Pagina 1 van 1
Douwe's eerste project
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 22:21
door douwe_d
Goedeavond allemaal,
korte inleiding,
Ik heb 4 sica z005190 drivers liggen 8inch, en een hele hoop hout. Ik heb het in mijn hoofd gehaald om hier 2 subwoofers van te willen maken voor bij mijn compacte set voor kleinere feestjes. Uiteraard had ik ook gewoon 2 12/15 inch subs kunnen kopen maar ik heb dit liggen en ik houd wel van een leuk project.
het idee is dus twee kisten te maken met elk 2 8 inch drivers, ik heb al geprobeerd info te vinden over deze driver maar helaas heb ik dit niet gevonden. Ze komen uit LEM SPN8 speakers, wellicht dat het iets meer info geeft.
welk kast ontwerp zou het beste passen bij mijn idee? en welke filters zou ik het beste kunnen gebruiken? en zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?
graag hoor ik julle advies
met vriendelijke groet,
Douwe
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 8:02
door Walt
Dat zijn 8 inch speakertjes uit een fullrange kast, niet geschikt voor subwoofer toepassing. Sowieso voor PA toepassing zie je meestal 12 inch of groter als subs.
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 8:25
door Marp
Het ligt er natuurlijk aan wat je onder kleinere "feestjes" verstaat he. En of je elkaar wil kunnen verstaan, of dat de jurken en broekspijpen moeten wapperen.. Als het slechts is om een feestje voor 10 of 20 mensen wat op te leuken, heb je heus geen PA-toestanden nodig.
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 8:32
door Walt
In dat geval flans je wat in elkaar, plempt het neer en klaar, ik ging ervan uit dat er serieus advies werd gevraagd om een subwoofer te ontwerpen. En als basis daarvoor zijn deze woofertjes gewoon niet zo geschikt, dan zou toch de eerste en zeer logische reactie moeten zijn op de vraag.
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 8:37
door Marp
Ligt er maar aan hoe compact die compacte set is.
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 8:57
door wouter
Zonder al te veel info is voor 2 woofers van 8" een suggestie:30-40 liter kast, stuk pvc erin van 110mm en een lengte van ca 5-10cm. Tussen voor en achterwand een lat ongeveer halverwege als verbinding en daarop meteen die tussen zijwanden ook verbinden en evt op de kruising een schroef door de latten heen
Beetje dempmateriaal erin kan geen kwaad, rondom de poort vrij houden en direct achter de woofers ook.
Get the picture?
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 9:33
door Walt
Kun je wat foto’s plaatsen van de woofertjes, lijken ze op bepaalde modellen op de Sica website?
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 10:13
door Pjotr
douwe_d schreef: ↑vr 24 mei 2024, 22:06
Hallo, ik zal mij kort voorstellen.
Ik ben Douwe woonachtig in Brunssum, Nederland. en al sinds jonge leeftijd draai ik plaatjes maar vind het ook leuk om dingen te maken. Ik heb altijd wel speakers in elkaar gezet maar zonder enige kennis. Het lijkt me leuk om er iets meer over te weten en te leren,en dat wat ik maak ook ergens op slaat.
Welkom Douwe!
Het lijkt mij dan wellicht een goede insteek om het eens wat gestructureerder aan te pakken en eerst de eigenschappen van die speakers op te meten. A.d.h. daarvan kun je dan middels simulatiesoftware bekijken wat er mee mogelijk is en kun je wat gerichter een optimale behuizing bepalen. Dat opmeten kun je vrij eenvoudig doen met een goede geluidskaart en gratis software. Voor het simuleren van een behuizing is ook allerhande (gratis) software beschikbaar.
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 11:08
door douwe_d
Kijk aan zoveel reacties had ik nog niet verwacht, wel de nodige kritische geluiden haha.
[/quote]
Welkom Douwe!
Het lijkt mij dan wellicht een goede insteek om het eens wat gestructureerder aan te pakken en eerst de eigenschappen van die speakers op te meten. A.d.h. daarvan kun je dan middels simulatiesoftware bekijken wat er mee mogelijk is en kun je wat gerichter een optimale behuizing bepalen. Dat opmeten kun je vrij eenvoudig doen met een goede geluidskaart en gratis software. Voor het simuleren van een behuizing is ook allerhande (gratis) software beschikbaar.
[/quote]
Het was ook de bedoeling om er iets van structuur in mijn vage plan te krijgen. Vandaar dat ik mij eerst hier gemeld heb aangezien ik een leek ben in dit soort berekeningen. Wel vaker gewoon wat in elkaar gezet en dat deed het maar werkte dan ook voor geen meter.
Eigenschappen van de speaker heb ik proberen te vinden maar ze zijn al wat ouder en kon ze helaas bij sica niet vinden.
Ik zal eens gaan zoeken naar die software op het forum of Google.
wouter schreef: ↑za 25 mei 2024, 8:57
Zonder al te veel info is voor 2 woofers van 8" een suggestie:30-40 liter kast, stuk pvc erin van 110mm en een lengte van ca 5-10cm. Tussen voor en achterwand een lat ongeveer halverwege als verbinding en daarop meteen die tussen zijwanden ook verbinden en evt op de kruising een schroef door de latten heen
Beetje dempmateriaal erin kan geen kwaad, rondom de poort vrij houden en direct achter de woofers ook.
Get the picture?
Haha dit was ongeveer mijn eerste gedachte uiteraard. Maar kan me van vroeger herinneren toen ik eens een sub voor in de auto gemaakt had ongeveer op deze manier dat als ik een sub uitzette het veel harder ging. Moeten ze dan niet geschieden worden? Of is een open kist prima.
Marp schreef: ↑za 25 mei 2024, 8:37
Ligt er maar aan hoe compact die compacte set is.
Ik heb 8 van die LEM waarvan ik er maar 4 gebruik. Als ik ook maar een beetje meer oempf nodig heb huur ik het in. Dus heb er geen moeite mee om die andere 4 uit elkaar te draaien en de filters en hoge tonen als spare parts te bewaren.
Marp schreef: ↑za 25 mei 2024, 8:25
Het ligt er natuurlijk aan wat je onder kleinere "feestjes" verstaat he. En of je elkaar wil kunnen verstaan, of dat de jurken en broekspijpen moeten wapperen.. Als het slechts is om een feestje voor 10 of 20 mensen wat op te leuken, heb je heus geen PA-toestanden nodig.
Kleinere feestjes versta ik huiskamer kleine tuin feestjes onder tot 50 man onder. Zoals gezegd bij huur ik in. Het hoeft ook geen heb wel eens met 2 8 inch topjes en 1 12 inch sub feestje gehad voor 50/80 man en ging meer dan prima. Als mijn hoofdspinsel hierbij in de buurt komt ben ik tevreden.
Walt schreef: ↑za 25 mei 2024, 8:02
Dat zijn 8 inch speakertjes uit een fullrange kast, niet geschikt voor subwoofer toepassing. Sowieso voor PA toepassing zie je meestal 12 inch of groter als subs.
Klopt, maar dit heb ik liggen.
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 11:13
door douwe_d
Gister alleen deze foto gemaakt voor het type nummer.
Nogmaals ik weet dat bijna elke andere oplossing beter is. Maar het leek mij leuk een zo goed als mogelijk klinkend ding te maken met wat er in de kelder ligt te verstoffen. Ook zonde.
Mvg douwe
Re: Douwe's eerste project
Geplaatst: za 25 mei 2024, 12:40
door wouter
Lijkt me Jensen/sica, prima als voor jouw doel je mijn plan aanhoudt maar mocht het een luidspreker met hoge qts en/of Vas zijn dan kun je er met 8 woofers ook nog een isobaric (Google) constructie van maken, zodat de kast compact kan blijven.