Pagina 1 van 1

Rendementsaanpassing Woofer

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 12:33
door Martijn M
Ik weet dat je om de demping van de woofer niet te veel in het geding te laten komen, het beste geen weerstand in serie kunt zetten met de woofer. Kun je het rendement van de woofer dan wel aanpassen door een weerstand parallel te zetten? Vanaf ongeveer welke frequentie wordt een serieweerstand schadelijk voor de klank?

Re: Rendementsaanpassing Woofer

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 12:47
door voodooless
Martijn M schreef:
Kun je het rendement van de woofer dan wel aanpassen door een weerstand parallel te zetten?
Volgens mij haalt dat niks uit, het enige wat je doet is dan meer vermogen uit de amp trekken.
Vanaf ongeveer welke frequentie wordt een serieweerstand schadelijk voor de klank?
Check zelf :) je kun bijvoorbeeld in WINISD de serieweerstand gewoon invullen en zien wat het doet.

Wat is precies het probleem en de setup? Misschien zijn er nog andere mogelijkheden te verzinnen?

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 13:18
door Martijn M
Hey Christiaan,

tnx voor je antwoord. Dat van die weerstand parallel had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken :lol: . De vraag bedoel ik eigenlijk in z'n algemeenheid, maar ik kwam er op omdat de Seas L26 die ik heb een gevoeligheid van 87 dB heeft tegen 86 dB voor de Vifa XG18 waar ik 'm mee wil combineren.
Dat de curve in winISD verandert snap ik, dat komt door de verandering van de elektrische Q. Maar dat is toch iets anders dan het effect op de dempingsfactor (gevaarlijk term)?
Wat ik eigenlijk wil weten, is: wat heb je (in een passief systeem) aan een woofer met een gevoeligheid van zeg 90 dB, als je moeilijk een nog gevoeliger middentoner kunt vinden? Is het niet 't makkelijkst als de woofer altijd de laagste gevoeligheid heeft en je daar de rest op aanpast?

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 13:35
door voodooless
Martijn M schreef:
Maar dat is toch iets anders dan het effect op de dempingsfactor (gevaarlijk term)?
Correct, maar het redement gaat ook naar de haaien hoor ;)
Wat ik eigenlijk wil weten, is: wat heb je (in een passief systeem) aan een woofer met een gevoeligheid van zeg 90 dB, als je moeilijk een nog gevoeliger middentoner kunt vinden? Is het niet 't makkelijkst als de woofer altijd de laagste gevoeligheid heeft en je daar de rest op aanpast?
Vergeet ook ff de bafflesetep niet he!

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 17:07
door Martijn H
Een woofer waarvan opgegeven is dat hij een rendement heeft van 90dB, zit op 50 Hz nog maar op 85dB of misschien nog wel lager!

Wanneer de woofer een wat hoger rendement heeft is hij wellicht wat te drukken in het hogere laag, waardoor je hem verder lineair kan laten lopen naar beneden en er alsnog een goede aansluiting met de mid mogelijk blijft. Mooie woorden van iemand die zelf (nog) niet filterd he :wink:

mvg,

Montana

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 17:09
door voodooless
Montana schreef:
Een woofer waarvan opgegeven is dat hij een rendement heeft van 90dB, zit op 50 Hz nog maar op 85dB of misschien nog wel lager!
Merk wel op dat dit infinite baffle gemeten is!

Re: Rendementsaanpassing Woofer

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 17:48
door jeroen_d
Martijn M schreef:
Ik weet dat je om de demping van de woofer niet te veel in het geding te laten komen, het beste geen weerstand in serie kunt zetten met de woofer. Kun je het rendement van de woofer dan wel aanpassen door een weerstand parallel te zetten? Vanaf ongeveer welke frequentie wordt een serieweerstand schadelijk voor de klank?
Het enige wat je doet is de impedantie aanpassen die het filter en versterker zit. Het is duidelijk dat de impedantie flink omlaag gaat. Bij dezelfde uitgangsspanning trek je veel meer stroom. Zinloze actie dus, een te hoog rendement van de woofer tov de tweeter kan alleen worden gecompenseerd door woofer en tweeter apart actief aan te sturen. Een woofer heeft trouwens niet zo snel een hoger rendement, omdat de tweeter 6 dB bafflestep heeft die de woofer in het laag niet heeft. Dus waarom stel je deze vraag, heb jij met een aparte situatie te maken?

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 19:40
door richard
Je zou extra nog een heel dikke trafokernspoel met een parallelweerstand voor de woofer kunnen plaatsen. Vrij dure oplossing voor een klein probleem, maar je houdt wel de demping in orde. Je kan het laag iets benadrukken en kan toch goed aansluiten op de middentoner.

Re: Rendementsaanpassing Woofer

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 19:50
door Martijn M
jeroen_d schreef:
Martijn M schreef:
Ik weet dat je om de demping van de woofer niet te veel in het geding te laten komen, het beste geen weerstand in serie kunt zetten met de woofer. Kun je het rendement van de woofer dan wel aanpassen door een weerstand parallel te zetten? Vanaf ongeveer welke frequentie wordt een serieweerstand schadelijk voor de klank?
Het enige wat je doet is de impedantie aanpassen die het filter en versterker zit. Het is duidelijk dat de impedantie flink omlaag gaat. Bij dezelfde uitgangsspanning trek je veel meer stroom. Zinloze actie dus, een te hoog rendement van de woofer tov de tweeter kan alleen worden gecompenseerd door woofer en tweeter apart actief aan te sturen. Een woofer heeft trouwens niet zo snel een hoger rendement, omdat de tweeter 6 dB bafflestep heeft die de woofer in het laag niet heeft. Dus waarom stel je deze vraag, heb jij met een aparte situatie te maken?
Dat van die weerstand parallel aan de woofer snap ik. Het was wat dom van me, voodooless wees me er al op.

De vraag gaat niet echt op voor een 2-weg systeem. Meer voor een 3-weg.

Ik heb niet met een aparte situatie te maken. Het was gewoon iets waar ik over na zat te denken. Dat komt doordat ik een stel Acoustic Research AR3-a improved op de kop heb getikt. De woofer heeft een gevoeligheid van 88 dB, de mid van ong. 86,5 dB en de twee ongeveer 84 dB. Ik ben dus idd bang dat de enige manier om dit goed te krijgen passieve biamping is.

Verder zijn er trouwens best een hoop middentoners met een relatief lage gevoeligheid. Ik heb een paartje Vifa PL11's met 86 dB. Ben ik met deze units dan persé gebonden aan woofers met een nog lagere gevoeligheid?

Dat van die bafflestep stap ik maar ten dele. Door bafflestep te compenseren krijg je natuurlijk een mooiere on-axis curve, maar de totale hoeveelheid geluidenergie is dan in het laag een stuk groter, omdat dan de helft van de energie naar achter wordt afgestraald. Drie a vier dB compensatie schijnt goed te zijn. Dan moet je dus ook een woofer hebben die drie tot vier dB gevoeliger is. Voor de on-axis meting mooi, maar je krijgt dan dus wel een relatief baszwaar geluid door de 4pi afstraling.

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 19:59
door jeroen_d
Met de specs die je noemt gaat het prima, de woofer speelt niet snel te hard omdat je van het rendement 6 dB moet aftrekken voor het laag. Je zal de mid dus zelfs nog moeten dempen, bi-amping is niet perse nodig.

Als je geen bafflestep compensatie in je systeem hebt zitten klinkt de bas te dun. 4pi of niet. Die 3 tot 4 dB praktijkervaring klopt gewoon. Marc Heijligers heeft zelfs volledige bafflestep compensatie en zijn systeem klinkt absoluut niet bas heavy. Akoestiek is onvoorspelbaar.

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 20:43
door Martijn M
Die AR's die ik heb klinken in mijn kamer wel tamelijk baszwaar. Het is een gesloten systeem. In de grote woonkamer van mijn ouders is dat zware compleet verdwenen als ze ver van de muur staan; dan klinken ze zelfs een beetje basarm.
Als je de on-axis respons bij 1 Watt zou meten in een dode kamer, kom je dan op een curve waarin het laag op (88 - 6 =) 82 dB ligt?

Misschien is het niet helemaal duidelijk wat ik bedoel.

Het gaat mij er om wat de relatieve gevoeligheid van units in een drieweg systeem t.o.v. elkaar idealiter ongeveer zou moeten zijn.

Als je baffle-step even vergeet, dan kun je zeggen dat de gevoeligheid van alle drie gebruikte units het liefst gelijk is. Dan hoeft geen enkele unit verzwakt te worden.
Een gevoeliger tweeter of middentoner is geen probleem: die verzwak je immers met een serieweerstand. Een gevoeliger woofer is een probleem. Je kunt niet zomaar een weerstand voor de woofer zetten, terwijl dit voor hogere frequenties (middentoner of tweeter) geen probleem is. Hoe bepaal je vanaf welke frequentie het toevoegen van een serieweerstand geen klankmatige nadelen oplevert door verminderde demping?

In de echte wereld hebben we dus te maken met baffle-step. De metingen van woofers worden meestal IB gedaan. Betekent dit dan, omdat in theorie in het laag onder f_baffle tot 6 dB verliest door de 4pi afstraling, dat je zonder problemen een woofer met een gevoeligheid van 90 dB met een middentoner en een tweeter met 84 dB kunt combineren?

Ik weet dat je door het zorgvuldig op elkaar afstemmen van de baffle-breedte en het crossoverpunt tussen laag en mid gebruik kunt maken van een hoger rendement van de woofer.
Hoe gaat dit precies?

Geplaatst: vr 15 dec 2006, 21:14
door jeroen_d
Als je de middentoner boven 2-3 x de fs gebruikt hoef je geen nadelen van een serieweerstand te verwachten, net als bij een tweeter.

Een woofer met 6 dB hoger rendement dwingt je tot volledige bafflestep compensatie, waarbij de mid totaal niet gedempt mag worden. Dat is niet handig, je hebt dan geen flexibiliteit om je systeem te tunen.

Voor je laatste vraag zie het draadje dat Hans Nootdorp is gestart over bafflestep.