Pagina 1 van 7

Eigen open baffle project

Geplaatst: di 20 feb 2024, 20:57
door hardbats
Na wat jaren op Leon zijn Liionidas ontwerp geleund te hebben ga ik nu proberen om zelf met zijwieltjes een open baffle te bouwen O:)
De reden hiervoor is dat ik een smaller ontwerp wil gaan maken met woofers die ik heb liggen (Lii-Song W12) met daarboven een fullrange of mid/hoog naar keuze.
In den beginnen zal het voornamelijk gaan om de Lii-Song Platinum-10 met al dan niet wat hulp in het hoog.
Dit alles actief aangestuurd met mijn dubbele Hypex FA503 versterker.
Wat ik tot nu toe ontworpen heb is puur op zicht en gevoel, als er aanmerkingen zijn hoor ik dat graag :lol:

De baffle is nu 42cm breed, dat is wel de maximale breedte waar ik het mee wil gaan doen. De totale hoogte is nu 110cm. De wings wil ik afneembaar maken zodat daarmee geëxperimenteerd kan worden.
De bovenste baffle is te vervangen om andere drivers te proberen.

Ik hoor graag wat jullie vinden, zowel positief al negatief.
Final_bob_split_baffle_2024-Feb-20_07-41-51PM-000_CustomizedView5788284928.png
Final_bob_split_baffle_2024-Feb-20_07-54-08PM-000_CustomizedView20630619677.png

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 20 feb 2024, 21:09
door richard
Ten eerste zou ik ze niet op het strand zetten. :mrgreen:

Wat betreft de vleugels is het inderdaad handig deze afneembaar te houden; breder, hoger en meer of minder haaks op de baffle.

Ooit wel eens met het idee gespeeld de twee woofers achter elkaar te zetten, de negatieve golf aan de achterzijde van de voorste wordt gecompenseerd door de woofer op enige afstand daarachter. Celestion heeft zo'n subwoofer gehad.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 20 feb 2024, 21:26
door beijert
Dat Piggy back idee lijkt mij ook wel eens leuk om te proberen. Ik kan alleen geen voorbeelden meer vinden.


Slot loaded schijnt ook te helpen qua ondersteuning.

Of uitgevoerd zoals hier onder.
Screenshot_2024-02-20-21-25-41-721_com.google.android.apps.photos-edit.jpg

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 20 feb 2024, 22:27
door richard
beijert schreef: di 20 feb 2024, 21:26
Ik kan alleen geen voorbeelden meer vinden.
https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 21:05
door Jos_br
Zier er indrukwekkend uit zo. Dat met die vleugels is wel een goed idee. Voor de rest eigenlijk alleen erg benieuwd!

Jos.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 21:57
door hardbats
Bij mijn huidige open baffles zijn de vleugels ook afneembaar hoor, om dezelfde reden.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 27 feb 2024, 20:24
door hardbats
Nog wat aanpassingen gedaan. Ik heb ze binnen gezet op aanraden van Richard :mrgreen:
De fullrange heb ik rear mounted gemaakt, ziet er beter uit naar mijn mening maar de vraag is wat de baffle voor invloed krijgt. Achter kan de driver zo wel beter ademen. Ik kan hem misschien nog iets verzinken in de baffle zodat ie iets verder naar voren komt.
Het frame wordt alu hoekprofiel 50x50x5mm, daar worden de baffles en de vleugels aan gemonteerd.
In de baffles verwerk ik meteen speakerdoek tegen de kinderhandjes en voor het zicht. Doek aan de achterkant moet ik nog bedenken, ligt er ook een beetje aan of de vleugels zo blijven of veranderen.

Nog even een zaagplan in elkaar draaien en dan hout halen. Alles van zwart MDF, het is maar een prototype maar ik weet van mezelf dat die er zomaar 4 jaar kan staan :lol:
98a78cf1-5af4-4205-9144-3e6aa3d37693.PNG
Final_bob_split_baffle_2024-Feb-25_07-28-28PM-000_CustomizedView685950818.png
iemand nog opmerkingen? :D

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 27 feb 2024, 20:37
door richard
hardbats schreef: di 27 feb 2024, 20:24
.... Ik heb ze binnen gezet op aanraden van Richard :mrgreen:
Altijd verstandig
De fullrange heb ik rear mounted gemaakt, ziet er beter uit naar mijn mening maar de vraag is wat de baffle voor invloed krijgt.
Ik denk dat het voor een breedbander wel mee valt.
Doorgaans is vlak met de voorkant beter, maar de midden en hoge tonen beginnen vrij snel te bundelen dat ze de rand toch niet 'zien'. Eventueel zou je hem nog iets kunnen afronden.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 05 mar 2024, 17:42
door hardbats
Een setje tweeters binnen om wat mee te experimenteren. Eerst even op de Liionidas om te kijken wat het brengt en eventueel meteen implementeren in dit ontwerp als het bevalt :D
20240305_155601.jpg

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 05 mar 2024, 20:25
door dre
B&G of zo?

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 05 mar 2024, 20:33
door hardbats
GRS PT2522-4, B&G Neo 3 namaakje eigenlijk.

klein test baffle ontwerpje:
e9ebd1e9-f95e-421e-ba09-c9b7e78b8485.PNG
146a458a-1170-4bab-aa85-50a4471b6743.PNG

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 05 mar 2024, 20:41
door dre
Echt wel een fraai tweetertje hoor!

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 05 mar 2024, 20:42
door Shadow
Zeker, hier ook jaren in gebruik gehad...

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: di 05 mar 2024, 21:03
door Jos_br
Hier ook benieuwd hoe dit gaat klinken.

Jos.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 14:54
door Henkjan
hardbats schreef: di 05 mar 2024, 20:33
GRS PT2522-4, B&G Neo 3 namaakje eigenlijk.
als ik de HH mag geloven, is de huisige versie daarvan best wel OK

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 20:11
door hardbats
Met nieuwe inzichten wil ik toch een andere weg in slaan. Het Lii-audio avontuur wil ik laten voor wat het is. De Platinum-10 en de W-12s staan te koop om ruimte te maken voor wat nieuws, de W-15s blijven nog even.

Ik ben al een tijd aan het kijken naar de Daudio MOB2.5. Nu ik deze afgelopen weekend gehoord heb op DAE ben ik reuze onder de indruk moet ik zeggen. Tevens vind mijn vrouw het design mooi, zowel qua vormgeving als de hout/mat zwart combinatie.
Een setje kopen van Daudio vind ik, ondanks de echt wel gunstige prijs voor een commercieel product, voor mezelf te duur.
De zelfbouwer in mij wilt natuurlijk zelf de handjes laten wapperen.

Ik heb een ontwerp gemaakt gebaseerd op de MOB2.5. Noem het een replica, close, ode, of geïnspireerd op.
Wat ik qua drivers in gedachte heb tot nu toe:
Woofers:
-2x SB Audience BIANCO 15OB350

Mid:
-Purifi PTT6.5X04-NFA-01

Bij de tweeter komt er wat onduidelijkheid met wat ik wil. Ik heb een GRS PT2522-4 liggen die bruikbaar is, tevens kijk ik naar de Mundorf AMT U80w1.1 en U60W1.1. De 17D2.2 vind ik qua frequencies verloop wat minder netjes ogen maar ook daar hoor ik wel goede verhalen over.
Of toch een dome tweeter zoals bijv. Een Satori TW29RN-B 4. Bliesma is ook heel mooi, zoals gehoord bij Stefan icm de purifi woofer maar misschien te veel van het goede en slecht verkrijgbaar?

Alles wordt aangestuurd door mijn Hypex FA503 versterkers.

Ik hoor graag jullie mening hier over. Met het ontwerp ga ik nog verder, wil het eigenlijk nog iets minder 1 op 1 MOB2.5 laten lijken.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 20:23
door beijert
Even wat tweetertjes lenen om te proberen?
De grote HIVI's kunnen ook nog steeds mee komen en een ESS amt kan mooi met z'n bouten in het midden van de woofers en de mid.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 20:44
door Shadow
Die GRS is wat mij betreft een prima tweeter om mee te beginnen, als hij echt zoveel op de B&G lijkt dan is hij wat vergevingsgezinder dan een Mundorf AMT, terwijl ie toch luchtiger en makkelijker speelt dan de meeste domes.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 20:56
door hardbats
Ik heb het ontwerp nu gemaakt voor de U80W1.1. Dat is de grootste van de keuzes. Als ik die ruimte aanhoudt kan ik alle kleinere tweeters ook monteren. Dan kan ik eventueel beginnen met de GRS en bevalt dat niet (voldoende) dan past er altijd nog een andere.
Scheelt ook weer in die initiële aanschaf van nieuwe drivers.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: do 10 okt 2024, 12:54
door daniel
die Mundorf is toch geen dipool?

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: do 10 okt 2024, 13:16
door hardbats
Kloot, de U80 en U60 zijn geen dipole. De 17D wel.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: do 10 okt 2024, 20:41
door hardbats
Ik heb in mijn ontwerp nu de baffle met de woofer 3 graden achterover staan en de tweeter/ mid rechtop. Hierdoor staat de bovenste woofer 23mm verder naar achter t.o.v. de onderste woofer. Zou dit problemen geven in het tijdsdomein? Misschien toch beter recht op?
Vind het onder een hoek wel mooier ogen.

Ik heb nu het idee om gewoon te beginnen met de GRS PT2522-4 en eventueel later te upgraden indien nodig.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: do 10 okt 2024, 20:57
door satefan
bij lage tonen zijn de golflengtes natuurlijk verhoudingsgewijs groter tov het afstandsverschil dan bij hogere tonen...wat is de beoogde x-over? En welke filterhellingen?

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: do 10 okt 2024, 21:18
door hardbats
De purifi kan prima meedoen vanaf 100hz maar denk het xo toch wat hoger te leggen. Filterhelling zal 12db worden schat ik in.

Re: Eigen open baffle project

Geplaatst: do 10 okt 2024, 22:06
door Shadow
200 tot 2k zou mooi zijn, dan komt die GRS ook net uit z'n dip...