Pagina 1 van 2
Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 0:04
door Henkjan
iemand deze al wat beter bekeken? zowel in de jongste HH als de Voicecoil zeer lovend getest.
wat is het: mini conus (45mm) tweeter met een 22mm dome in t midden. 95dB bij 2.83V. off axis minder uiteraard, on axis looptie door tot 40kHz. inzetbaar vanaf 2kHz. vervorming bij 90dB netjes, bij hogere niveaus blijven K3 en K5 erg laag
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 0:16
door Olaf Analogue
https://www.wavecor.com/html/tw045wa01.html
Linkje met meer info, ziet er inderdaad interessant uit, daar valt ast wel wat leuks mee te doen.
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 11:27
door John P
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 11:59
door SSassen
Kromme tenen van de kleurstelling, why ... whyyyyyy .... whyyyyyyyyyyyyyyy
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 12:44
door Shadow
Spuit je ze toch gewoon zwart?
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 12:51
door Henkjan
SSassen schreef: ↑di 21 nov 2023, 11:59
Kromme tenen van de kleurstelling, why ... whyyyyyy .... whyyyyyyyyyyyyyyy
het is kehrâmiek jongûh
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 12:53
door SSassen
Bij de Ikea verkopen ze ook keramiek, in alle mogelijke kleuren.
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 13:00
door beijert
Beetje oost Indische inkt?
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 17:43
door Shadow
Ecoline
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 21 nov 2023, 18:27
door pappaleo
Accuton wordt vanzelf zwart
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: wo 22 nov 2023, 9:14
door timpert
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: wo 22 nov 2023, 14:40
door OWC
Naar alle metingen te hebben bekeken, zie ik vooral icm het bedrag wat je er voor moet neerleggen, niet bijster veel voordelen.
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: wo 22 nov 2023, 14:44
door Henkjan
wat ik dus wel verbazend vind, is dat t ding dus echt pas vanaf boven de 2kHz inzetbaar is, wat is dan t voordeel van die grote diameter? bij hogere nivo's blijft de vervorming laag, en de H3 is extreem laag, maar de H2 is pas boven de 2500Hz onder de 1%.
mijn gevoel is dus precies wat Bart zegt, ik zie de winst niet t.o.v. b.v. een Scan Speak Illuminator of een Seas Excel
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: wo 22 nov 2023, 15:10
door timpert
Ik zie inderdaad geen echt onderscheidende prestaties, maar het uiterlijk is dat wel. Dat is in de markt van HiFi bijouterieën wel wat waard.
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: za 25 nov 2023, 13:22
door wouter
Ik heb de Audio Physic Tempo 25 gehoord in München op de Messe, lang geleden al weer. Dan weet je precies wat er mooi is aan een conustweeter. Ik vermoed dat het vrijwel dezelfde opbouw is maar dat ze het niet mochten gebruiken. Wavecor leverde toen ook al units aan Audio Physic.
Persoonlijk zou ik ze graag gebruiken als hooggevoelige tweeter, maar ze zijn te kostbaar voor in baskasten voor bassisten. Daar gebruiken we nu de Morel CAT 378 voor met een boost om de SPL van de woofers bij te houden.
Het is een mooi product, maar kan dus rekenen op weinig enthousiasme vanuit ZBA... verrassend

Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: za 25 nov 2023, 17:21
door beijert
Ach, ik pluk ze wel een keer van marktplaats

Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: za 25 nov 2023, 18:43
door pappaleo
Ja €275 p stuk is net ff te ruig voor een testje.
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: za 25 nov 2023, 22:18
door Henkjan
wouter schreef: ↑za 25 nov 2023, 13:22
Ik heb de Audio Physic Tempo 25 gehoord in München op de Messe, lang geleden al weer. Dan weet je precies wat er mooi is aan een conustweeter.
ik heb op m'n thuiswerkplek een setje staan met de W2-800 als hoog en die doen t schitterend hoor, en in de woonkamer een setje met de Alpair5, maar daarmee kan je tenminste ook nog laag crossen, wat bijdraagt aan de "magie".
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: zo 26 nov 2023, 0:18
door OWC
wouter schreef: ↑za 25 nov 2023, 13:22
Het is een mooi product, maar kan dus rekenen op weinig enthousiasme vanuit ZBA... verrassend
Jij hebt een geldboom in de achtertuin?
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: zo 26 nov 2023, 5:22
door Marp
Net boven die uitgelichte zin schreef Wouter dat hij hem zelf ook te kostbaar vindt voor zijn toepassing. Een nieuw product kan ook enthousiast worden ontvangen zonder allereerst naar de prijs te kijken of zonder erin te investeren.
Mijn aanvankelijke interesse verdween toen de tweeter niet laag inzetbaar bleek te zijn. Anders was ik best nieuwsgierig geweest of hij iets kon veranderen aan mijn lang gekoesterde wens om hier eens iets te hebben spelen met een laag inzetbare AMT, of een systeem zoals dat van Wrinex. Heb ik ook allemaal geen geld voor, maar dat maakt het enthousiasme niet minder.

Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 28 nov 2023, 21:09
door OWC
Henkjan schreef: ↑wo 22 nov 2023, 14:44
is dat t ding dus echt pas vanaf boven de 2kHz inzetbaar is,
Hoe kom je daarbij trouwens?
Zowel de metingen van hobby hifi als die van Wavecor website zelf, laten beiden zien dat 1kHz zeker geen probleem is.
De vervorming is daar nog vrij laag, zelfs op 90dB.
Dat gezegd hebbende, zijn er genoeg andere tweeters, zeker in een waveguide, die dat ook wel halen.
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: di 28 nov 2023, 23:20
door Henkjan
a) fs is 800Hz
b) onder 2kHz wel hogere vervorming, die volgens HH niet fijn was
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: wo 29 nov 2023, 2:08
door OWC
a) Leuk zo'n Fs, maar vervorming is bepalend
b) "Schon ab 1 kHz niedrige Verzerrungswerte, oberhalb 5 kHz etwas zunehmender K3-Klirr"
De grafiek laat ook prima heel netjes vervorming zien vanaf 1kHz, net zoals de website van Wavecor.
Dus prima inzetbaar vanaf 1kHz.
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: wo 29 nov 2023, 14:41
door Henkjan
citeer ook even t stukje waar staat waarom hij adviseert om ze pas vanaf 2kHz in te zetten......
btw:
Wavecor zelf geeft ook aan inzetbereik 2kHz-40kHz.......
Re: Wavecor TW045WA01
Geplaatst: wo 29 nov 2023, 21:08
door OWC
Ja dat stukje heb ik gelezen en citeer ik bewust niet, omdat het niet strookt met hun eigen metingen. (en zelfs niet met hun eigen commentaar)
Die 2kHz is echt gebaseerd op vuistregel waardes.
Er zijn meer dan genoeg andere tweeters met een gelijke Fs die mensen zonder enige moeite vanaf 1500Hz gebruiken.
Ik zou absoluut geen moeite hebben om deze rond de 1-1.2kHz in te zetten.
Tenzij mensen op belachelijke niveaus spelen, maar in dat geval kan een iets stijler filter soelaas bieden.
Er werd eerder gezegd dat de hogere crossover een minpunt was, maar dat blijkt gewoon niet uit de specs en metingen.
Wat voor verhaal mensen er dan bij kletsen is niet meer relevant.
Blijft hoe dan ook een nogal dure tweeter voor wat het doet.
Ook al zou 1kHz wel kunnen, zet het weinig zoden aan de dijk.
Behalve dat het misschien net beter uit zou kunnen komen op de BR poort resonantie daar boven te krijgen.
Dat is alleen wel een heel erg niche use case.