Pagina 1 van 2
Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: vr 09 feb 2024, 21:12
door MichaelB
Jaja, Bose.
Ik dacht ook: "dat kan nooit veel zijn" en dat klopt helaas ook...
De fabrieksradio, heb ik vervangen voor een Android 9" model van Sinosmart.
De fabrieksradio:
Wat er nu in zit (uiteraard heb ik de interface aangepast i.p.v. deze poppenkast). Ik gebruik hoofdzakelijk Apple CarPlay.
Er zat veel en veeeeeeel te veel sublaag in. Zelfs met het laag op minimaal dender je nog uit de auto.
Vanmiddag heb ik in de auto zitten meten en met de 40-bands equalizer gespeeld en daar moet HEEL veel mee aangepast worden.
Je kan met die equalizer ook de q-factor per band instellen, da's wel nifty.
In deze plot heb ik het laag al drastisch aangepakt, maar het ziet er nog steeds dramatisch uit...
Wat ik zeker nog ga vervangen zijn de mids en tweeters, die gaan bij wat harder spelen schel klinken.
Daarbij sluiten ze niet mooi aan op de subs in de deuren. Dat zijn echte subs. Ik zal ze nog meten, maar zo op het gehoor zijn ze rond de 150Hz gefilterd. Vervangen zal nog lastig worden, want het zijn allemaal 2ohm varianten.
Oh ja, de auto is deze:
Zodra ik geschikte vervangers voor de mid en hoog gevonden heb zal ik dit topic verder aanvullen.
De subs in de deuren blijven. Die geven een mooi diep krachtig laag weer. Daar is niets mis mee.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: za 10 feb 2024, 9:26
door Chocomel
Mooie auto. Hoe klonk het met de fabrieksradio? Best kans dat daar al het e.e.a. aan equalizers in zit.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: za 10 feb 2024, 10:30
door MichaelB
Net zo kak... Eigenlijk nog kakker, want daar was niets behalve "bass" en "treble" in te stellen. Bass had ik al op minimaal staan, maar dan nog zeg.
Een vriend vond het wel mooi klinken. Die vond het laag prima
De eq en crossovers zitten in de Bose versterker.
Ik zit nu het e.e.a. te lezen om die ook te kunnen vervangen. Misschien is dat ook wel een goed idee, want dan kan ik de crossovers zelf bepalen en er een echte DSP tussen zetten.
Eerst opzoek naar goeie vervanging voor de speakers in het dashboard.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: za 10 feb 2024, 10:39
door Kappa7
Mooi project wel.
De Bose afstelling is inderdaad best erg triest.
Zeker om dat je daar vaak toch wel behoorlijk moet bij betalen.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 12:18
door MichaelB
Dat is nog lastiger dan ik dacht, want de inbouwmaten zijn best beperkt.
De weerstand gemeten en die is voor tweeter 3,2 en voor de midwoofer 3,4 Ohm.
Dit zijn de afmetingen van de huidige mid-"woofer":
Hoogte: 40mm
Breedte: 85mm bovenzijde
Korf breedte: 73mm onderzijde
De tweeter zit ik niet over in, daar zijn genoeg oplossingen voor. Ook opbouw.
Ik zit er aan te denken om een coaxiaal setje in te bouwen op de plaats van de midwoofer en deze dan netjes passief te filteren.
Inifinity Reference 3032cfx is bijvoorbeeld iets wat past:
Nadeel van zoiets is dat er totaal geen gegevens bekend zijn.
Niet eens een rooskleurige frequentieplot van de fabrikant
Andere opties zijn:
Dayton Audio DMA80-4
Monacor SPH-30X/4SW
Ik zie niet veel meer dat gaat passen. Heeft iemand anders een betere / goeie optie?
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 12:28
door beijert
Een nette BMR wellicht? Die zijn in diverse vormen en maten in een kunststof korf.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 13:04
door Kappa7
Ik had wel goede resultaten met de Focal units, die hebben een behoorlijk kleine magneet waardoor die mogelijk wel gaan passen.
Coaxiaal vind ik over het algemeen geen mooie oplossing.
Zeker als de speaker laag in de deur is gemonteerd.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 13:44
door MichaelB
beijert schreef: ↑zo 11 feb 2024, 12:28
Een nette BMR wellicht? Die zijn in diverse vormen en maten in een kunststof korf.
Is ook een idee!
Die kwam niet naar voren in de selectie.
TEBM46C20N-4B, die lijkt ook te passen:
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 13:49
door MichaelB
Kappa7 schreef: ↑zo 11 feb 2024, 13:04
Ik had wel goede resultaten met de Focal units, die hebben een behoorlijk kleine magneet waardoor die mogelijk wel gaan passen.
Coaxiaal vind ik over het algemeen geen mooie oplossing.
Zeker als de speaker laag in de deur is gemonteerd.
Die hebben helaas niets wat past.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 19:32
door Kappa7
Dat is wel jammer, had voor mijn Megane een pasklare set en dat klonk wel beter dan de bose set die in mijn huidige Megane zit.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 19:57
door Henkjan
waar zitten de tweeters ergens? zie ze niet op de foto?
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 20:29
door dre
Het is Bose.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 20:40
door Barry2001
Waar is de BMW 7 serie gebleven Michael

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 20:44
door MichaelB
Henkjan schreef: ↑zo 11 feb 2024, 19:57
waar zitten de tweeters ergens? zie ze niet op de foto?
Die zitten naast de midwoofers:
dre schreef: ↑zo 11 feb 2024, 20:29
Eerlijk gezegd was ik hier positief door verrast
Barry2001 schreef: ↑zo 11 feb 2024, 20:40
Waar is de BMW 7 serie gebleven Michael
Die rijdt ergens in Letland rond

Beste auto OOIT! Die is opgevolgd door een Lexus RX300 en nu deze Mazda 6.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 20:50
door Henkjan
ik zou zeggen nieuwe midwoof op die oude plek, en dan tweeter los bovenop

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 21:14
door MichaelB
Ik zie nu op een mazda6 forum dat er toch iets grotere speakers in kunnen.
"For comparison purposes, I took some pics with the speakers I plan to put in, which are Hybrid Audio Legatia L3v2's. According to the manufacturer, they're a 3.7" speaker that require a 74mm mounting hole. Mounting depth is 43mm. The bolt circle diameter is 84.5mm, and total diameter is 93mm. Total height is 54.5mm"
Dit past maar NET en staat iets te hoog, dus ik zit met mijn keuzes wel goed.
Versterker ben ik nog niet helemaal uit, maar de JBL DSP4086 (8-kanaals versterker met ingebouwde DSP) lijkt me wel wat.
Doet 8x40Watt RMS (werkelijk gemeten is dit 55Watt bij 4 ohm en 8x60Watt bij 2 ohm (werkelijk gemeten zo'n 88Watt).
Voor mijn doeleinde zat. Ter indicatie: in m'n BMW gebruikte ik zelfs maar een 2x35Watt Audison

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 22:31
door MichaelB
De Monaco SPH-30X/4(SW) heeft eigenlijk de beste papieren.
Relatief lage fs, goeie gevoeligheid, mooi frequentieverloop en prima belastbaarheid.
Nu zie ik bij Rumoh de SPH-30X/4 variant. Die lijkt in alles hetzelfde afgezien de kleur van de conus (die je toch niet ziet achter de afdekking) of mis ik iets?
De zwarte variant kost rond de 60 euro, de gele 37,50.
EDIT: de gele variant besteld. Ook de JBL versterker besteld. Nu nog de tweeters.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: zo 11 feb 2024, 23:32
door Henkjan
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 10:46
door MichaelB
Pluggen mag hoor

Maar deze sla ik over, dank je.
Ik ga voor de Audison AP 1P:
https://static.audison.com/media/2022/1 ... rev21A.pdf
Helaas komt die niet met een pod/sokkeltje/behuizing, dus die ga ik dan wel in ABS printen. Niet goed gekeken, zit er wel bij.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 16:00
door MichaelB
Oh lekker, zie ik NET voordat ik wil gaan bestellen dat het een 8 ohm versie is...
8 ohm voor car audio? Apart. Dat is meestal 4 ohm en lager.
Wordt dat dan niet te kritisch v.w.b. versterking? Ik hou dan grofweg 20-30Watt over voor de tweeters.
Ze zijn met 92dB wel lekker gevoelig.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 16:55
door beijert
Liever dat dan 40-60 watt pompen in 89db tweeters.
Wat ook luid zat is denk ik
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: di 13 feb 2024, 15:00
door MichaelB
Zo, alles is besteld en onderweg.
Hopelijk is het dit weekend compleet. Het wachten is vooral op de tweeters.
In principe, zei hij naïef, is het een vrij eenvoudige inbouw.
De headunit heeft line-outs voor de speakers vóór en achter.
Op de plaats van de Bose versterker komt de JBL en ik ga voor het grootste deel de bedrading voor de speakers hergebruiken.
Alleen de speakers in het dashboard splits ik op, want de mid en tweeter zijn parallel aangesloten. Ik trek een extra kabeltje voor de tweeters.
En bedenk me net dat ik geen RCA's gekocht heb voor de achter line-outs...
Eens snuffelen of ik nog ergens een dropveter heb liggen, want de achterspeakers boeien me niet zo.
Ik heb de fader altijd 100% naar voren staan.
Kan er ook voor kiezen om de achterspeakers gewoon via de headunit te laten. Zal er eens een nachtje over slapen.
Het mooie is dat uiteraard iemand anders de kleurcoderingen al een keer uitgezocht heeft, dus dat maakt het aansluiten van de speakers helemaal makkelijk:
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: wo 14 feb 2024, 18:22
door MichaelB
Hmm, dit was niet de bedoeling.
Ik heb de 8 ohm variant gekregen…
Dat zal niet goed gaan i.v.m. versterkervermogen denk ik.
Vraag is nu: “ga ik ze terugsturen en zoeken naar een geschikte 4 ohm variant of de gok wagen?”…
EDIT: ik heb Rumoh een mail gestuurd met de vraag of ik ze kan testen (inbouwen) en mocht het dan niet goed zijn terugsturen.
EDIT 2: Mailtje gehad dat er een foutje gemaakt is. De juiste worden opgestuurd en een retourlabel gemaakt om de verkeerde weer terug te sturen

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: vr 16 feb 2024, 15:33
door MichaelB
De juiste speakers van Rumoh zijn binnen

Top service zo (iedereen kan een foutje maken, het is hoe je het oplost en dit is top).
Goed, ik monoloog even verder.
Ik was toch benieuwd wat ik bij zou kunnen stellen met de standaard speakers en equalizer van de headunit.
Nou, zie hier het resultaat:
Equalizer kan niet lager en NOG zit er teveel laag in. Ik heb werkelijk geen idee wat de ontwerpers van dit systeem als basis genomen hebben...
Het resultaat is dan als volgt:
Resolutie staat op 1/16 octaaf. Het lijkt vrij vlak, totdat je naar de schaal kijkt
Hopelijk komen de tweeters dit weekend binnen, dan kan ik echt gaan inbouwen.
Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)
Geplaatst: vr 16 feb 2024, 18:02
door Henkjan
MichaelB schreef: ↑vr 16 feb 2024, 15:33
Ik was toch benieuwd wat ik bij zou kunnen stellen met de standaard speakers
dikke weerstand er tussen zetten?