Pagina 1 van 1

125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 12:58
door hsmeets
Overweeg een excentrisch roterend schuurmachientje aan te schaffen, iets van Makita, Metabo, Bosch. Nee geen Festtool :)
Maar met de gemiddelde vloerstaande luidsprekers die wij bouwen in gedachten: dan eentje met 125mm of 150mm schijf? of doet het er niet zo veel toe?

Deel je ervaring eens.

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 13:25
door Shadow
Ik heb een Bosch GEX150 en dat ding is echt to much voor sierwerk zoals een speaker, als ik grote oppervlaktes kaal moet halen issie prima maar zelfs op de langzamere standen haalt ie nog erg veel materiaal weg hoor...

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 13:35
door Henkjan
hsmeets schreef: wo 02 aug 2023, 12:58
Nee geen Festtool
=;
waarom niet?

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 13:48
door Pjotr
Shadow schreef: wo 02 aug 2023, 13:25
Ik heb een Bosch GEX150 en dat ding is echt to much voor sierwerk zoals een speaker, als ik grote oppervlaktes kaal moet halen issie prima maar zelfs op de langzamere standen haalt ie nog erg veel materiaal weg hoor...
Ik heb dan de 125 Pro en die is eigenlijk ook wel too much voor afwerken. Is een beetje inherent aan die roterende exenters. Zijn eigenlijk meer voor vormwerk. Voor afwerken heb je meer aan een exenter vlakschuurmachine. Maar neem dan ook niet gelijk de grootste, anders wordt het wegens het gewicht nog naar de sportschool! Ik doe vrijwel alle schuurwerk met mijn Bosch GSS 230-AVE van 180mm en een kleine Ryobi.

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 14:01
door hsmeets
Henkjan schreef: wo 02 aug 2023, 13:35
hsmeets schreef: wo 02 aug 2023, 12:58
Nee geen Festtool
=;
waarom niet?
Prachtig spul maar voor incidenteel gebruik wel wat erg duur.

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 14:22
door hsmeets
Mhmm, een roterende te grof? Ow, zo zie je maar weer. Een vlakschuur heb ik wel, ouwetje, vind ik wat lomp, ook altijd het idee dat die vooral schuurt aan de uiteinden van de zool waar je het schuurpapier klemt, daarom dat ik aan een roterende zat te denken. Maar misschien dan een kleinere, handzamere vlakschuurder kopen, zag er ook met een meer vierkante zool, zo van 10x12cm.

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 14:43
door Pjotr
'Tis ook wat je er mee wilt. Is het voor incidenteel gebruik dan is die GSS230 van mij wellicht ook wat overkill en ben je tussen de 100 - 200 wel klaar denk ik. Het verschil zit hem ook in trillen en stofafzuiging e.d. Gewoon een aantal in de winkel gaan bekijken.

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 14:58
door Shadow
Ik heb een GSS160 gekocht omdat ik niet het geld voor een Festool uit wou trekken, nou wat een takkeding, dat stofreservoir is echt een drama, veel herrie en trillen is op het randje, veel geld voor zo'n machine...

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 15:11
door hannesie

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 15:16
door Pjotr
Alle aanhangend stofreservoirs zijn een drama, want zo vol. Binnen moet je eigenlijk stofafzuiging met een slang gebruiken. Er zit beduidend veel verschil in trillen tussen de verschillende machines, beslist. Die GSS230 is juist weer heel relaxed. Daarom zou ik zelf zoiets nooit via internet kopen als ik niet precies weet welke het wordt. Lang geleden een Rayobi instapper gehad. Was echt een fijn ding voor niet al te veel geld. Mahja toen nog geen stofafzuiging......

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Geplaatst: wo 02 aug 2023, 17:06
door beijert
Ik heb een voordelige (nieuwe) Festool van marktplaats gehaald. 125mm met standaard een tussenzool er tussen.

Voor grof (lomp) werk gebruik ik wel eens 150mm schijven. Dan blijft mijn zool langer heel.

Fijner werk gaat ook prima, er zitten immers meerdere standen op qua beweging. (Roteren ja/nee)