mini or tiny XLR 5-pins "true" balanced pfono cable
Geplaatst: za 20 jan 2024, 17:11
Beste zelfbouwers,
Ter lering ende vermaak het volgende: Moving Coil-Phono voorversterkers met balanced in- en uitgangen hebben aan de ingang vaak een zgn. mini of tiny XLR aansluiting met 5 pinnen. Daarvoor gebruik ik de female stekker REAN RT5FC-B en de kabel: SC-CICADA 4 * Star Quad [OFC] 4 x 0,14 mm (AWG 26) * by Sommer Cable Germany*. Deze dunne kabel past in de stekker (beter gezegd: het stekkertje, want " tiny" en niet heel gemakkelijk te solderen). Het andere uiteinde soldeer ik aan de 5 draadjes die uit de toonarm komen. En dan nog dit:
Uit niewsgierigheid heb ik een verloopstukje in elkaar gesoldeerd waarmee de mini XLR female verbonden wordt met de RCA ingang van de voorversterker. Ik hoor geen verschil tussen RCA en mini XLR. In beide gevallen gebruik ik de XLR uitgangen van de voorversterker naar de XLR ingangen van de Hypex plate versterkers. XLR zou - zo lees ik her en der - 6 dB harder moeten gaan dan RCA. Dat zal dan komen doordat een XLR uitgang i.h.a. werkt met een hogere spanning dan een RCA uitgang. Meestal is de ingangsgevoeligheid van de eindversterker daaraan aangepast om een volumesprong bij omschakelen te voorkomen. Ik heb de indruk dat ("true") balanced geen ander voordeel heeft dan minder last van mogelijke interferentie, naast het voordeel van een moglijk degelijker aansluiting. Voor de geluidskwaliteit missen mijn inziens draaitafels met alleen RCA uitgangen niets.
Ter lering ende vermaak het volgende: Moving Coil-Phono voorversterkers met balanced in- en uitgangen hebben aan de ingang vaak een zgn. mini of tiny XLR aansluiting met 5 pinnen. Daarvoor gebruik ik de female stekker REAN RT5FC-B en de kabel: SC-CICADA 4 * Star Quad [OFC] 4 x 0,14 mm (AWG 26) * by Sommer Cable Germany*. Deze dunne kabel past in de stekker (beter gezegd: het stekkertje, want " tiny" en niet heel gemakkelijk te solderen). Het andere uiteinde soldeer ik aan de 5 draadjes die uit de toonarm komen. En dan nog dit:
Uit niewsgierigheid heb ik een verloopstukje in elkaar gesoldeerd waarmee de mini XLR female verbonden wordt met de RCA ingang van de voorversterker. Ik hoor geen verschil tussen RCA en mini XLR. In beide gevallen gebruik ik de XLR uitgangen van de voorversterker naar de XLR ingangen van de Hypex plate versterkers. XLR zou - zo lees ik her en der - 6 dB harder moeten gaan dan RCA. Dat zal dan komen doordat een XLR uitgang i.h.a. werkt met een hogere spanning dan een RCA uitgang. Meestal is de ingangsgevoeligheid van de eindversterker daaraan aangepast om een volumesprong bij omschakelen te voorkomen. Ik heb de indruk dat ("true") balanced geen ander voordeel heeft dan minder last van mogelijke interferentie, naast het voordeel van een moglijk degelijker aansluiting. Voor de geluidskwaliteit missen mijn inziens draaitafels met alleen RCA uitgangen niets.