2x30W stereo versterker met 801/801a buizen
Geplaatst: di 30 jan 2024, 12:51
De hier aangeboden versterker is een zelfbouw buizenversterker van een bijzondere klasse. De versterker beslaat de gehele audioband met lage vervorming, en levert maximaal 2x30W in 8 Ohm.
De eindbuizen zijn direct verhitte trioden van het type 801/801A, die ingesteld staan in klasse B. Dit is ongebruikelijk voor een audio versterker van goede kwaliteit. Maar deze buizen zijn bijzonder lineair, ook bij zeer lage ruststroom. Verder is voor de aansturing gekozen voor de 6BL7GT. Dit zijn stevige trioden, die het stuurvermogen met gemak kunnen leveren. Deze worden vooraf gegaan door 6SN7GT trioden, die de hoge stuurspanning leveren. Daarvoor staat de ingangsversterker, uitgerust met 6SL7GT triodes.
De uitgangstrafo's zijn balanstrafo's van AMROH, type U200. Dit zijn stevige kwaliteitstrafo's uit het echte buizentijdperk, met een zeer goede bandbreedte.
De voedingstrafo is het type 19V10 van Unitran, compleet met de bijbehorende smoorspoel. Deze levert, samen met nog een kleine hulptrafo, alle voedingsspanningen.
De gelijkrichting van de hoogspanning is een combinatie van oude techniek en modern ontwerp. Omdat de opgenomen stroom sterk kan variëren, is er een speciale schakeling gebruikt om de hoogspanning (500V) stabiel te houden. Ten eerste is er een gasgevulde gelijkrichter gebruikt (kwikdamp of xenon), omdat deze een lage inwendige weerstand heeft. Deze gelijkrichter is enkelfasig. In de uitgang van de gelijkrichter is de gebruikelijke afvlaksmoorspoel opgenomen. In de ingang is een seriekring opgenomen met o.a. een kleine, verzadigbare spoel. Deze kring vormt een serie-impedantie, die bij toenemende stroom in impedantie afneemt. Hierdoor kan bereikt worden, dat de uitgangsspanning zeer constant blijft. Deze schakeling is eigen ontwerp, en ik ben deze nooit ergens anders tegengekomen (wie wel, die mag het zeggen...). Deze schakeling maakt het tevens mogelijk dat de anode aansluiting van de gelijkrichter aan de 0Volt komt. Op de (aanraakbare) top van de buis staat dus geen spanning. Een pluspuntje voor de veiligheid.
Het afregelen van de versterker is heel eenvoudig. Op de achterzijde is een metertje aangebracht en een 5-standen schakelaar. Verder zijn er 4 potmeters bereikbaar met een kleine schroevendraaier. In de middenstand geeft de meter de hoogspanning aan. De meter staat dan min of meer in de hoek. In de andere standen (2x rechts en 2x links) wijst de knop naar een potmeter. Deze potmeter moet dan zodanig afgeregeld worden, dat de meter in de middenstand staat. Daarmee word dan de ruststroom (2x) en de symmetrie (2x) van de eindtrappen afgeregeld. Hoe eenvoudig kan het zijn.
De elektrische en mechanische opbouw is verder degelijk en veilig opgebouwd. Voor de hoogspanning-componenten en de opstart/beveiliging zijn 2 printjes gebruikt. Deze zijn met enkelzijdige bedrading uitgevoerd. Van de opstelling en bedrading zijn duidelijke tekeningen. Zie verder ook de foto's.
De toegepaste buizen zijn nieuw, terwijl de versterker met deze buizen ook grondig getest is.
Voor de gasgevulde gelijkrichter is zowel een DCG4/1000 (kwikdamp) als een DCX4/1000 (xenon) te gebruiken. De koper kan hierbij kiezen, met welke buis de versterker geleverd moet worden.
De versterker kan in Alblasserdam beluisterd worden. Vanwege het gewicht en de kwetsbaarheid van de buizen, alleen ophalen in Alblasserdam.
De vaste prijs is 800,- euro.
De eindbuizen zijn direct verhitte trioden van het type 801/801A, die ingesteld staan in klasse B. Dit is ongebruikelijk voor een audio versterker van goede kwaliteit. Maar deze buizen zijn bijzonder lineair, ook bij zeer lage ruststroom. Verder is voor de aansturing gekozen voor de 6BL7GT. Dit zijn stevige trioden, die het stuurvermogen met gemak kunnen leveren. Deze worden vooraf gegaan door 6SN7GT trioden, die de hoge stuurspanning leveren. Daarvoor staat de ingangsversterker, uitgerust met 6SL7GT triodes.
De uitgangstrafo's zijn balanstrafo's van AMROH, type U200. Dit zijn stevige kwaliteitstrafo's uit het echte buizentijdperk, met een zeer goede bandbreedte.
De voedingstrafo is het type 19V10 van Unitran, compleet met de bijbehorende smoorspoel. Deze levert, samen met nog een kleine hulptrafo, alle voedingsspanningen.
De gelijkrichting van de hoogspanning is een combinatie van oude techniek en modern ontwerp. Omdat de opgenomen stroom sterk kan variëren, is er een speciale schakeling gebruikt om de hoogspanning (500V) stabiel te houden. Ten eerste is er een gasgevulde gelijkrichter gebruikt (kwikdamp of xenon), omdat deze een lage inwendige weerstand heeft. Deze gelijkrichter is enkelfasig. In de uitgang van de gelijkrichter is de gebruikelijke afvlaksmoorspoel opgenomen. In de ingang is een seriekring opgenomen met o.a. een kleine, verzadigbare spoel. Deze kring vormt een serie-impedantie, die bij toenemende stroom in impedantie afneemt. Hierdoor kan bereikt worden, dat de uitgangsspanning zeer constant blijft. Deze schakeling is eigen ontwerp, en ik ben deze nooit ergens anders tegengekomen (wie wel, die mag het zeggen...). Deze schakeling maakt het tevens mogelijk dat de anode aansluiting van de gelijkrichter aan de 0Volt komt. Op de (aanraakbare) top van de buis staat dus geen spanning. Een pluspuntje voor de veiligheid.
Het afregelen van de versterker is heel eenvoudig. Op de achterzijde is een metertje aangebracht en een 5-standen schakelaar. Verder zijn er 4 potmeters bereikbaar met een kleine schroevendraaier. In de middenstand geeft de meter de hoogspanning aan. De meter staat dan min of meer in de hoek. In de andere standen (2x rechts en 2x links) wijst de knop naar een potmeter. Deze potmeter moet dan zodanig afgeregeld worden, dat de meter in de middenstand staat. Daarmee word dan de ruststroom (2x) en de symmetrie (2x) van de eindtrappen afgeregeld. Hoe eenvoudig kan het zijn.
De elektrische en mechanische opbouw is verder degelijk en veilig opgebouwd. Voor de hoogspanning-componenten en de opstart/beveiliging zijn 2 printjes gebruikt. Deze zijn met enkelzijdige bedrading uitgevoerd. Van de opstelling en bedrading zijn duidelijke tekeningen. Zie verder ook de foto's.
De toegepaste buizen zijn nieuw, terwijl de versterker met deze buizen ook grondig getest is.
Voor de gasgevulde gelijkrichter is zowel een DCG4/1000 (kwikdamp) als een DCX4/1000 (xenon) te gebruiken. De koper kan hierbij kiezen, met welke buis de versterker geleverd moet worden.
De versterker kan in Alblasserdam beluisterd worden. Vanwege het gewicht en de kwetsbaarheid van de buizen, alleen ophalen in Alblasserdam.
De vaste prijs is 800,- euro.