Cabinet Demping vs. of complementair aan Bracing?
Geplaatst: wo 19 jun 2024, 2:14
Bij het doorlezen van verschillende draadjes op dit geweldige forum bemerk ik een onderliggende mening dat zwaarder altijd beter is en dat stijver (meer bracing) ook altijd beter is. Ik wens dit te betwijfelen.
Wat betreft dit forum wil ik dit zeker niet generaliseren, want ik bemerk op dit forum ook een hoog niveau van akoestische interesse en vergaand onderzoek, wat mij ontzettend interesseert.
Zelf zit ik qua vakgebied in de omgekeerde wereld: Bij mijn muziekinstrumenten tracht ik doorgaans zo licht mogelijk te bouwen en zo min mogelijk te dempen, tenzij selectief gewenst of simpelweg onafwendbaar door ontwerp. Spectrale kleuring is hierbij juist toegestaan.
Maar omdat onze werelden juist omgekeerd zijn kunnen we van elkaar leren. Ik zie drivers en luidsprekerkasten als muziekintrumenten, maar dat moeten ze in deze functie dus juist niet zijn.. Hier valt iets te winnen denk ik.
Vaak worden gewicht en demping op dit forum door elkaar gehaald. Ik zie posts waarbij mensen elkaar aanraden om een zandgevulde ruimte aan te stampen met een stuk rondhout. Ik zie dit vaak als een gemiste kans, want sterk aangestampt zand is vooral een gewicht, en juist niet een demper. Gewicht verlaagt en vertraagd de resonantie. Het verplaatst dus de resonatiefrequentie omlaag zonder veel te dempen. Ook vertraagt het dus de negatieve effecten van deze lage frequenties in tijd, maar dempt ze niet. Lage frequenties zijn relatief moeilijk te dempen. Het is dus de vraag hoe wenselijk het toegevoegde gewicht nu werkelijk is.
Dat is anders bij stijfheid. Hoe stijver hoe beter, en laten we de boel dus eens flink gaan bracen! Dat geeft een strak laag, yes! Maar door allerlei braces zijn er allerlei kleinere resonatoren ontstaan waardoor dezelfde hoeveelheid energie uiteindelijk vrij wil komen. Ha, we hebben in het hoog en middengebied allerlei verschillende afstralers gecreëerd. Ja dat hoog is akoestisch/in de lucht vrij goed te dempen, maar we hebben een driver direct op de supergoedgebracede kast gemonteerd, en die straalt voor de helft naar buiten toe af, onafhankelijk van interne demping.. Neen ook niet optimaal.
Zeker niet omdat de in de zelfbouwwereld de gebruikte materialen vrij zwaar zijn, en dus energie kunnen opslaan en uitsmeren over tijd.
Ik ben dus voorstander van het laag houden van dat gewicht, en het zo stijf en licht mogelijk bouwen. En ja, zo'n zware zandgevulde kamer komt zeker van pas, maar dan moet hij wel op de goede plek zitten.. en niet te sterk aangestampt zijn.
Bracing kan gebruikt worden op bepaalde harmonische plekken (knopen) om de energie een kant op te sturen. En zo dood mogelijk gewicht kan daarbij op de juiste plek (buik)gebruikt worden om de hogere frequenties te dempen. Zo geeft een bracing op 1/3 van de lengte van een paneel veel stijfheid aan de grondtoon van datzelde paneel zonder bracing. Die energie moet ergens heen en wordt dus in frequentie een kwint omhoog gejaagd door die brace. Stel nu dat er tegen alle verbonden panelen ergens rond 1/6e veel los zand en gewicht tegen dat paneel aan leunt welke die energie gemakkelijk kan opvangen.. Dat dempt dan als een tierelier! Ja, die demping van de hogere frequentie dempt dus ook effectief die lagere resonantie!
Het voorgaande verhaal dient slechts als voorbeeld om mijn verhaal inzichtelijk te maken. Ik zie het aan de binnenkant bekleden van behuizingen met loodbitumen dus niet als het meest effectief. Niet qua gewicht en ook niet qua ruimte. Ik weet vrij zeker dat ik in een bestaande luidspreker vrij veel loodbitumen kwijt kan op plekken waar het zelfs meer kwaad doet dan goed.. Maar in hetzelfde geval kun je op diezelde plekken dus ook loodbitumen weghalen.
Harmonische plaatsing van bracing kan de energie een kant op sturen en dan kan de demping met dood gewicht behoorlijk optimaal worden toegepast. En nee, dat hoeft dan niet eens zoveel te wegen.
Dit is volgens mij een slimme manier om cabinetresonanties te dempen. Gebruik maken van harmonische bracing om de plaatsing van demping te optimaliseren.
Ook CLD (Constrained Layer Damping) kan hier een significante rol spelen, ik lees er naar mijn smaak te weinig over op dit forum. (ja, ook ik ben op zoek naar een viscoelastische lijmsoort die goedkoper en beter is dan hierna genoemde alternatieven).
Het kan goed zijn dat ik vele topics heb gemist, en in dat geval buig ik nederig. Nederig blijf ik, maar blijf erg benieuwd naar uw bevindingen met decidamp dc30 of vibradamp A90P of soortgelijke ontdreuningspasta's in CLD constructies.
Volgens mij is een uniforme laag loodbitumen aan de binnenkant van de luidspreker erg contraproductief qua ingenomen ruimte, gewicht en akoestisch effect. Volgens mij kan dit, ook in de DIY wereld veel beter. Laten we het er over hebben..
Wat betreft dit forum wil ik dit zeker niet generaliseren, want ik bemerk op dit forum ook een hoog niveau van akoestische interesse en vergaand onderzoek, wat mij ontzettend interesseert.
Zelf zit ik qua vakgebied in de omgekeerde wereld: Bij mijn muziekinstrumenten tracht ik doorgaans zo licht mogelijk te bouwen en zo min mogelijk te dempen, tenzij selectief gewenst of simpelweg onafwendbaar door ontwerp. Spectrale kleuring is hierbij juist toegestaan.
Maar omdat onze werelden juist omgekeerd zijn kunnen we van elkaar leren. Ik zie drivers en luidsprekerkasten als muziekintrumenten, maar dat moeten ze in deze functie dus juist niet zijn.. Hier valt iets te winnen denk ik.
Vaak worden gewicht en demping op dit forum door elkaar gehaald. Ik zie posts waarbij mensen elkaar aanraden om een zandgevulde ruimte aan te stampen met een stuk rondhout. Ik zie dit vaak als een gemiste kans, want sterk aangestampt zand is vooral een gewicht, en juist niet een demper. Gewicht verlaagt en vertraagd de resonantie. Het verplaatst dus de resonatiefrequentie omlaag zonder veel te dempen. Ook vertraagt het dus de negatieve effecten van deze lage frequenties in tijd, maar dempt ze niet. Lage frequenties zijn relatief moeilijk te dempen. Het is dus de vraag hoe wenselijk het toegevoegde gewicht nu werkelijk is.
Dat is anders bij stijfheid. Hoe stijver hoe beter, en laten we de boel dus eens flink gaan bracen! Dat geeft een strak laag, yes! Maar door allerlei braces zijn er allerlei kleinere resonatoren ontstaan waardoor dezelfde hoeveelheid energie uiteindelijk vrij wil komen. Ha, we hebben in het hoog en middengebied allerlei verschillende afstralers gecreëerd. Ja dat hoog is akoestisch/in de lucht vrij goed te dempen, maar we hebben een driver direct op de supergoedgebracede kast gemonteerd, en die straalt voor de helft naar buiten toe af, onafhankelijk van interne demping.. Neen ook niet optimaal.
Zeker niet omdat de in de zelfbouwwereld de gebruikte materialen vrij zwaar zijn, en dus energie kunnen opslaan en uitsmeren over tijd.
Ik ben dus voorstander van het laag houden van dat gewicht, en het zo stijf en licht mogelijk bouwen. En ja, zo'n zware zandgevulde kamer komt zeker van pas, maar dan moet hij wel op de goede plek zitten.. en niet te sterk aangestampt zijn.
Bracing kan gebruikt worden op bepaalde harmonische plekken (knopen) om de energie een kant op te sturen. En zo dood mogelijk gewicht kan daarbij op de juiste plek (buik)gebruikt worden om de hogere frequenties te dempen. Zo geeft een bracing op 1/3 van de lengte van een paneel veel stijfheid aan de grondtoon van datzelde paneel zonder bracing. Die energie moet ergens heen en wordt dus in frequentie een kwint omhoog gejaagd door die brace. Stel nu dat er tegen alle verbonden panelen ergens rond 1/6e veel los zand en gewicht tegen dat paneel aan leunt welke die energie gemakkelijk kan opvangen.. Dat dempt dan als een tierelier! Ja, die demping van de hogere frequentie dempt dus ook effectief die lagere resonantie!
Het voorgaande verhaal dient slechts als voorbeeld om mijn verhaal inzichtelijk te maken. Ik zie het aan de binnenkant bekleden van behuizingen met loodbitumen dus niet als het meest effectief. Niet qua gewicht en ook niet qua ruimte. Ik weet vrij zeker dat ik in een bestaande luidspreker vrij veel loodbitumen kwijt kan op plekken waar het zelfs meer kwaad doet dan goed.. Maar in hetzelfde geval kun je op diezelde plekken dus ook loodbitumen weghalen.
Harmonische plaatsing van bracing kan de energie een kant op sturen en dan kan de demping met dood gewicht behoorlijk optimaal worden toegepast. En nee, dat hoeft dan niet eens zoveel te wegen.
Dit is volgens mij een slimme manier om cabinetresonanties te dempen. Gebruik maken van harmonische bracing om de plaatsing van demping te optimaliseren.
Ook CLD (Constrained Layer Damping) kan hier een significante rol spelen, ik lees er naar mijn smaak te weinig over op dit forum. (ja, ook ik ben op zoek naar een viscoelastische lijmsoort die goedkoper en beter is dan hierna genoemde alternatieven).
Het kan goed zijn dat ik vele topics heb gemist, en in dat geval buig ik nederig. Nederig blijf ik, maar blijf erg benieuwd naar uw bevindingen met decidamp dc30 of vibradamp A90P of soortgelijke ontdreuningspasta's in CLD constructies.
Volgens mij is een uniforme laag loodbitumen aan de binnenkant van de luidspreker erg contraproductief qua ingenomen ruimte, gewicht en akoestisch effect. Volgens mij kan dit, ook in de DIY wereld veel beter. Laten we het er over hebben..