Pagina 1 van 1

Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: za 28 okt 2023, 18:05
door PimDriessen
Beste Forum Leden,
Ik heb een vraag over een voeding en wel precies waar de voeding aan de centrale steraarde moet worden gelegd.
Op het schema van de voeding zijn alle GND aanduidingen, bedoeld dat die op de print aan de GND hangen, dus niet naar buiten worden gebracht, dat staat zo op het schema aangegeven.
Het gaat om het gedeelte links op de afbeelding, de gelijkricht brugcel is op de foto als klein smal printje te zien, er staan 3 Elco`s parallel op in totaal 330 uF.
Op het linker gedeelte heb ik de centrale steraarde aan de min van de gelijkrichtprint gehangen, en vanuit die steraarde gaat er een draad naar de GND van de print.
Is dit de juiste manier om dit zo te doen?.
Dan wordt de GND van de uitgang van de voedingsprint niet aangesloten, alle aarddraden worden vanaf de centrale steraarde aangesloten, als dat de juiste manier is.
Groet,
Pim
ScreenShot2756.jpg
ScreenShot2744.jpg

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: za 28 okt 2023, 19:58
door Piet1950
Je kunt beter de min van een galvanisch gescheiden voeding niet hard aan aarde leggen. Dat is niet nodig, en geeft eerder kans op aardstromen. Sluit de min van je stabilisator aan op de min van de elko's En sluit de min van de elko's via een dikke 100 Ohm weerstand aan op de aarde.

Piet
voeding pim.jpg

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: za 28 okt 2023, 20:23
door PimDriessen
Dag Piet,
Dat is een geweldige tip, dank je wel.
Maar hoe zit het dan met de rest de aardverbindingen, kunnen die dan wel direct aan de centrale steraarde worden gelegd, b.v. die van de gestabiliseerde gloeispanning komen en de aardverbindingen die van de Cinch ingang komen en de weerstanden die bij de buizen zitten en e.v.t condensatoren die bij de kathode van de buizen zitten ?.

Groet,
Pim

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: za 28 okt 2023, 23:58
door Robert Gribnau
Dag Piet,

Heb je een verwijzing naar literatuur over jouw advies?

Jouw advies verbaast me zeer omdat als jouw advies juist is, het overgrote deel van de ontwerpen van versterkers (en andere apparaten) wat dit betreft sub-optimaal zouden zijn. Dat zou natuurlijk kunnen maar waarom zouden de ontwerpers van die versterkers die ene 100 Ohm weerstand weglaten als die zo belangrijk zou zijn?

Pas jij jouw advies consequent toe in jouw eigen zelfgebouwde versterkers en jouw andere zelfbouw apparaten?

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 8:08
door paulebappie
Ik gebruik altijd een "loop breaker" met diodebrug, weerstand en X-class condensator.

Handig leesvoer: https://electro-dan.co.uk/electronics/h ... nding.aspx

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 10:20
door Kappa7
Wat me voor al op valt is de plek waar de 0 en waar de spanning in het schema wordt afgetapt van de elco bank.
Je moet je voor stellen dat bij elke elco het signaal wordt afgevlakt door de buffer werking.
De plek waar je spanning nu direct achter de diode brug weg gehaald word is de plek waar het vooral nog een grote zaagtand is.
Je laadstromen zijn daar nog het grootst en dat wil je niet naar je versterker hebben.
nu zitten er geen weerstanden tussen de elcos onderling wat de laadstromen niet erg afvlakt maar het is wel zo dat bij elke elko de spanning net wat schoner wordt. Het punt bij de laatste elko is dus het punt waar de spanning het schoonst is en je naar de 0 en spanings aftakking gaat in je circuit.
Zelf hang ik dat 0 punt nooit aan aarde, dat doe wel met een weerstand van 100ohm aan de ingang van het circuit.
ik zie eigenlijk geen enkele reden om de 0 van de voeding ook aan aarde te leggen.
je krijgt alleen maar meer rf zooi via de behuizing in je voeding circuit.

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 10:59
door PimDriessen
Bedankt voor jullie reactie, er is weer genoeg om over na te denken.
Groet,
Pim

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 12:56
door PimDriessen
Kappa7 schreef: zo 29 okt 2023, 10:20
Wat me voor al op valt is de plek waar de 0 en waar de spanning in het schema wordt afgetapt van de elco bank.
Je moet je voor stellen dat bij elke elco het signaal wordt afgevlakt door de buffer werking.
De plek waar je spanning nu direct achter de diode brug weg gehaald word is de plek waar het vooral nog een grote zaagtand is.
Je laadstromen zijn daar nog het grootst en dat wil je niet naar je versterker hebben.
nu zitten er geen weerstanden tussen de elcos onderling wat de laadstromen niet erg afvlakt maar het is wel zo dat bij elke elko de spanning net wat schoner wordt. Het punt bij de laatste elko is dus het punt waar de spanning het schoonst is en je naar de 0 en spanings aftakking gaat in je circuit.
Zelf hang ik dat 0 punt nooit aan aarde, dat doe wel met een weerstand van 100ohm aan de ingang van het circuit.
ik zie eigenlijk geen enkele reden om de 0 van de voeding ook aan aarde te leggen.
je krijgt alleen maar meer rf zooi via de behuizing in je voeding circuit.
Je bedoelt misschien waar de aansluitingen van de Elco's zitten?.
Heb het verandert, is dit wat het zou moeten zijn?.
Groet,
Pim
ScreenShot2760.jpg

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 13:06
door Kappa7
Ja exact en dan het centrale aardpunt daar helemaal verwijderen.
Naast dat je daar allerlei zooi van het net naar binnen brengt is daar de spanning ook nog niet schoon genoeg. hierna ga je immers alles mooi af vlakken en regelen zie ik nu. had nog niet naar het 2e deel gekeken.

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 13:18
door PimDriessen
Zo heb ik de voeding ook uitgeprobeerd, maar of hij nu helemaal los van de kast moet dat is de vraag, dan is Piet z`n idee natuurlijk ook nog mogelijk.
Groet,
Pim
ScreenShot2761.jpg

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 13:39
door Kappa7
Wat wil je bereiken met het extra aardpunt?

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 14:36
door PimDriessen
Dat is een goeie vraag, bij alle versterkers die door mij zijn gebouwd meeste transistoren/Mosfet`s is er altijd vanuit de voeding een draad naar de centrale steraarde punt gelegd, en bij mijn laatste buizen eindversterker met EL84 heb ik consequent met een centrale steraarde gewerkt.
Dat is de reden dat het centrale aardpunt bij mij centraal staat.
De voeding moet toch wel ergens aan de steraarde of kast liggen?.

Groet,
Pim

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 15:27
door Kappa7
Waarom of van wie moet dat dan?
Voor de veiligheid?
Dan kan je beter het aardscherm van de transformator aan aarde leggen.
Zelf pas ik alleen een aardpunt toe via 2 tegengestelde diodes of via een 100ohm weerstand aan de ingang van de versterker zelf.

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 15:28
door PimDriessen
Hier het schema van de buizen voorversterker, en gloeispanning voeding, elke buis heeft zijn eigen gloeispanningsvoeding en elk een eigen ringkerntrafo.
Groet,
Pim
ScreenShot2762.jpg

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 17:22
door PimDriessen
Robert Gribnau schreef: za 28 okt 2023, 23:58
Dag Piet,

Heb je een verwijzing naar literatuur over jouw advies?

Jouw advies verbaast me zeer omdat als jouw advies juist is, het overgrote deel van de ontwerpen van versterkers (en andere apparaten) wat dit betreft sub-optimaal zouden zijn. Dat zou natuurlijk kunnen maar waarom zouden de ontwerpers van die versterkers die ene 100 Ohm weerstand weglaten als die zo belangrijk zou zijn?

Pas jij jouw advies consequent toe in jouw eigen zelfgebouwde versterkers en jouw andere zelfbouw apparaten?
Dag Robert,
Hoe zou jij de voeding van deze buizenvoorversterker met het centrale steraardepunt verbinden?.
Groet,
Pim

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 18:11
door Robert Gribnau
Ik denk dat ik in jouw geval de rest van de versterker zou aansluiten op de "GND2" aansluiting op de print. Alleen als dat problemen zou geven, zou ik "GND2" aansluiting op de print ongebruikt laten en (dus) jouw voorstel volgen (= de rest van de versterker aansluiten op de negatieve kant van de elco's).

Als ik me niet vergis, is de versterking van deze voorversterker nog geen 8 x. De kans op brom is daarom denk ik gering als je netjes bouwt.

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 18:53
door elpeewee
Precies wat Robert zegt. Aansluiten op gnd2. Denk in retourstromen. De grootste stroomverbruikers het eerst op de voeding aansluiten, en zo naar voren werken naar de ingang toe. Pas bij de ingang (rca plug) met een 100ohm weerstand en met eventueel een 10nF condensator verbinden aan de kast. Dus nergens anders aan de kast knopen. Ook de volume knop meenemen in de aarde baan.

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 19:14
door PimDriessen
Dag Robert en Elpeewee,
Bedankt voor jullie reactie, ga het zo uitvoeren.
Groet,
Pim

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: zo 29 okt 2023, 19:29
door Kappa7
elpeewee schreef: zo 29 okt 2023, 18:53
Precies wat Robert zegt. Aansluiten op gnd2. Denk in retourstromen. De grootste stroomverbruikers het eerst op de voeding aansluiten, en zo naar voren werken naar de ingang toe. Pas bij de ingang (rca plug) met een 100ohm weerstand en met eventueel een 10nF condensator verbinden aan de kast. Dus nergens anders aan de kast knopen. Ook de volume knop meenemen in de aarde baan.
Goed omschreven zo.

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 12:40
door PimDriessen
Het is mooi om te zien dat de voeding goed werkt, heb een van de twee voedingen afgemonteerd en belast met 47 K bij 215 volt loopt er 4,5 mA, hierbij 2 foto`s, foto 1 gemeten op de gelijkricht Elco's, foto 2 gemeten op de uitgang op de 47 K weerstand.
Groet,
Pim
ScreenShot2766.jpg
ScreenShot2768.jpg

Re: Voeding Buizen voorversterker.

Geplaatst: vr 03 nov 2023, 18:37
door OpaBert
Pim is eerst bij mij wezen vragen via een PB waar ik hem niet voor gezegd heb maar geprobeerd zijn grijze cellen aan het werk te zetten zodat hij zelf de oplossing kon bedenken
Verder begreep hij wat ik bedoelde .
Daarna kreeg ik van Pim ook een PB dat hij de vraag ook op transistor forum gezet had, of het antwoord wel klopte.of overeen kwam
Hier dus ook
Pim heeft erg weinig vertrouwen in zijn eigen kunnen en of faalangst.
Wat geen schande is , Ik heb dat ook meer en meer gekregen , vooral doordat ik zelf mn koers niet vaar maar die van andere.
Elke keer is dat een teleurstelling in je zelf eigenlijk, laatste weken diverse dingen gedaan Oude 27 mc AM dozen weer werkend gekregen
En een handMicrofoon met ingebouwde voorversterker, wat een ellende is dat als je het omdraait breekt er om de andere keer een draadje af, dat is bij de vorige hersteller ook gebeurd , de + en - Zaten omgedraaid
Maar terug naar Pim zijn Preamp
Echter ik zie dat hier de antwoorden eigenlijk gelijk zijn
Dat is op - grootse Elco maar de Gnd aansluiting op de print Doet het ook
Gefeliciteerd Pim en ik hoop dat je ook een beetje meer vertrouwen in je zelf krijgt,
:proost: :proost: