Pagina 1 van 1
Cheap Trick 193
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 16:11
door mtb
Ik heb de
CT-193 bekeken:
De bashoorn zorgt voor extra laag tussen 35Hz en 80Hz en het sperfilter dempt rond ca.2kHz de middentonen voor een vlakkere frequentie-respons.
Je kan flink besparen, als je alleen de drivers
SPH-60X of de goedkopere
WS-13E koopt.
Je kan zonder sperfilter met je toonregeling voor die paar dB, als je dat nodig vindt.
Het hout kan je zelf (laten) zagen, zie:
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 16:14
door Walt
Dat is geen bashoorn, maar een reflex poort met een flare. Een echte bashoorn die tot 30Hz werkzaam is, is een paar meter lang en gauw een kuub in volume…
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 16:37
door Pjotr
Ik heb de SPH-60x beluisterd. Ik had er een paar imitatie
Auratone's mee gemaakt. Als je van een papieren geluid met weinig resolutie houdt, helemaal top

Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: di 06 feb 2024, 16:22
door mtb
Ik heb 'm gesimuleerd met de
WS-13E en een gewone baspoort en dat komt aardig overeen:
Linksboven met sperfilter, het scheelt in verhouding maar weinig (zo'n -5dB @ 2kHz) en verziekt voornamelijk het impedantie-verloop!
De
SPH-60X met zelfbouw-poort presteert beter in het laag en is vlakker in het hoog, dus de meerprijs/moeite waard.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: di 06 feb 2024, 17:58
door Henkjan
5dB @2kHz is niet weinig
btw: ken je deze:
viewtopic.php?p=1575794
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: di 06 feb 2024, 18:29
door Pjotr
Die sperkring is echt wel nodig om die SPH-60 nog een beetje fatsoenlijk te laten klinken.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: di 06 feb 2024, 19:16
door richard
Pjotr schreef: ↑di 06 feb 2024, 18:29
Die sperkring is echt wel nodig om die SPH-60 nog een beetje fatsoenlijk te laten klinken.
Geldt eigenlijk wel voor de meeste breedbanders. De waarden van zo'n ding zijn meestal vergelijkbaar.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 17:40
door OWC
Elke speaker heeft bafflestep compensatie nodig, dus ook breedbanders.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 18:03
door Pjotr
Mwah, ik had dat er niet in zitten maar zonder die sperkring in het middengebied klinkt ie gewoon naar karton.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 18:10
door beijert
Tja, als het ontwerp ruk is, dan klinkt het ook zo.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 18:23
door Pjotr
Dat valt ook wel mee. Maar meer dan een gemiddeld radio ding is het niet. Is nog steeds na al die jaren te koop en hij is ook niet goedkoop voor wat hij biedt eigenlijk.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 18:35
door beijert
Wanneer je hem zomaar in een kast drukt geef je het natuurlijk geen kans.
Die prijs mag zeker gevierendeeld worden.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: wo 14 feb 2024, 17:37
door mtb
Het kan goedkoper met de
FRS8 in dezelfde kast zonder filter:
Hij is vlakker, ook t.o.v. (zie onder) Cyburgs' Needle.
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: wo 14 feb 2024, 18:57
door Henkjan
in room vs anechoic......
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: wo 14 feb 2024, 18:58
door wouter
Beetje apart dit, het gaat m.i. echt nergens meer over nu.
Een FRS in een kastje van dat formaat? Dan pak je toch een Tangband W3-2141 zonder filter of een Markaudio. De FRS is echt niet voor serieuze muziek de beste keuze en dit kastje is ontworpen voor de fullrange in je starttopic. Een low budget midwoofer zoals de WS13 is dan weer heel bijzonder om als fullrange in te zetten - was het de bedoeling er een 2weg mee te maken of als speakers voor slechthorenden ofzo?
Als je graag goedkoop wil zijn er nog wel andere opties, maar een ongefilterde frs8 is wat dat betreft vrijwel niet te verslaan in kosten. Echter, het bouwen en netjes maken van een kastje is dan een veelvoud van het speakertje - geef 2 tientjes meer uit en het kan wat worden - just my 2 cts
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: wo 14 feb 2024, 19:18
door richard
wouter schreef: ↑wo 14 feb 2024, 18:58
Is toch ook veel te klein?
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: wo 14 feb 2024, 19:24
door wouter
Wat mtb in de opening aangeeft is dat je de BSC ook elders kan doen, zoals met een softwarematige EQ in de pc (als dit je bron is)
En da's geheel juist, ik heb een paar bordjes van Wondom en daarmee kun je de boel veel beter krijgen dan passief en heb je meteen ook een versterker.
Groter dan 3" is voor mij vragen om problemen met hoogweergave of je hebt een grote luisterafstand nodig.
Een frs8 zou ik zelf nooit kiezen, wel gehad en nog liggen.
Veel lol mee gehad in een Buschhorn maar het topic begon bij een groter kastje en daarna... Liet ik me ook even gaan
De Visaton B80 kan ik ook niet naar luisteren trouwens... Meer haat dan liefde
Re: Cheap Trick 193
Geplaatst: wo 14 feb 2024, 19:32
door Pjotr
Voor kleine breedbandertjes die ook laag gaan kom je meer uit bij Dayton zoals de RS100 b.v. Al frist die ook wel lekker op met een goede tweeter. Die SPH-60X is w.m.b. toch wel achterhaald. Meer een icoon van een voorbije tijd.