Pagina 1 van 1
Subje voor in de auto
Geplaatst: wo 20 dec 2006, 17:00
door jw
Hoi, ik wil samen met een collega een subje voor in zn auto bouwen... Aangezien de ruimte die hij hiervoor heeft minimaal is, (sportauto

)
De grootst mogelijke woofer die er in past kan een buiten maat hebben van max 18cm en de kast een inhoud van 11Liter.
Ik had op het oog een 6.5 inch tangband met een xmax van 11mm. Het nadeel is het rendement, 83 db..
http://www.juoiga.nl/download/w6-1139sc.pdf
Bij basreflex; 11 liter getuned op 40 hz, wordt de poort wel erg lang 35+cm , dus dit is eigelijk niett te realiseren.
Gesloten ligt het -3db op 70 hz, -6db op 48hz en -10db op 34hz, lijkt me op zich prima voor in de auto?
(zowel gesloten als reflex is de conus uitslag niet heel erg interesant blijft onder de xmax bij 60-100 watt)
Is gesloten met dit woofertje met zoon laag rendement een slim idee? iemand een idee voor een andere woofer?
Geplaatst: wo 20 dec 2006, 17:34
door doppedoos
Die wofer is best mooi! maar wat je zegt .....geen rendement....zie ook:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=3083 ...hier ben ik dus op afgeknapt daar ik met buizen versterkers draai. Ik kan je wel vertellen dat 83 dB heeeeeeel weinig is (uit ervaring). Als je het topic doorleest zie je dus ook dat ik kleiner gebouwd heb , maar wel gekozen voor Bandpass met grote diameter pijp....Als je de diameter kleiner maakt , wordt de pijp veel korter en kun je nog veel kleiner maken....Let wel op de luchtsnelkeid in de pijp...
maar voor de auto is dat goed genoeg.......
Je moet echter wel flink versterken!!
succes!
Groet, Simon
Geplaatst: wo 20 dec 2006, 22:06
door Paul
Misschien iets "free-air" ergens op een eventuele hoedeplank ophangen?
Geplaatst: wo 20 dec 2006, 22:21
door lepain
Als de poort te lang is kan je m ook uit het kastje laten steken. Misschien krijg je dan wel wat meer poortruis...
Geplaatst: wo 20 dec 2006, 22:35
door Martijn H
In een auto is gesloten geen probleem! Helemaal niet in een sportauto: kleine ruimte: enorme bassboost! Laag rendement vraagt wel om iets meer dan een standaard auto versterkertje, maar dannog is het maar een 6,5"woofertje.
mvg,
Montana
Geplaatst: do 21 dec 2006, 5:27
door bartsegers
die genoemde woofer, wordt al toegepast door andere mensen met succes.
http://www.realmofexcursion.com/videos/ ... /6.5.2.wmv
de basboost is idd genoed om het gemis aan laag op te vangen in de auto.
Geplaatst: do 21 dec 2006, 17:02
door Martijn v
Dat kistje in je voorbeeld is alleen wel iets groter als 11 liter.(ca 21 ltr)
Geplaatst: do 21 dec 2006, 18:32
door bartsegers
klopt, was alleen ter info, dat de driver wel gebruimt wordt.
Geplaatst: vr 22 dec 2006, 12:12
door jw
Mh ja die W6 lijkt me wel een geschikt woofertje zo...
Ik kwam ook nog een ovale woofer tegen, die niet hoger was dan 18cm, dus deze zou ook passen
http://www.juoiga.nl/download/w69-1042.pdf
-3db en -6db punt ligt zo ongeveer gelijk aan de W6 in 11L gesloten , alleen is hij wat efficienter en de maximale geluidsdruk ligt wat hoger. (xmax =7mm, maar meer oppervlakte)
Ik denk dat dit nu een betere keuze is ten op zichte van de W6?
Geplaatst: vr 22 dec 2006, 16:02
door bartsegers
Daar zwerft een TL voor rond, hier op het forum. dus daar jkun je wat info putten.
Geplaatst: vr 22 dec 2006, 21:19
door teacher
Ik heb een tijdje geleden een mini kistje gemaakt met een
jbl gto 804. Precies hetzelfde probleem; het moest in een TVR met 0,0 ruimte in de achterbak.
Ik heb hem in een gepoorte kist van 16,5 liter, getuned op 30Hz met een slotpoort van 21.4x1x39cm. Stevige amp erachter en gaan.

Geplaatst: za 23 dec 2006, 18:30
door bartsegers
Das wel een heel klein poortje.
Het oogt in ieder geval klein.
Geen poortruis nu?
Uit ervaring weet ik dat een goede 8" al flink van zich kan laten horen.
Geplaatst: za 23 dec 2006, 21:49
door Henkjan
bartsegers schreef:Daar zwerft een TL voor rond, hier op het forum. dus daar jkun je wat info putten.
hè hè, die is "wat" groter dan 11 liter

Geplaatst: zo 24 dec 2006, 10:49
door teacher
bartsegers schreef:Das wel een heel klein poortje.
Het oogt in ieder geval klein.
Geen poortruis nu?
Uit ervaring weet ik dat een goede 8" al flink van zich kan laten horen.
alleen zodra je onder de tuningsfrequentie komt op flink wat vermogen, dan hoor je hem goed. In de auto zelf heb je er totaal geen last van.
Ik geef toe, (ook) deze kist was een compromis. Het uiteindelijke resultaat mag er best wezen.
Re: Subje voor in de auto
Geplaatst: vr 12 jan 2007, 16:32
door buddo
Heb je al op forum.showyoursound.nl gevraagd? Kwam daar o.a. het volgende topic tegen:
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... s=11+liter