Even voorstellen: Marcel27
Geplaatst: do 31 aug 2023, 12:48
Dag forumleden, even wat informatie van mijn kant. Ik ben gepensioneerd, van huis uit MTS-elektronicus die gaandeweg verdwaald is in de software.
In mijn vroege jaren was ik een verwoed luidspreker bouwer. Mijn laatste bouwproject was de Elektuur Triplet - satelliet/subwoofersysteem en een bijhorende 2x60W YLP versterker. Toen de sub-woofer op een gegeven moment in 2002 in de weg stond is de hele set verkocht. Daarna heb ik een Marantz PM7000 aangeschaft met ASW Genius 300 luidsprekers en heb jarenlang geen behoefte meer gevoeld om dit geluid te "verbeteren". Totdat de PM7000 te veel plaats ging innemen en heb ik in 2016 een Denon CEOL N9 aangeschaft. Toen begon echter de ellende. De ASW’s zijn zeer analytische luidsprekers en de CEOL heeft een 60 W klasse D versterker. Er viel niet langer dan 15 minuten naar muziek te luisteren omdat er luistermoeheid optrad. Waarschijnlijk ten gevolge van het slechte uitgangsfilters in de CEOL. Dus ik heb een groot aantal “koptelefoonjaren” gehad tot afgelopen december 2022. Ik had een lange vakantie gepland en om de tijd te doden zat ik regelmatig op Marktplaats. Daar zag ik een vermelding van een BNS Unlimited III set, gratis op te halen. Die staan nu achter de CEOL.
Omdat in die vakantie ook de eerste stappen werden gezet voor mijn vervroegde pensionering is het idee geboren om als tijdverdrijf allerlei elektronisch materiaal te gaan repareren, met als groene gedachte de apparatuur een zo lang mogelijke gebruiksduur te geven, je moet toch wat in deze tijd. Het is zonde als apparatuur onnodig wordt gesloopt. Dat is uitgegroeid naar een luisterhobby van diverse versterkers en receivers met als eindpunt de ASW luidsprekers. Niet alles lukt mij om te repareren want er blijkt ook wel eens een processor in zo’n versterker defect te raken en dan is het einde oefening. Dan heb je een bak ijzer staan met 5, 6 of 7 versterkerkanalen die uitstekend werken maar zonder signaalmanagement. Mijn voorkeur gaat uit naar machines van voor het condensator debacle, dus voor 2001. In die apparatuur ben ik nog geen foute condensator tegengekomen, wel veel overbelaste en doorgebrande weerstanden, sommige merken hebben de neiging om weerstanden als zekeringen te gebruiken, en slecht gekoelde transitoren en slechte soldeerverbindingen.
Op een zeker moment stonden er 7 receivers die ik op toerbeurt beluisterde totdat mijn vrouw begon te morren met het argument dat ik maar naar een apparaat tegelijk kon luisteren. Het zal jullie wel bekend in de oren klinken. Uiteindelijk zijn er 3 apparaten overgebleven die voor mij het beste geluid produceren in combinatie met de ASW luidsprekers: een zwaar getraumatiseerde Sansui B-55 die weer is opgelapt, een JVC AX-R551X de het te heet heeft gehad en een vieze JVC RX-816. De laatste is mijn luistermaatje geworden.
JVC RX-816. Dit is een verhaal apart, gevonden op Marktplaats als defect, zwaar aan het gewicht, erg vuil van binnen en van buiten en stonk naar kippenstront. Deze receiver bezat diverse problemen en uiteindelijk na het vervangen van drie weerstanden die in verschillende voedingen voorkwamen speelde deze receiver weer als van ouds. Het geluid dat deze receiver voortbrengt is prachtig. Het nadeel is dat ik regelmatig een pufje wc-deodorant moet gebruiken omdat ik soms toch het gevoel krijg dat de kippen nog rondlopen in mijn kantoor. Desalniettemin is dit de receiver die ik op dit moment prefereer boven de JVC AX-R551X en de Sansui B-55.
Ik hoop dat je een idee gekregen hebt van mij en mocht je vragen hebben, stel ze.
Hartelijke groet, Marcel27
In mijn vroege jaren was ik een verwoed luidspreker bouwer. Mijn laatste bouwproject was de Elektuur Triplet - satelliet/subwoofersysteem en een bijhorende 2x60W YLP versterker. Toen de sub-woofer op een gegeven moment in 2002 in de weg stond is de hele set verkocht. Daarna heb ik een Marantz PM7000 aangeschaft met ASW Genius 300 luidsprekers en heb jarenlang geen behoefte meer gevoeld om dit geluid te "verbeteren". Totdat de PM7000 te veel plaats ging innemen en heb ik in 2016 een Denon CEOL N9 aangeschaft. Toen begon echter de ellende. De ASW’s zijn zeer analytische luidsprekers en de CEOL heeft een 60 W klasse D versterker. Er viel niet langer dan 15 minuten naar muziek te luisteren omdat er luistermoeheid optrad. Waarschijnlijk ten gevolge van het slechte uitgangsfilters in de CEOL. Dus ik heb een groot aantal “koptelefoonjaren” gehad tot afgelopen december 2022. Ik had een lange vakantie gepland en om de tijd te doden zat ik regelmatig op Marktplaats. Daar zag ik een vermelding van een BNS Unlimited III set, gratis op te halen. Die staan nu achter de CEOL.
Omdat in die vakantie ook de eerste stappen werden gezet voor mijn vervroegde pensionering is het idee geboren om als tijdverdrijf allerlei elektronisch materiaal te gaan repareren, met als groene gedachte de apparatuur een zo lang mogelijke gebruiksduur te geven, je moet toch wat in deze tijd. Het is zonde als apparatuur onnodig wordt gesloopt. Dat is uitgegroeid naar een luisterhobby van diverse versterkers en receivers met als eindpunt de ASW luidsprekers. Niet alles lukt mij om te repareren want er blijkt ook wel eens een processor in zo’n versterker defect te raken en dan is het einde oefening. Dan heb je een bak ijzer staan met 5, 6 of 7 versterkerkanalen die uitstekend werken maar zonder signaalmanagement. Mijn voorkeur gaat uit naar machines van voor het condensator debacle, dus voor 2001. In die apparatuur ben ik nog geen foute condensator tegengekomen, wel veel overbelaste en doorgebrande weerstanden, sommige merken hebben de neiging om weerstanden als zekeringen te gebruiken, en slecht gekoelde transitoren en slechte soldeerverbindingen.
Op een zeker moment stonden er 7 receivers die ik op toerbeurt beluisterde totdat mijn vrouw begon te morren met het argument dat ik maar naar een apparaat tegelijk kon luisteren. Het zal jullie wel bekend in de oren klinken. Uiteindelijk zijn er 3 apparaten overgebleven die voor mij het beste geluid produceren in combinatie met de ASW luidsprekers: een zwaar getraumatiseerde Sansui B-55 die weer is opgelapt, een JVC AX-R551X de het te heet heeft gehad en een vieze JVC RX-816. De laatste is mijn luistermaatje geworden.
JVC RX-816. Dit is een verhaal apart, gevonden op Marktplaats als defect, zwaar aan het gewicht, erg vuil van binnen en van buiten en stonk naar kippenstront. Deze receiver bezat diverse problemen en uiteindelijk na het vervangen van drie weerstanden die in verschillende voedingen voorkwamen speelde deze receiver weer als van ouds. Het geluid dat deze receiver voortbrengt is prachtig. Het nadeel is dat ik regelmatig een pufje wc-deodorant moet gebruiken omdat ik soms toch het gevoel krijg dat de kippen nog rondlopen in mijn kantoor. Desalniettemin is dit de receiver die ik op dit moment prefereer boven de JVC AX-R551X en de Sansui B-55.
Ik hoop dat je een idee gekregen hebt van mij en mocht je vragen hebben, stel ze.
Hartelijke groet, Marcel27