Pagina 1 van 1

ETF 2023

Geplaatst: di 07 nov 2023, 11:46
door rdv300b833
Goedemorgen allemaal,

we zijn weer een jaartje verder dus de volgende editie van ETF (European Triode Festival) staat weer voor de deur.
ETF'23 is voor het 2e jaar weer in Nederland (van de cyclus van 3 jaar)(zie voor uitleg het draadje ETF 2022).
Morgen begint deze gezellige audio-chaos maar de voorbereidingen zijn natuurlijk al tijden bezig.

Ons groepje gaat proberen 2 verschillende sets samen te stellen met dezelfde ideeën maar totaal anders in uitvoering.
De overeenkomsten: field coil drivers, actieve filtering (analoog !; geen DSP), buizenbakken.
Gezamenlijk leveren we van alles; de huidige sets worden goed leeggeroofd.
...leeggehaald...
...leeggehaald...

Ik lever: voorversterker, cd-loopwerk, 3 verschillende eindversterkers, actieve crossover, fieldcoil drivers, bekastingen.

Aangezien die fieldcoil drivers al een electromagneet hebben van 10 ~15 kilo zijn vooral de woofers niet te tillen in de bekastingen zelf. Dus: demontage.
demontage 1
demontage 1
demontage 2
demontage 2
demontage 3
demontage 3
demontage 4
demontage 4
De woofers gebruiken we nog even en de drivers zijn al verkocht. De bekastingen (bijna 50 kilo; 4 cm multiplex) gaan we nog gebruiken voor een probeersel want een driver-fabrikant neemt een prototype-woofer mee die we aan de tand mogen voelen. Typisch ETF.
Daarna heb ik geen doel meer voor dit stuk houtwerk. Dus als iemand nog na die weekend 2 serieus uitgevoerde 15" open baffles zoekt (maar je kan de achterzijde ook sluiten) dan doe je maar een leuk bier-aanbod....
Geldt ook voor de 10" kasten (witte kasten op de foto) waar de 10"bad/mid-drivers nog in zitten. Ik stap over op een andere kastvorm en dit houtwerk is dus ter beschikking voor ?? (bier-aanbod....)

Het is al een aardige verhuizing:
verzamelen 1
verzamelen 1
verzamelen 2
verzamelen 2
verzamelen 3
verzamelen 3
.
Past best strak in de huurbus:
vervoer 1
vervoer 1
vervoer 2
vervoer 2
vervoer 3
vervoer 3
En zo komen de volgende dagen audiooten uit Nederland - Denemarken - Noorwegen - Zweden - Duitsland - Frankrijk - Zwitserland - België - Amerika - Luxemburg - Griekenland - Polen - Rusland - Italië - Portugal bij elkaar voor een 4 daags zelfbouw audio-event.

Ik zal fotootjes & tekst plaatsen.
(en hoor graag of er nog interesse is in de 10" & 15" kasten)
Met muzikale groet,
Reinout

Re: ETF 2023

Geplaatst: di 07 nov 2023, 13:27
door rdv300b833
Ook de audio-collega's Xander en Stephan zijn aan het verzamelen en inladen. Da's nog eens een kudde versterkers, luidsprekers maar vooral veel meetapparatuur.

Met muzikale groet,
Reinout

Re: ETF 2023

Geplaatst: di 07 nov 2023, 13:33
door Leeuwarden
Prachtig! Veel plezier!

Re: ETF 2023

Geplaatst: di 07 nov 2023, 17:11
door cool
:foto: als je weer alles uitgepakt hebt Reinout :D

Re: ETF 2023

Geplaatst: di 07 nov 2023, 20:15
door ReneN
Bijzonder weer Reinout. Mooie dagen!

Re: ETF 2023

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 9:07
door timpert
Dat ziet er uit als een mooi feestje! Ben benieuwd naar de sfeerimpressies als alles staat.

Re: ETF 2023

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 23:14
door rdv300b833
Aankomst...ben op tijd (da's een voordeel van een thuiswedstrijd)
20231108_115020.jpg
20231108_115255.jpg
En zo'n kasteel heeft veel trappetjes dus een ruimte waar je niet totaal een hernia naar loopt is ook fijn met honderden kilo's materiaal. We hebben weer een toffe ruimte....MET een biertap (afzien....).
20231108_122027.jpg
20231108_122041.jpg
Het kasteel gaat om naar dit event:
20231108_130148.jpg
20231108_130132.jpg
Mijn spullen zijn droog binnen; nu de collega's nog.
20231108_133343.jpg
20231108_133403.jpg
Die lieten zich niet lang op zich wachten.....
20231108_150528.jpg
20231108_152958.jpg
20231108_153011.jpg
Dan volgt de officiële opening:
20231108_183710.jpg
Waarna vervolgens iedereen zijn sets en meetapparatuur in orde gaat maken.
Mijn setje gecombineerd met Stephan's DAC (en veel losse voedingen en filters voor enige structuur in het lichtnet aan te brengen)
20231108_203515.jpg
20231108_203521.jpg
20231108_203535.jpg
20231108_203542.jpg
Xander is aan zijn zijde van de ruimte bezig met zijn set: ook K-tubes, fieldcoils en actieve crossover met buizenbakken.....maar totaal anders uitgevoerd. GAAF !
20231108_222953.jpg
20231108_223001.jpg
20231108_223018.jpg
20231108_223023.jpg
En laten we de meetwand niet vergeten. Die gaast ons maximaal ondersteunen deze dagen.
20231108_223238.jpg
Onze sets draaien. Nog even doorstoken en morgen gaan we een zoekslag bij de buren doen....
ETF is begonnen

Met muzikale groet,
Reinout
(de houten kasten zijn al weg; alleen de witte kasten voor de 9~10 " drivers zijn er nog.....Zondagochtend op te halen voor een leuk bierpakket)

Re: ETF 2023

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 23:35
door Kappa7
Wauw geweldig om te zien weer.
Geniet er van de komende dagen!

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 7:03
door rdv300b833
alles nog rustig hier.....
20231109_061758.jpg
Dus in afwachting van het ontbijt even een overzichtje van mijn set:
20231109_063415.jpg
Links beginnend: de 35TG versterker. Monoblok met een 6FJ7 buis voor/driver en een 35TG als "vermogens"triode. Levert wel een wattje of 8~10 ?! Meer dan genoeg met de hoog-rendements-speakers. Het is nogal een verzameling spoelen en trafo's vanwege de schakeling (ultra-parafeed; en alle gevraagde voltages worden separaat aangeleverd).

naar rechts werkend: onderop de DAC van Stephan. Da's nogal een dingetje want nogal zwaar door de vulling: olie ! De essentiële componenten, klok, convertor zelf wordt allemaal olie-gekoeld/verwarmd.
Daarbovenop aan de linkerzijde mijn Bel Canto CD2 transport.
Aan de rechterzijde ONDEROP de volumeregeling van de voorversterker. Da's een stappenverzwakker uit de meetwereld (meet recht van DC - 3 GHz; 63 stapjes links en rechts apart instelbaar).
Bovenop de stappenverzwakker 2 voedingen voor enkele extra componenten van de DAC (en de room-simulation software/hardware die we nog moeten aansluiten).

naar rechts: voorversterker gebaseerd op een Kimmelstage. PT8 triode als versterkend element (mag ook een 4019A zijn, een PTT13, etc etc....oude 4V/0,25a buizen uit de telefooncentrales....gruwelijk stabiel).

Achter de voorversterker onderop een Pass Labs XVR1 actieve/discrete crosover (met bijbehorende voeding).
Daarbovenop de eindversterker die het mid/hoog nu voor haar rekening neemt: een SPUD-versterker met een paartje 6C45 in pushpull. 2,6 watt.

Er helemaal achter een hernia aan netfiltering.

De speakers zelf zijn openbaffles (onder) en een K-tube bovenop. Drivers beiden fieldcoil dus er staat ook weer een voeding achter om de elektromagneten te laten functioneren. Fotootje achterzijde speakers
20231109_063428.jpg
Draait lekker. Vandaag de dradenbrei wat fatsoeneren; gisteren was vooral functioneel laten werken van de systemen.....doet alles het ?.
Daarnaast hebben we nog een verzoekje om een prototype woofer te integreren in dit systeem. Ook hier weer een gezonde elektromagneet....
20231108_211124.jpg
20231108_213957.jpg
Daarnaast natuurlijk de rondgang via de andere sets en de eerste lezingen natuurlijk.

Met muzikale groet,
Reinout

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 7:36
door timpert
Hebben ze er ook weer een kapotte jukebox voor jullie neergezet?

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 13:11
door rdv300b833
We gaan door met de bijzondere woofer....da's een serieuze elektromagneet; zelfs voor een 15" woofer. Gelukkig hebben we ook wat handig kastwerk waar we dit kwijt in kunnen
20231109_104737.jpg
20231109_104747.jpg
En toen nog het inregelen. Daarvoor hadden we nog een meer dan uitgebreide Velodyne (met lekker ouderwets beeldscherm !) maar wel met zo ongeveer alle regelmogelijkheden.
20231109_125104.jpg
Het prototype is aangesloten, doorgemeten, maker erbij, etc etc....
20231109_125046.jpg
En nu plaatjes van de andere sets.

Grtz,
Reinout

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 13:13
door rdv300b833
anders.....
20231108_235747.jpg
20231108_235809.jpg
20231108_235822.jpg
20231108_235828.jpg
20231109_115451.jpg
20231109_115459.jpg
20231109_115505.jpg
20231109_115518.jpg

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 15:08
door rdv300b833
volgende setje indrukken....

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 15:12
door rdv300b833
soldeerlocaties.....

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 15:15
door rdv300b833
en nog wat sets......reuze gezellig en inspirerend.
20231109_135055.jpg
20231109_135106.jpg
20231109_135121.jpg
20231109_135210.jpg
20231109_135237.jpg
20231109_134206.jpg
20231109_134216.jpg
20231109_134638.jpg
20231109_134657.jpg
20231109_134753.jpg
20231109_134800.jpg
20231109_134826.jpg
20231109_134911.jpg

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 18:24
door Shadow
Lekker hoor!

Re: ETF 2023

Geplaatst: do 09 nov 2023, 22:26
door richard
Oude meuk in oude meuk, steampunk audio op zijn best. Geweldig om te zien!