Pagina 1 van 1

Monitor audio Hypn

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 20:13
door rodi
https://www.monitoraudio.com/en/hyphn/
Bijzondere speaker de Hypn. Gezocht naar hoe dit zou moeten afstralen. Ik heb niets gevonden en tast in het duister en ik wordt er wel nieuwsgierig van. Ook al is het exorbitant prijzig.

Specs:
Amt achtige tweeter in gesloten behuizing, niet zie ik niet veel bijzonders.
6 kleine (cell?)middrivers eromheen in denk ik een gesloten behuizing. Dit moet als puntbron werken, dat geloof ik wel.
4 woofers, 2 per kant tegen over elkaar met elk een eigen bass reflex behuizing. Doordat ze tegen over elkaar vast zitten werken ze impulscorrigeerd volgens mij. Ik vraag me af wat het afstralingspatroon van deze woofers en de rest zou zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 21:07
door satefan
Alleen (akoestische) metingen kunnen hier iets zinnigs over zeggen ;-). Of even beluisteren ergens ;-)

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 21:27
door richard
Eerste reactie van mij: Moeilijkdoenerij.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 21:35
door TTS
Heeft vaag iets vrouwelijks, die speakert.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 21:39
door richard
TTS schreef: ma 18 mar 2024, 21:35
Heeft vaag iets vrouwelijks,
Doen ook vaak moeilijk.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 22:29
door Leeuwarden
En sommige zien er ook niet uit terwijl weer andere niet te pruimen zijn…

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 23:27
door hannesie
Ik ga ze op 29 maart beluisteren in Tilburg, mijn verwachting is dan dat dan mogelijk de verklaring hoor/beluister voor deze opstelling van de units.

Ik heb in principe gereserveerd voor 2 mensen, maar heb de desbetreffende man nog niet gehoord. :think:

Dus ik ben ook nieuwsgierig.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: di 19 mar 2024, 8:31
door satefan
rodi schreef: ma 18 mar 2024, 20:13
Doordat ze tegen over elkaar vast zitten werken ze impulscorrigeerd volgens mij.
Zo te zien zijn ze niet impulsgecorrigeerd. De woofers zitten in twee aparte behuizingen. Ze stralen wel naar elkaar toe, maar delen zo te zien geen volume met elkaar?

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: di 19 mar 2024, 8:33
door pappaleo
Als die twee behuizingen nog een beetje aan elkaar vastzitten dan heffen de actie/reactie krachten elkaar op en is er dus wel sprake van enige impulscorrectie.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: di 19 mar 2024, 10:00
door rikpost
TTS schreef: ma 18 mar 2024, 21:35
Heeft vaag iets vrouwelijks, die speakert.
Dan treed na enige tijd wel luistermoeheid op vermoedelijk

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: di 19 mar 2024, 12:03
door rodi
richard schreef: ma 18 mar 2024, 21:27
Eerste reactie van mij: Moeilijkdoenerij.
Er zal vast wat marketing achter zitten, maar ik vind het wel interessant. Is wat anders als de vele andere ultrahifi ontwerpen met 23 drivers etc.
hannesie schreef: ma 18 mar 2024, 23:27
Ik ga ze op 29 maart beluisteren in Tilburg, mijn verwachting is dan dat dan mogelijk de verklaring hoor/beluister voor deze opstelling van de units.

Ik heb in principe gereserveerd voor 2 mensen, maar heb de desbetreffende man nog niet gehoord. :think:

Dus ik ben ook nieuwsgierig.
Ik had die demo ook gezien. Helaas ben ik op het moment geveld door een bijholteonsteking. Ik hoop dat de antibiotica snel zijn werk doet, want ik zou er ook wel naar toe willen. Om die speakers in het bijzonder te luisteren, maar ook gewoon om te luisteren of ik daar stereo hoor zoals ik het nog nooit gehoord heb.

@satefan: &@pappaleo: Ze delen inderdaad geen volume. De woofers zitten vast aan hun eigen behuizing. De 2 woofercompartimenten worden door elkaar verbonden door verbindingen tussen de woofer en die mid/tweeter-aarray ervoor.

De woofers spelen tot 350hz. Ze zitten achter de mid/tweeter, dan krijg je best aardige faseverschillen denk ik zo.

Jammer dat ik dit allemaal niet kan simuleren, ik ben wel nieuwsgierig wat dit allemaal doet.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: di 19 mar 2024, 15:11
door rikpost
toch ook een beetje het idee van de Kef Blade .
puntbron filosofie , dat die woofer zo hoor crossen aan de zijkant zou ik zelf niet verzinnen.

Maar goed bij Kef doen ze het ook en daar kon ik er geen nadelige effecten van horen .
wanneer ik thuis over de 100 hertz ga klinkt het minder goed ,geen idee hoe ze het doen !

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: di 19 mar 2024, 15:55
door rodi
@rikpost: Dat zou wel eens te maken kunnen hebben dat jij één woofer aan de zijkant hebt. Zowel bij die hypn als de blades zitten ze gespiegeld en dan lijkt de geluidsbron in het midden te zitten. Maar dat ze dit met een analoog filter goed krijgen gezien de faseverschillen vind ik ook bijzonder.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 9:05
door MichaelB
Dus eigenlijk 2 basreflex speakers met daartussen iets AMT-achtigs.
Het ontwerp vind ik wel wat hebben, maar het is voornamelijk een studie "moeilijkdoenerij"(tm richard) :mrgreen:

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 11:33
door Walt
Ha Rodi,

Mbt dat echt stereo horen, met de stem in het midden en los van de speakers, is toch niet heel lastig te bereiken in mijn optiek, maar misschien heb jij juist een zeer goed gehoor, waardoor het voor jou lastiger is deze illusie te horen, de speakers zijn immers wel degelijk de bron van het geluid.

Groetjes Walter

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 11:49
door rodi
Dat is niet de eerste keer dat ik dat hoor, hoewel ik zelf die illusie niet heb dat ik een gevoelig setje oren heb.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 11:56
door Walt
Zelf weet je niet beter natuurlijk, maar dit zou wel een verklaring kunnen zijn.

Groetjes Walter

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 13:44
door hannesie
Het is dan ook afhankelijk van welke opname je als referentie neemt, niet alle mensen/stemmen staan in het midden.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 15:10
door Pjotr
Welnee, gewoon op mono zetten! :sure: Staat niet alleen de stem in het midden..... als het goed is.

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 15:14
door hannesie
:lagge: ook zo voorkom je problemen

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 19:51
door richard
Had ooit op een luisterdag de versterker op mono staan. :oops:

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: do 21 mar 2024, 11:25
door rodi
Dit ging weer vlot offtopic van de luidsprekers naar stereobeeld etc :lol:

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: do 21 mar 2024, 11:40
door Pjotr
Yep, van bijholteontsteking huppelen we gemoedelijk naar geluid uit het midden. Nog andere wensen? :lol:

Re: Monitor audio Hypn

Geplaatst: do 21 mar 2024, 14:07
door ds23man
Als ik sta te pissen komt het geluid ook uit het midden... :mrgreen: :mrgreen: