Pagina 1 van 2
LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: do 30 nov 2023, 19:44
door SSassen
Goed, het idee voor deze eindversterker is om twee zaken met elkaar te combineren: een ingangstrap met een dubbeltriode en een eindtrap met laterale MOSFET's, vandaar de naam uiteraard 'Lat(eral)Tube', maar uitgesproken als 'La Tube', ik vond het wel schwung hebben, toch? De keuze voor de dubbeltriode spreekt voor zich, in plaats van een verschilpaar met transistoren gebruiken we een dubbeltriode, kost wat meer moeite, ook wat meer stroom, en wat meer ruimte op de print, maar het heeft zoveel meer karakter, op meerdere vlakken feitelijk.
De keuze voor laterale MOSFET's is tweeledig, in de eerste plaats omdat ze lekker robuust zijn en in de tweede plaats omdat ruststroom stabiliteit ingebakken zit omdat laterale MOSFET's een negatieve temperatuur coëfficiënt hebben boven een zekere Ids, daarmee komt dus de noodzaak voor een actieve ruststroom regeling te vervallen. Ander voordeel hiervan is dat ze hierdoor een ingebouwde stroombegrenzing hebben en dat we daarmee ook de laagohmige weerstanden bij de source van de MOSFET's weg kunnen laten.
Eerste opzet zie hieronder met twee paar Exicon 20N20/20P20 goed voor 200W/4R of pakweg 120W/8R. Ik moet het instelpunt van de 6922 (E88CC) nog een keer narekenen, maar zoals het er nu uitziet gaat dat goed zo. Ruststroom is ~250mA per paar 20N20/20P20, dit omdat je dan precies op het omslagpunt zit waar de temperatuur coefficient omslaat van positief naar negatief. Dissipatie is nu in totaal zo'n 50W, lekker warm. Maar ik denk dat we ook met minder ruststroom wel wegkomen, de praktijk zal dat moeten uitwijzen.
Suggesties en op/aanmerkingen welkom, ik kijk dan vooral even naar gewaardeerd forumlid Peter, want die heeft eerder uitgebreid met laterale MOSFET's gestoeid.
LaTube 001
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: do 30 nov 2023, 21:16
door beijert
Is dit ook met een wat lagere voedingsspanning toe te passen? ≤40v?
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: do 30 nov 2023, 21:39
door SSassen
In principe wel, maar je wil toch liefst wat uitstuurruimte hebben voor de dubbeltriode.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: do 30 nov 2023, 23:21
door ray5150
Ik mis een voorziening voor de gloeispanning in dit schema ?
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 0:04
door pvanlingen
Gewoon 6,3V 0,3A.
Dat komt wel goed Ray.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 1:32
door OWC
ray5150 schreef: ↑do 30 nov 2023, 23:21
Ik mis een voorziening voor de gloeispanning in dit schema ?
Dit heet een simulatie of test schema, daar zet je zulke dingen nooit bij.
Delen van de voeding zijn bv ook niet getekend.
Is ook niet echt interessant.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 8:22
door ray5150
Nee, dat snap ik ook wel.
Maar aangezien je niet zo vaak (ringkern) trafo's met een symmetrische 35 Volt en een aparte wikkeling (van 6 a 8 Volt) daarbij in het wild tegenkomt, was ik er wel benieuwd naar hoe Sander dit praktisch ging implementeren.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 8:24
door Leeuwarden
Twee trafo’s…
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 11:44
door ray5150
Ja dat kan, als je een passend model kunt vinden.
(dan krijg je wel weer gedoe over hoe de netspanning te splitsen, lasdoppen, kroonstenen, bla,bla...)
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 11:55
door tigradekat
Custom trafo bij Toroidy bijvoorbeeld. Kost de wereld niet
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 12:51
door SSassen
Wat aanpassingen, o.a. een andere dubbeltriode die beter op lagere spanningen werkt.
LaTube 003
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 13:25
door OWC
ray5150 schreef: ↑vr 01 dec 2023, 8:22
Nee, dat snap ik ook wel.
Maar aangezien je niet zo vaak (ringkern) trafo's met een symmetrische 35 Volt en een aparte wikkeling (van 6 a 8 Volt) daarbij in het wild tegenkomt, was ik er wel benieuwd naar hoe Sander dit praktisch ging implementeren.
Het zou zelfs nog met een buck converter kunnen
En anders:
https://www.audiophonics.fr/en/toroidal ... -3675.html
Of anders nog een Meanwell.
Vele wegen naar Rome.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 13:25
door SSassen
@Pjotr:
Kom er maar in, ik zit er he-le-maal klaar voor.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 14:04
door meanman64
Dit ga ik met heel veel belangstelling volgen .
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 14:49
door douwebakker
SSassen schreef: ↑vr 01 dec 2023, 12:51
Wat aanpassingen, o.a. een andere dubbeltriode die beter op lagere spanningen werkt.
LaTube 003
latube_003.jpg
Kun je wat meer vertellen over Q1 en Q9. Ik begrijp dat Q1 een stroombron is, maar wat doet Q9 met een doorverbinding tussen de basis en collector.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 15:10
door OWC
douwebakker schreef: ↑vr 01 dec 2023, 14:49
maar wat doet Q9 met een doorverbinding tussen de basis en collector.
Dat is een stroomspiegel.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 15:34
door SSassen
douwebakker schreef: ↑vr 01 dec 2023, 14:49Kun je wat meer vertellen over Q1 en Q9. Ik begrijp dat Q1 een stroombron is, maar wat doet Q9 met een doorverbinding tussen de basis en collector.
Q1 en Q9 zijn de stroomspiegel, Q12 aan de andere kant is de stroombron, instelling is nu met pakweg 1.5mA per triode.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 15:57
door douwebakker
Dat Q12 een stroombron is is mij duidelijk. Een stroom spiegel is voor mij niet bekend. Ook de werking ervan ontgaat me.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 16:12
door SSassen
douwebakker schreef: ↑vr 01 dec 2023, 15:57
Dat Q12 een stroombron is is mij duidelijk. Een stroom spiegel is voor mij niet bekend. Ook de werking ervan ontgaat me.
De naam zegt het feitelijk al, een stroomspiegel 'spiegelt' de stroom op de ingang aan de uitgang, ik gebruik deze eigenschap om de stroom door beide helften van de dubbeltriode gelijk te trekken.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 16:52
door douwebakker
Jou antwoord maakt het niet duidelijk voor me.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 18:11
door Henkjan
SSassen schreef: ↑vr 01 dec 2023, 16:12
douwebakker schreef: ↑vr 01 dec 2023, 15:57
Dat Q12 een stroombron is is mij duidelijk. Een stroom spiegel is voor mij niet bekend. Ook de werking ervan ontgaat me.
De naam zegt het feitelijk al, een stroomspiegel 'spiegelt' de stroom op de ingang aan de uitgang, ik gebruik deze eigenschap om de stroom door beide helften van de dubbeltriode gelijk te trekken.
dus het paar Q1 en Q9 zorgt er zo voor dat ze altijd de zelfde stroom doorlaten naar hun buis?
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 18:36
door douwebakker
Even voor de duidelijkheid. Er is een stroombron die 3 mA levert. Zorgen Q1 en Q9 ervoor dat deze stroom gesplitst worden in 2x1,5 mA?
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 18:45
door cool
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 18:54
door OWC
douwebakker schreef: ↑vr 01 dec 2023, 18:36
Even voor de duidelijkheid. Er is een stroombron die 3 mA levert. Zorgen Q1 en Q9 ervoor dat deze stroom gesplitst worden in 2x1,5 mA?
In principe "zorgen" de triodes daar voor, als we de wetten van Kirchoff netjes volgen.
Probleem is alleen dat triodes niet ideaal zijn, dus zal de stroom niet netjes verdeeld worden in de praktijk.
Een stroomspiegel , spiegelt deze stroom netjes tussen de twee.
Afhankelijk hoe stabiel/symmetrisch/gelijk die stroomspiegel is uiteraard.
Re: LaTube - Een hybride eindversterker
Geplaatst: vr 01 dec 2023, 19:03
door douwebakker
Dat zal wel, maar de transistoren Q1 en Q9 zijn immers niet symetrisch geschakeld. Bij Q9 is de collector doorverbonden met de basis en bij Q1 niet.