Pagina 1 van 2

Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 12:47
door tigradekat
Mijn ZBA Composiet versterker vordert aardig, en over niet al te lange tijd is ie dus klaar.

Tijd dus om er ook een paar leuke luidsprekertjes voor te maken. De bedoeling is een setje voor de werkkamer of voor de "master bedroom" te maken.

Een interessant ontwerp, waarvan er een hoop goede reviews bestaan, is de Speedster, en ontwerpje dat Paul Carmody dik 10 jaar geleden heeft gemaakt. Drivertjes zijn inmiddels in bestelling, wordt vervolgd:)

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 14:36
door Pjotr
Ja leuk ding! Is dat met de Fountec ribbon tweeter?

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 14:50
door tigradekat
Klopt Peter, en een Tangband 4 inch woofertje. Valt nog niet mee die ergens te vinden tegenwoordig, maar bij Audiokit schijnen ze ze te kunnen bestellen zonder er meteen 1000 te hoeven afnemen. Duurt nog wel even voor het binnen is waarschijnlijk, maar ik heb geen haast.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 15:08
door Pjotr
Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Die NEO1 is een hele mooi tweeter! Maar ik kreeg hem destijds niet lekker spelend in een kleine smalle kast: viewtopic.php?p=1588045#p1588045 Jouw kast wordt breder en is de X-Over hoger. Dus daar zal het wel goed komen. Krijgt niet voor niets leuke commentaren ;)

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 03 dec 2023, 16:03
door tigradekat
Vorige week ben ik even wezen winkelen bij Ikea, die bamboe snijplanken vind ik leuk materiaal voor dit projectje.

Ik wil de frontjes "old school" binnen de wandjes laten vallen. Dat is alleen best een uitdaging, want de uitsparing voor de tweeter komt zo gevaarlijk dicht bij de rand.

Dus eerst de uitsparingen infrezen, daarna pas de frontjes uitzagen en op maat frezen. Is goed gelukt.

Uitsparingen:
IMG20231203131919.jpg
Frontjes op maat:
IMG20231203150942.jpg
Ademruimte voor de woofertjes:
IMG20231203153028.jpg
En het past!
IMG20231203152913.jpg

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 03 dec 2023, 16:41
door Marp
tigradekat schreef: zo 03 dec 2023, 16:03
Ademruimte voor de woofertjes:
Afbeelding

Je zou bijna de baffle omkeren om het woofertje erachter te monteren. :)

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 03 dec 2023, 17:29
door jvenema
Bijna ja, denk dat met het wat naar voren plaatsen van de woofer t.o.v. de tweeter de time alignment bij de cross over frequentie wat beter uitkomt.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 03 dec 2023, 17:44
door Pjotr
Ja, maar of je er veel mee wint? Of überhaupt nodig is? De ribbon ligt al vrij diep achter het front t.o.v. een dometweeter.

Wordt netjes zo Foppe!

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 03 dec 2023, 18:25
door Douwe84
Leuk! Die W4 vind ik altijd erg goed smoelen.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 03 dec 2023, 19:02
door tigradekat
Pjotr schreef: zo 03 dec 2023, 17:44
Ja, maar of je er veel mee wint? Of überhaupt nodig is? De ribbon ligt al vrij diep achter het front t.o.v. een dometweeter.

Wordt netjes zo Foppe!
Dank je Peter!

Het zal allemaal niet superveel schelen denk ik, er zijn zat mensen die de woofer wat verder naar beneden plaatsen en verzinken. Maar ik volg het originele ontwerp, ook omdat ik het zo juist wel leuk vind smoelen :)

Ik ga deze speakers vooral near field beluisteren, en dan is het fijn dat de individuele drivers zo dicht mogelijk bij elkaar zitten.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: ma 11 dec 2023, 12:16
door tigradekat
Weer wat verder:
IMG20231209211229.jpg
IMG20231210202042.jpg
Proefpassen:
IMG20231210202052.jpg

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: vr 15 dec 2023, 11:27
door tigradekat
Ze zijn klaar! :yeah:

Dit was voor mij de eerste keer dat ik alle houtdelen zelf gezaagd heb, en het is me goed meegevallen hoe maatvast ik in staat was te werken met decoupeerzaag en frees als gereedschap. Kwestie van per maat één plank heel nauwkeurig zagen en haaks frezen, en dan met kopieer frees vermenigvuldigen :) Oh, en bamboe is echt fijn om mee te werken, het verspaant heel mooi. Wel uitkijken bij het frezen in de lengterichting van de vezels, het splintert dan makkelijk.

Qua uiterlijk ging ik voor een vintage look, en heb Osmo hardwax olie "Terra" gebruikt voor de afwerking. Verder de randen wat rond geschuurd voor het verlijmen, en de front en achterpaneel iets verzonken. Het filter heb ik gewoon op de bodem geplakt, daar ga ik toch niet meer aan fröbelen. Ik had nog een mooie Audyn Cap + met de juiste waarde liggen voor de tweeter, dus dat was mooi meegenomen.

Als we het over de klank hebben: ik heb ze gisteravond in de woonkamer aangesloten op mijn ZBA CA, en ik word erg blij van wat ik hoor. De drivers zijn mooi geïntegreerd in dit ontwerp. Het geluid is mooi open, maar niet "in your face". De laagweergave is echt idioot volwassen. Ik denk dat het ook meespeelt dat er in je hoofd wat gebeurt als je echt laag uit zulke kleine speakertjes hoort komen, je hebt zoiets van klopt dit wel?

Dat maakt het erg leuk om naar te luisteren moet ik zeggen. En de bas is ook nog eens mooi doortekend, zeker geen "one note wonder'.

Ik vrees wel dat de laagweergave wat veel word als ik ze dichter tegen een muur aan zet, het plan is ze als computermonitor te gebruiken. We gaan het beleven.

IMG20231211093248.jpg
IMG20231214200312.jpg
IMG20231215103836.jpg
IMG20231215103916.jpg
IMG20231215103957.jpg

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: vr 15 dec 2023, 18:39
door Rick76
:goedzo:

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: vr 15 dec 2023, 23:22
door hardbats
Keurig setje hoor!

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: za 16 dec 2023, 0:27
door Kappa7
Mooi gelukt.
Ziet er netjes uit.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: za 16 dec 2023, 8:56
door Barry2001
Fraai geworden, complimenten! Vind je het leuk ze op ondergetekende luisterdag te laten horen?

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: za 16 dec 2023, 8:58
door Douwe84
Leuk geworden!

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 17 dec 2023, 8:06
door tigradekat
Barry2001 schreef: za 16 dec 2023, 8:56
Fraai geworden, complimenten! Vind je het leuk ze op ondergetekende luisterdag te laten horen?
Ja waarom ook niet :) neem ik ook de ZBA CA mee 8)

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 17 dec 2023, 11:12
door Tomenkobus
Heel mooi geworden! Leuk idee om Ikea snijplanken te gebruiken.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 17 dec 2023, 14:11
door Barry2001
tigradekat schreef: zo 17 dec 2023, 8:06
Barry2001 schreef: za 16 dec 2023, 8:56
Fraai geworden, complimenten! Vind je het leuk ze op ondergetekende luisterdag te laten horen?
Ja waarom ook niet :) neem ik ook de ZBA CA mee 8)
Leuk dat je mee wil doen, welkom!

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 17 dec 2023, 15:15
door OWC
Tomenkobus schreef: zo 17 dec 2023, 11:12
Heel mooi geworden! Leuk idee om Ikea snijplanken te gebruiken.
Paar weken terug stond ik daar ook al te kijken.
Zelfs de beuken snijplanken zijn qua hout goedkoper dan wat je in de bouwmarkt kan vinden.
Idem voor de Xenos, Action etc.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 17 dec 2023, 17:39
door tigradekat
Ja inderdaad, daar kan de bouwmarkt niet tegenop. Verder vind ik bamboe nagenoeg ideaal materiaal voor luidspreker kasten, ga ik zeker vaker gebruiken

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: zo 17 dec 2023, 18:54
door Pjotr
OWC schreef: zo 17 dec 2023, 15:15
Tomenkobus schreef: zo 17 dec 2023, 11:12
Heel mooi geworden! Leuk idee om Ikea snijplanken te gebruiken.
Paar weken terug stond ik daar ook al te kijken.
Zelfs de beuken snijplanken zijn qua hout goedkoper dan wat je in de bouwmarkt kan vinden.
Idem voor de Xenos, Action etc.
Al is beuken wel een houtsoort die enorm werkt en voor massieve kasten minder geschikt. Dat doet bamboe veel minder.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: ma 18 dec 2023, 16:12
door Pjotr
OWC schreef: zo 17 dec 2023, 15:15
Idem voor de Xenos, Action etc.
Not!

Als je daar je plankjes koopt kom je voor een niet zo leuke verrassing:
IMG_3483_NCA.jpg
Deze zijn van Xenos. Is vooral minder als je de speakers in gaat frezen. Die van IKEA zijn wel prima. Die zijn verticaal verlijmd zonder luchtinsluiting. En even duur.

Re: Slaapkamerluidsprekers - Paul Carmody Speedster

Geplaatst: ma 18 dec 2023, 17:04
door OWC
Mm de laatste keer dat ik bij xenos iets kocht, zo'n 6 weken terug, waren dat gewoon massieve plankjes.
Blijkbaar zijn er verschillende.