Pagina 1 van 1

NAD 356BEE

Geplaatst: vr 12 jul 2024, 21:41
door Spartacus
Weet er iemand waar ik de led’s van de foto kan halen?
Deze zitten achter de knoppen van een NAD 356.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: vr 12 jul 2024, 22:03
door douwebakker
In de service manual kun je het type vinden.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: vr 12 jul 2024, 23:11
door ray5150
Klopt, op bladzijde 32 staat dat het een BUL33842 is.
NAD-C356BEE-int-sm.pdf
(2.26 MiB) 20 keer gedownload
En als je daarmee even Googeld kom je op niks zinnigs uit uit, afgezien van deze service manual...
Ergo, klei er gewoon een blauwe SMD led in.
https://www.eoo-bv.nl/smd-led/15601-10x ... blauw.html

Maarre, hoe weet je zo absoluut zeker dat de LED defect is/zijn, en niet iets in de aansturing ervan ?

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: vr 12 jul 2024, 23:12
door Spartacus
Led is eerder vervangen, schijnt een kwaal te zijn.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 7:38
door 90000006
Reden te meer dan om er een ander type in te zetten lijkt me. En om kritisch te kijken naar de waarde van de voorschakelweerstand.
De pads lijken best groot, zitten daar ook gaatjes in? Zo ja zou zelfs een gewone 3mm through hole wel eens kunnen passen, als je met de hoogte weg komt.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 8:42
door ray5150
Ja, inderdaad. dat hoort niet zo snel kapot te gaan.
LED's hebben normaal gesproken een lange levensduur, mits correct aangestuurd natuurlijk.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 8:44
door Shadow
Blauwe leds zijn er nog niet zo lang en qua levensduur nog niet alles...

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 9:02
door paulebappie
Volgens mij is het een witte led en zit er een blauw lensje op de frontplaat.

Nu hij toch open is: kijk even naar de voeding aan de rechterkant. Onderdelen worden te heet en "bakken" de omgeving.
Is bij mij ook langsgekomen ter reparatie, voeding doorgebrand en inderdaad ook ledje stuk.
Ik heb de 2 zenerdiodes en weerstanden in de voeding vervangen door zwaardere.

Filmpje over dit probleem:
https://www.youtube.com/watch?v=kTYlGG9CdtA&t=571s

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 9:48
door Shadow
NAD heeft een naam in het gebruik van slechte kwaliteit componenten in de voeding die voortijdig falen, de Bluesound apparaten hebben daar ook een handje van...

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 10:50
door Spartacus
90000006 schreef: za 13 jul 2024, 7:38
Reden te meer dan om er een ander type in te zetten lijkt me. En om kritisch te kijken naar de waarde van de voorschakelweerstand.
De pads lijken best groot, zitten daar ook gaatjes in? Zo ja zou zelfs een gewone 3mm through hole wel eens kunnen passen, als je met de hoogte weg komt.
Er zitten idd gaatjes in. Ik zal eens kijken of zonder het voorfront de ledjes ook blauw zijn.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 10:53
door Spartacus
paulebappie schreef: za 13 jul 2024, 9:02
Volgens mij is het een witte led en zit er een blauw lensje op de frontplaat.

Nu hij toch open is: kijk even naar de voeding aan de rechterkant. Onderdelen worden te heet en "bakken" de omgeving.
Is bij mij ook langsgekomen ter reparatie, voeding doorgebrand en inderdaad ook ledje stuk.
Ik heb de 2 zenerdiodes en weerstanden in de voeding vervangen door zwaardere.

Filmpje over dit probleem:
https://www.youtube.com/watch?v=kTYlGG9CdtA&t=571s
Voeding was schoon, geen lekkages of bol staande elco’s.
Hele versterker was schoon. Heb hem zelf ooit nieuw gekocht en de laatste 5 jaar heeft hij in een box op zolder opgeslagen gestaan.
Hij werkt perfect zonder problemen. Alleen het ledje is kapot, is ook de tweede keer bij dezelfde knop. De tone defeat. De rest werkt zonder problemen.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 10:55
door Spartacus
Shadow schreef: za 13 jul 2024, 9:48
NAD heeft een naam in het gebruik van slechte kwaliteit componenten in de voeding die voortijdig falen, de Bluesound apparaten hebben daar ook een handje van...
Is dat nog steeds zo?
Ik zat zelf met een schuin oog al te kijken naar een NAD C700 V2.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 11:22
door Shadow
Als je een nieuwe koopt ben je weer 10 jaar er vanaf, maar het kan snel gaan, heeft misschien ook met de gebruikte componenten te maken, maar ik heb 10 jaar geleden een - toen - 10 jaar oude NAD reciever voor m'n moeder preventief gerecapped, viel me tegen hoe slecht die waren....

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: za 13 jul 2024, 22:14
door ds23man
Volgens mij heeft/had NAD er een handje van om componenten tegen de grens aan te dimensioneren.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 9:17
door 90000006
Tegen of over de grens? Nou ja, het is eigenlijk meer de keuze waar op de levensduur curve ze gaan zitten :roll:

Altijd al geweest bij Nad, in mijn 3150 uit 1984 zitten ook al torretjes op veel te minimalistische koelplaatjes die 100+C worden in normaal bedrijf. En die blijven nog heel ook. De print en de onderdelen er omheen vinden het wel minder grappig op lange termijn.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 12:51
door ray5150
Spartacus schreef: za 13 jul 2024, 10:53
Voeding was schoon, geen lekkages of bol staande elco’s.
Hele versterker was schoon. Heb hem zelf ooit nieuw gekocht en de laatste 5 jaar heeft hij in een box op zolder opgeslagen gestaan.
Hij werkt perfect zonder problemen. Alleen het ledje is kapot, is ook de tweede keer bij dezelfde knop. De tone defeat. De rest werkt zonder problemen.
Blijkbaar heb je dat alleen visueel vastgesteld en niet door aan de elco's te meten ? dan kunnen ze best wel op het randje zijn of een flinke rimpelspanning doorlaten.
Stilstand is achteruitgang, zegt een oud spreekwoord. De versterker word er echt niet beter op doordat hij 5 jaar op zolder heeft gestaan.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 16:39
door Spartacus
Alleen visueel idd.
Hij klinkt gewoon net als toen hij nieuw uit de doos kwam.
Visueel geen afwijkingen, geen problemen met aan/uit zetten, geen brom niks.
Alleen een kapotte led die overigens kapot was toen ik hem weggezet heb.

Zie niet echt een reden om hem nu helemaal door te gaan (laten) meten.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 16:52
door douwebakker
Spartacus schreef: zo 14 jul 2024, 16:39
Zie niet echt een reden om hem nu helemaal door te gaan (laten) meten.
Laat je niet gek maken Govert. Met de kwaliteit van NAD zit het over het algemeen wel snor.
In elk geval niet minder dan de producten van Marantz, Denon, Pioneer en Quad.
Het blijft techniek, en overal is wel eens wat mee.
Douwe

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 16:59
door Spartacus
Ik ben ook zeer tevreden met het geluid wat er uit komt, zeker over de monitor audio’s.
Ik heb hem nu als voorversterker voor de buizenversterker hangen, nu heb ik een volumeknop met afstandsbediening :lol:
Ik heb bij de NAD ook de phono versterker ingebouwd, voor een prikkie aangeschaft op Ebay.
Nu de Technics SL1200 GR2 afwachten tot die binnen komt. Zal een mooie combo worden. :D

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 17:45
door Shadow
Lekker genieten ervan!

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 08 sep 2024, 9:55
door Spartacus
De NAD is inmiddels problemen gaan vertonen.
Kraken, tikken over het linker kanaal.
Heel zacht hoorbaar met je oor naast de speaker. Rechts volledig stil.
Kraken/tikken/ploppen is er ongeacht de bron en ook met volume op 0.

Waar kan dit vandaan komen?

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 08 sep 2024, 11:40
door beijert
Dat is kortgeleden hierboven nog besproken.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 08 sep 2024, 12:36
door 90000006
Kan echt van alles zijn. Slechte solderingen, weerstandjes, elco's, halfgeleiders, schakelaars... Zijn vaak lastige problemen om te vinden.

Mechanische problemen kan je vaak vinden door met een kunststof stokje op de print te gaan porren. Falende componenten zijn soms te vinden door ze op te warmen of af te koelen, heatgun en koudspray. Of als het continu voorkomt, met de scope gaan proben of je het kan pinpointen in een bepaald deel van het circuit. Dat is niet altijd even simpel vanwege de terugkoppel lus.

Ik had laatst random plopgeluiden uit mijn actieve scheidingsfilter, alleen in de opwarm fase. Dat bleek na heel lang zoeken een brakke opa2132 te zijn. Originele Burrbrown chip maar wel al 25 jaar oud. Alles kan....

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: zo 08 sep 2024, 12:49
door Spartacus
Zal nog eens kijken, als ik de NAD als voorversterker voor de buizenversterker zet had ik er volgens mij geen last van. Dan zou het in het stuk richting de eindtrappen moeten zitten.

Zal eens testen.

Re: NAD 356BEE

Geplaatst: do 12 sep 2024, 14:27
door paulebappie