijmd. Het papier tussen de rubber surrround en de kast liet los.
Groet,
Matthias.
Geplaatst: za 23 dec 2006, 8:46
door GeenID
Hoi matthias,
Ik haal in iedergeval die defenitie schakelaars er af, en vervang ze door een weerstand wat bij die schakeling hoort.
Ik ga het gewoon proberen. Ik heb een dubbele set speakers dus van alles 4. Onderdelen genoeg hoop ik.
De kasten maak ik van mdf bekleed met lood bitumen, de orginelen hebben ook z'n soort gelijke bekleding.
De orginele kasten hebben een bracing in de breedte achter de laag unit langs.
ik weet niet wat verandering daaraan, aan het geluid doet.
De laagunits gaan binnenkort naar audiolab voor groot onderhoud.
Weet je zeker dat je papieren conusen hebt,de mijne zijn alle 4 van polypropyleen of iets dergelijks.
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 16:18
door Matthias
GeenID schreef:
De laagunits gaan binnenkort naar audiolab voor groot onderhoud.
Weet je zeker dat je papieren conusen hebt,de mijne zijn alle 4 van polypropyleen of iets dergelijks.
Daar zijn mijn units ook geserviced. De unit zelf is inderdaad rubber/kunststof maar de rand is verlijmd met de korf middels een papieren tussenlaag. Deze laat na verloop van tijd los. Dit heb ik opnieuw laten verlijmen.
Het is een leuke speaker!
Hier een linkje naar mijn post van destijds:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1869
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 17:58
door GeenID
Zo leer je altijd weer wat bij.
De opbouw van de kast is van binnen compleet anders dan de mijne.
Ik heb nu bijna 1 kast klaar.
Als het me lukt zet ik wel een paar foto's op het houtwormen forum.
Kan iemand mischien uitleggen wat het doel precies is van die trafo ?
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 18:03
door Matthias
GeenID schreef:
Kan iemand mischien uitleggen wat het doel precies is van die trafo ?
Eigenlijk exact hetzelfde als de mid en hf control. Beetje equalizing dus...