Pagina 1 van 1

audio installatie Renault Kangoo 2005

Geplaatst: za 22 apr 2023, 20:42
door Marcel185
Beste,
als 1e bedankt voor toetreden op het Forum.

ik heb een Renault kangoo uit 2005.
Deze was voorzien van 2 speakers in het dashboard.
Ik hou persoonlijk wel van goede audio, maar heb er niet echt verstand van.
Vervolgens heb ik de volgende componenten aangeschaft:
Set JBL Stage3 427,
En een Pioneer MVH-330DAB+, de nodig stekkers en stekkers voor stuurwiel bediening behoud.

Na installatie was het toch nog niet helemaal naar wens.
Ook vind ik dat er veel kwaliteit verschil in zit.
Spotify via Bluetooth en de DAB Radio, waar ik de DAB persoonlijk betere kwaliteit vind leveren.
En is het ook wel vervelend dat wanneer je tussen spotify en DAB wisselt je beter je Bass en treble weer opnieuw afstelt.

Overigens heb ik dit wel beter gekregen door alle kwaliteit in spotify op hoog te zetten.
En de nummers te downloaden en eventueel op offline modes af te spelen.

De JBL speakers waren in 1e instantie ook niet wat ik verwachte van JBL.
Nu heb ik hier wel “onderzoek” naar gedaan.
En lijkt het volgens mij, op zijn Engels gezegd Clipping te zijn en hoeft het niet aan de JBL's te liggen.
Zoals ik het begrijp is dat wanneer de versterker te laag vermogen heeft voor de speaker.
Versterker in dit geval de Pioneer MVH-330DAB.
Kan dit kloppen ?


Nu voordat ik weer geld uit ga geven en het tegen valt heb ik een volgend plan.
Maar wil hier wel vragen om bevestiging en/of advies.

Hieronder een lijst met componenten die ik wil aanschaffen.
Zal ze daarna een voor een beredeneren.

Versterker: Pioneer GM-D1004 4-kanaals
Speakers: set Ground Zero GZTF 4.0X
Subwoofer : wil misschien nog een subwoofer voor onder de stoel
Ben alleen er nog niet over uit wat ik wil.
JBL Nano
JBL fuse + JBL Stage A3001
Of ander sugesties?

1e vraag over de radio zelf de Pioneer MVH-330DAB
Zou het de kwaliteit van de muziek verbeteren als ik een kabel koop van usb-c naar aux i.p.v. bluetooth ?

Versterker: Pioneer GM-D1004 4-kanaals
Ik wil een versterker voor alleen mijn boxen dit i.v.m. met het verhaal op het Clippen van mijn speakers.
Versterker lijkt me makkelijk weg te werken en zou doorverbind baar zijn met de ISO stekker.
Ik ga er dan ook vanuit dat inregelen nog prima te doen is via de radio.
Ook wil ik voor mijn speakers geen grote versterker omdat ik misschien nog een sub onder de stoel wil en die plek niet wil opofferen voor de versterker van de speakers.
iemand ervaring met de Pioneer GM-D1004 4-kanaals en is het aan te bevelen?

Speakers: in combinatie met de voorste JBL Stage3 427 wil ik vanachter een
set Ground Zero GZTF 4.0X van 10cm, deze passen op een originele plaats in de auto.

kan het kwaad of wat zijn de problemen van 2 verschillende speakers?
en gaat dit problemen geven ?
Ohm is bij de JBL en Ground zero 3
Peak Watt JBL 150 Watt /Ground Zero GZTF 4.0X 100 Watt
RMS Watt JBL 30 Watt RMS / Ground Zero GZTF 4.0X 70Watt RMS

En is het verstandig om Tweeters achter in de auto te hebben, speakers zijn namelijk coaxiaal.
Reden dat ik de Ground zero erbij wil is omdat het me betere speakers lijkt met een hogere RMS.
is dit terecht?

Deze Ground zero zouden niet voorin passen dus vandaar daar de JBL’s vanvoor in de auto.
Zou dit gaan in combinatie met de Versterker Pioneer GM-D1004 4-kanaals
Of is de versterker te lucht ?
of wat moet ik ervan verwachten ?

Voor de sub woofer.
Wil ik iets kleins voor onder de stoel.

JBL Nano lijkt me een makkelijke installatie en de reviews zijn ook positief.
JBL fuse + JBL Stage A3001 is een set die ik op internet heb gevonden.
Deze kan misschien ook nog een optie zijn mits ik het netjes weg gewerkt krijg.
Nu de A3001 is een 1 kanaal versterker? Is dit dan verstandig in combinatie met de 2 underseats van de JBL Fuse ? en kan deze dan nog in Stereo afspeelen ? met de speakers.

Weten jullie of de JBL Nano en fuse normaal gezien alleen dienen als sub woofer of kan je ze ook gebruiken als speaker / sub woofer.

Mijn doel is om goede audio in de auto te krijgen.
Het hoeft geen kenteken rammelaar te worden. Maar goede kwaliteit.
voorbeeld in huis heb ik een mooie set van Harman Kardon
in schuur een 8.1 Denon met 7 speakers :lol: neighbours love me.
geintje voordeeltje van de polder

Alvast bedankt voor jullie Hulp

Re: audio installatie Renault Kangoo 2005

Geplaatst: za 22 apr 2023, 21:47
door Henkjan
hoi Marcel, welkom hier!

Re: audio installatie Renault Kangoo 2005

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 15:10
door Marcel185
Hoi Dankje

Re: audio installatie Renault Kangoo 2005

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 16:56
door Kappa7
Op zich zit je aardig goed in je gedachte gang maar bedenk dat een klein conus oppervlakte nooit echt laag kan geven.
Wil je dat wel dan zal je een sub bij moeten plaatsen.
Dat heeft ook als voordeel dat je de head unit wat ontlast. Het leveren van het laag is namelijk waar de meeste energie in gaat zitten.
Een extra versterker zal dus niet perse direct nodig zijn.
Dat zou dus de eerste stap zijn Alles in een keer aanpakken kan ook natuurlijk maar is misschien niet eens nodig.

Het bij plaatsen van achter speakers kan echter heb ik dan zelf de voorkeur om daar geen tweeters in te willen maar alleen ondersteuning in het laag te geven, het is immers extra conus oppervlakte. Mijn redenatie is namelijk als volgt, als ik naar een concert ga dan kijk ik naar de band en komt het geluid van voor.
Dat wil ik dan in de auto dus ook zo hebben, het plaatsen van een tweeter achter zal het geluid meer van all kanten laten komen en klopt het plaatje niet meer.
Wel is het voor het zoeken van de ballans in het geluid wel handig om binnen het zelfde merk en serie te blijven al is dat niet echt nodig.
Elk merk heeft vaak wel een eigen handtekening met betrekking tot het tunen van de speakers, merken mixen kan dan zorgen voor een verschil in geluid. Gebruik je achter alleen speakers zonder hoog ter ondersteuning van het laag dan maakt dat weer minder uit.

Verder heeft een Bluetooth verbinding wel een aardige kwaliteit maar bekabeld heeft voor mij de voorkeur al is dat alleen al vanwege dat Android auto op mijn set bedraad moet.
Verder is de kwaliteit van MP3 niet geweldig en alles op een zo hoog mogelijke instelling te zetten helpt.
Nu weet ik dat Spotify bezig is om FLAC als bestandsformaat te gaan leveren maar of ze dat al doen geen idee.
Dat zal waarschijnlijk de grootste stap zijn in een beter geluid.
Wel moet je bedenken dat radio stations vaak hun eigen sausje over het geluid gooien.
Een zelfde nummer klinkt op de radio dus anders als wat je via de CD of streaming dienst binnen haalt.
Het mooiste zou dan zijn dat je in de head unit per bron het geluid wat bij kunt stellen.
Geen idee of dat kan in de Pioneer.

Re: audio installatie Renault Kangoo 2005

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 17:59
door Marcel185
Kappa7 bedankt voor je reactie en de onderbouwing
Het liefste doe ik het in 1 keer maar dat zit misschien nog in mijn gedachte .
Ikwacht nog even op reactie over de underseat subwoofer voor ik denk ik verder gaa zoals je zelf voorstel beter 1e een sub.

Je punt over het luisteren/kijken naar een concert is een goede beredenering zo had ik er nog niet over gedacht.

Mijn punt over dat clipping van de speakers klopt dit wel ?

Re: audio installatie Renault Kangoo 2005

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 19:16
door Kappa7
Dat clipping klopt wel maar als je minder energie naar je speakers hoeft te sturen om dat het laag door de sub wordt gedaan dan zal je er minder snel last van hebben. Wil je dan nog luider spelen dan is een versterker wel nodig