Priora 50, forse bookshelf speaker
Geplaatst: di 09 mei 2023, 19:20
Vorig weekend op de samenkomst dag in Breda had ik dit setje monitors meegebracht.
Er werd me gevraagd om wat gegevens te plaatsen.
Hierbij enkele fotos van de kastbouw alsook filter.
Eigenlijk noem ik het bewust een bookshelf speaker en geen monitor omdat hij het best presteert tegen de wand, daar is hij op afgestemd.
De ScanSpeak driver is een upgrade van een oude gekende. De -01 en -02 versies heb ik vroeger frekwent gebruikt en die konden mij altijd bekoren.
Waarschijnlijk door hun hoge Q factor. Ze hebben dan wel een grote kast nodig om een diepe bas neer te zetten, ongeacht IB, BR of TL, maar doen dat dan strak en met heel veel detail, daar houd ik van. De -10 neemt veel van die eigenschappen over maar is nog verfijnder.
In deze kast is dat als BR met een nogal nauwe en sterk gedempte poort. Op de foto merk je dat die poort redelijk lang is, maar daar is momenteel de helft van weggenomen (zie foto met zwarte getekende lijn). Daardoor is de afstelling iets hoger en krijg je drukvolle zuiver bassen wanneer hij tegen de wand aan staat.
De tweeter is de Vifa XT25 ringstraler. Love it or hate it! aanvankelijk ging daar de ScanSpeak variant plaats nemen maar die was niet op voorraad. De Vifa heeft zijn plaats in genomen en staat die voorlopig niet af.
Het filter is 6/18 db/oct. De tweeter geniet met 3de orde highpass extra bescherming tegen vervorming en overbelasting. De woofer doet het voortreffelijk met slechts lichte afval. De seriespoel met par weerstand maakt het allemaal wat zachter.
Een eenvoudige, dankbare en betaalbare speaker om te bouwen. Eéntje die alle stijlen aankan zolang het niet extreem is.
Er werd me gevraagd om wat gegevens te plaatsen.
Hierbij enkele fotos van de kastbouw alsook filter.
Eigenlijk noem ik het bewust een bookshelf speaker en geen monitor omdat hij het best presteert tegen de wand, daar is hij op afgestemd.
De ScanSpeak driver is een upgrade van een oude gekende. De -01 en -02 versies heb ik vroeger frekwent gebruikt en die konden mij altijd bekoren.
Waarschijnlijk door hun hoge Q factor. Ze hebben dan wel een grote kast nodig om een diepe bas neer te zetten, ongeacht IB, BR of TL, maar doen dat dan strak en met heel veel detail, daar houd ik van. De -10 neemt veel van die eigenschappen over maar is nog verfijnder.
In deze kast is dat als BR met een nogal nauwe en sterk gedempte poort. Op de foto merk je dat die poort redelijk lang is, maar daar is momenteel de helft van weggenomen (zie foto met zwarte getekende lijn). Daardoor is de afstelling iets hoger en krijg je drukvolle zuiver bassen wanneer hij tegen de wand aan staat.
De tweeter is de Vifa XT25 ringstraler. Love it or hate it! aanvankelijk ging daar de ScanSpeak variant plaats nemen maar die was niet op voorraad. De Vifa heeft zijn plaats in genomen en staat die voorlopig niet af.
Het filter is 6/18 db/oct. De tweeter geniet met 3de orde highpass extra bescherming tegen vervorming en overbelasting. De woofer doet het voortreffelijk met slechts lichte afval. De seriespoel met par weerstand maakt het allemaal wat zachter.
Een eenvoudige, dankbare en betaalbare speaker om te bouwen. Eéntje die alle stijlen aankan zolang het niet extreem is.