Pagina 1 van 1

Budget systeem: portable hi-fi

Geplaatst: ma 11 dec 2006, 16:11
door Jooch
Hallo allemaal,

Ik zag de showcases hier en kon de budget projecten wel waarderen, hier een stukje over mijn laatste budget project.

Huidige setup is een prototype voor een portable hi-fi set.
Klinkt niet verkeerd, metingen moeten nog worden gedaan.

De midden/laag en de bas speakers komen uit een altec lansing PC speaker set (ACS340).
De tweeters zijn een paartje philips AD160.

Hele zaakje word aangestuurd door de PC en digitaal gefilterd met behulp van een crossover plugin voor Foobar2000.
Alle versterkers draaien overigens direct vanaf de geluidskaart naar de eindtrap.

Nu dus nog een actief filter solderen en een behuizing maken.
Doel is overigens om een verplaatsbaar audio systeem te maken die kwalitatief boven de commerciele systemen ligt.


Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: ma 11 dec 2006, 16:35
door Henkjan
ha die Jooch, welkom hier :!:

mooi project, ben nieuwschierig naar verdere details etc.

Geplaatst: ma 11 dec 2006, 17:16
door Jooch
Net even snel een meting van de satteliet in de kamer gedaan:
Ik heb de philips AD160 al vaker gebruikt maar merk op dat altijd zo'n piek rond de 13 khz zit, kan je dat ook eigenlijk goed waarnemen?


Afbeelding

Geplaatst: ma 11 dec 2006, 17:43
door KT88
Ha die Jooch!

Bi-amping avant la lettre ;-)

Zo'n piekje kan kleuren, maar veelal vertaalt zich dat naar een wat onrustig hoog, slissende stemmen etc.
Zou je evt. wel met een zuigkring weg kunnen nemen, of een mechanische oplossing zoeken.

Geplaatst: ma 11 dec 2006, 19:23
door Jooch
KT88 schreef:
Ha die Jooch!

Bi-amping avant la lettre ;-)

Zo'n piekje kan kleuren, maar veelal vertaalt zich dat naar een wat onrustig hoog, slissende stemmen etc.
Zou je evt. wel met een zuigkring weg kunnen nemen, of een mechanische oplossing zoeken.
Heb even in de schuur lopen rommelen, kwam nog 2 geschikte magneten van auto luidsprekers tegen. Die even op de AD160's gezet, dan krijg ik dit:

Afbeelding

De rest is waarschijnlijk de meetmicrofoon, is namelijk niet gecalibreerd.
Dat dipje, is dat vanwege de kamer waarin ik meet?

Geplaatst: ma 11 dec 2006, 19:29
door KT88
Een room dip op 8 kHz lijkt me weinig gebruikelijk............

Meestal zit de kamerinvloed in de lage regionen.

Geplaatst: ma 11 dec 2006, 19:56
door Jooch
Hmmm, zal dan wel een faseverschil zijn. Dit is namelijk de response van de AD160:

Afbeelding

Zit hem dit dan in de filter?

Geplaatst: di 12 dec 2006, 0:52
door Barry
De voorste amp is duidelijk een Pioneer :D

Groetjes,

Barry
www.myfi.nl.tt

Geplaatst: di 12 dec 2006, 17:02
door b_force
bij de meet curve van philips zelf (of iig dat plaatje) zie je ook een dip.
Het zou kunnen dat die flink gesmoothed is en dat in werkelijk die nog een stuk groter is.

Ik heb dat iig al een paar keer meegemaakt.

Geplaatst: di 12 dec 2006, 19:56
door Jooch
b_force schreef:
bij de meet curve van philips zelf (of iig dat plaatje) zie je ook een dip.
Het zou kunnen dat die flink gesmoothed is en dat in werkelijk die nog een stuk groter is.

Ik heb dat iig al een paar keer meegemaakt.
Aha, ok. ik heb hier ook nog wel een AD0161 liggen zal die eens proberen.