Pagina 1 van 1

berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: zo 31 dec 2023, 14:00
door wouter verhaag
Goedemiddag, ik ben bezig met het bouwen van een subwoofertje in mijn nieuwe auto, die vooral in het laagste aanvulling moet gaan geven.
Nu heb ik een kist gebouwd van 64.22 ltr waarin 2 poorten moeten komen bovenin. de woofer die ik gebruik is:

https://www.focal.com/sites/www.focal.f ... _sheet.pdf

kan iemand voor mij een poort berekening doen? ik wil graag 80mm diameter pvc buis gebruiken.

Ik kom er zelf niet uit namelijk.

Alvast mijn hartelijke dank.

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: zo 31 dec 2023, 14:06
door Walt
Zie de datasheet, het stukje rechts onder, jouw kast volume zit redelijk dicht op de genoemde 60 liter, dus die poort aanhouden (8cm diameter, 17cm lang), twee buizen van 8cm zou ik niet doen, poort wordt dan onpraktisch lang.

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: zo 31 dec 2023, 14:09
door SARK
Waarom twee poorten?
In de PDF staat het volgende voorstel:

CODE: Selecteer alles

SUGGESTED APPLICATION
Load   Volume Port diameter Port length
Vented 35     8 (31/8")     20 (77/8")
Vented 45     8 (31/8")     22 (82/3")
Vented 60     8 (31/8")     17 (611/16")
Je kunt dus een enkele poort van 17 cm lengte bij 8 cm doorsnede gebruiken in een kast van 60 liter.
Als je twee poorten van elk 8 cm doorsnede gaat gebruiken dan moeten deze elk! ongeveer 40 cm lang worden en zoals Walt al meldde wordt dit erg onpraktisch.

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: zo 31 dec 2023, 14:27
door wouter verhaag
Het nadeel is dat de gaten al in de kast zitten, vandaar. Maar dan kom ik uit op 40cm per poort? Dat kan op zich prima.

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: zo 31 dec 2023, 14:29
door wouter verhaag
Ik had de de info al gezien op de datasheet, alleen wist niet hoe ik de berekening van 1 naar 2 poorten moest doen, vandaar.

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: zo 31 dec 2023, 14:29
door SARK
Of een plankje voor een van de gaten lijmen/schroeven .... of wordt het een "bling bling" show piece?

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: zo 31 dec 2023, 14:32
door SARK
wouter verhaag schreef: zo 31 dec 2023, 14:29
Ik had de de info al gezien op de datasheet, alleen wist niet hoe ik de berekening van 1 naar 2 poorten moest doen, vandaar.
Ik heb snel even WinISD gestart om dit te checken ... als iemand anders dit nog even wil nakijken ... graag!

Check deze link ook even:
https://www.lautsprechershop.de/tools/t ... ges_en.htm
een poort.png
twee poorten.png

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: di 02 jan 2024, 12:47
door Chocomel
In sommige auto's zitten neppe uitlaten... is een neppe poort niet wat? Maak hem 10 cm diep en dop hem af in de kast. Dan is het esthetische vraagstuk opgelost. Met matzwarte verf erin gespoten, ziet niemand het. :bakkie: De andere poort is de echte poort en wordt 17 cm lang.

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Geplaatst: di 02 jan 2024, 13:13
door Pjotr
Of gewoon 2 kleinere poorten. Het gaat om het oppervlak: Dus 2 poorten met een diameter elk van 1/wortel(2) van een enkele poort en dezelfde lengte. Maar eigenlijk zou ik zelf eens wat simuleren in WinISD. De hier voorgestelde afstemming geeft nogal een boembas met een piek op 35Hz. Is dat normaal voor carsubs?