Pagina 1 van 1

Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 12:04
door VintageHarry
Zeer binnenkort hoop ik in het gelukkige bezit te komen van een CA eindversterker, eerste versie :D.
Vervolgens wil ik dan ook op zoek naar een andere voorversterker, de huidige Philips AH280 is aan enige revisie toe en bovendien onnodig uitgebreid. Er is namelijk maar èèn input nodig (die vanuit de huidige DAC), de toonregeling staat op bypass, dus eigenlijk wordt alleen de volumeregelaar gebruikt (en heel soms de balansregelaar).
Het meest simpele zou een nette Alps volumepotmeter in een (zelfbouw)kastje zijn, maar dan krijg je het nadeel van de relatief hoge en steeds wijzigende uitgangsimpedantie. Heeft iemand hier ervaring met zoiets in combinatie met de CA eindversterker? En wat gebruiken andere CA-eigenaren zoal als voorversterker?

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 12:32
door Pjotr
Leuk Harry!

Zie de foto's van mijn eerste bouwsel destijds: Een ALPS Blue Velvet 10K_log op de ingang doe het dan prima! Een DAC of CD-speler heeft voldoende output om de CA direct goed uit te sturen (Links in de hoek.)
IMG_2866_DIY.jpg

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 12:48
door VintageHarry
Bedankt, Peter! Dat de output van de DAC voldoende is weet ik, maar “men zegt” dat het beter klinkt als je een buffertrap na de volumepotmeter hebt zitten c.q. een echte voorversterker gebruikt. Vandaar de vraag, want natuurlijk wil ik graag het maximum uit de CA halen :)

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 12:55
door dre
Misschien een Pass Labs B1?

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:01
door Pjotr
VintageHarry schreef: ma 17 apr 2023, 12:48
Bedankt, Peter! Dat de output van de DAC voldoende is weet ik, maar “men zegt” dat het beter klinkt als je een buffertrap na de volumepotmeter hebt zitten c.q. een echte voorversterker gebruikt. Vandaar de vraag, want natuurlijk wil ik graag het maximum uit de CA halen :)
Soms wel soms niet. Met een 10K-log potmeter is dat geen enkel bezwaar met de CA en is een buffer helemaal niet nodig. Je kunt de ingang van de CA direct op de potmeter aansluiten. Een buffer heb je alleen nodig als je na de potmeter weer lange kabels gaat aansturen.

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:03
door Leobus
Ik heb nog een Modwright SWL 9.0 signature versie te koop staan. Dat is een buizenversterker.
Groet,
Leobus

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:17
door Leeuwarden
Nou, die zou ik dan eerst eens proberen als budget oplossing…

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:18
door Leeuwarden
dre schreef: ma 17 apr 2023, 12:55
Misschien een Pass Labs B1?
Nog steeds de simpelste oplossing die ik ooit heb geprobeerd en die meer dan bevredigend is als je geen gain nodig hebt.

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:52
door Pjotr
Niet nodig om Harry van alles aan te smeren wat ie helemaal niet nodig heeft... :roll:

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:59
door ray5150
Leeuwarden schreef: ma 17 apr 2023, 13:17
Nou, die zou ik dan eerst eens proberen als budget oplossing…
De nieuwprijs is 2K (US Dollar).
Vraag prijs is dus 1150 Euro
viewtopic.php?p=2041232#p2041232
Begrijp dan ook niet helemaal dit als een budget oplossing gebracht word.

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 14:23
door Leobus
ray5150 schreef: ma 17 apr 2023, 13:59
Leeuwarden schreef: ma 17 apr 2023, 13:17
Nou, die zou ik dan eerst eens proberen als budget oplossing…
De nieuwprijs is 2K (US Dollar).
Vraag prijs is dus 1150 Euro
viewtopic.php?p=2041232#p2041232
Begrijp dan ook niet helemaal dit als een budget oplossing gebracht word.
Die nieuwprijs is wel heel erg laag. Ik heb inclusief modificatie en mooie buizen 4000 euro betaald. Aanschaf 2700, mod 1200 euro en buizen ca 200 euro.
Verder heb ik niet gezegd dat het een budgetoplossing is en wist ook niet dat dat de bedoeling is.
Van die vraagprijs kan inmiddels nog wel wat af. Iets van 950 euro is goed. Maar als Pjotr vindt dat iets dergelijks helemaal niet nodig is, beschouw dit aanbod dan als een teken van meedenken en meer niet.
Groet,
Leobus

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 14:36
door VintageHarry
Ik ben blij met alle reacties en het meedenken, laat daar geen enkele twijfel over bestaan! :D. Dat was ook immers wat ik in mijn eerste post vroeg.

De term “budgetoplossing” is eveneens niet van toepassing, al spelen de centen hier jammer genoeg wel een belangrijke rol. Maar het gaat in eerste instantie om een goede oplossing, ook als ik daarvoor extra moet investeren. Aangezien volgens Peter (en wie weet er nou nog meer van deze versterker ;) ) een 10K potmeter echter klankmatig net zo goed is als een voorversterker lijkt me dat nu de eerste keuze. Daarna kan ik misschien wel eens iemand met een goede voorversterker uitnodigen voor koffie en een klankvergelijking :)

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 15:13
door Pjotr
Kun je gewoon niet tegenop en je hebt gelijk een fantastische hoofdtelefoonversterker: https://www.audiosciencereview.com/foru ... mp.36027/n De grap is dat dit een CA-pre is O:)
topping-l30-ii-amplificateur-casque-nfca-preamplificateur-argent.jpg
https://www.audiophonics.fr/en/sedentar ... 16716.html

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 15:22
door VintageHarry
Mmm, er staat hier echter al een goede hoofdtelefoonversterker, de Graham Slee Novo. Die ik sinds ik een paar jaar geleden ben verhuisd niet meer heb gebruikt trouwens, hier geen geluidsoverlast van buren :D.
Maar zou deze andere hoofdtelefoonversterker dan nog beter zijn dan de door jou genoemde potmeter in een kastje?

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 15:33
door Pjotr
Nee dat dan weer niet. Scheelt je alleen wat werk. Zou trouwens als die CA overneemt, gewoon daarin de portmeter zetten en niet in een apart kastje.

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 15:34
door Henkjan
Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 13:01
..... Een buffer heb je alleen nodig als je na de potmeter weer lange kabels gaat aansturen.
kan je dat eens in lekentermen uitleggen?

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 15:53
door Pjotr
De ingang van een versterker is meestal een weerstand van 47K, soms 10K. Dat parallel aan een laagohmige log potmeter heeft nauwelijks invloed op de werking en al helemaal niet op de kwaliteit. Een kabel heeft capaciteit en zelfinductie. Met name de capaciteit kan behoorlijk zijn, zeker bij langere kabels en interactie hebben op de klank via de potmeter. Je gebruikt dan een bufferversterkertje om die kabelcapaciteit netjes aan te sturen en te isoleren van de potmeter. Maar zelfs bij een kabeltje van < 1m en een potmeter van 10K zal die capaciteit klein zijn, de invloed nihil en gehoormatig te verwaarlozen. Met name bij buizen waar het hoogohmig is en de potmeter 1M kan zijn, kan het wel een rol gaan spelen bij kortere kabels.

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 17:33
door Leeuwarden
ray5150 schreef: ma 17 apr 2023, 13:59
Leeuwarden schreef: ma 17 apr 2023, 13:17
Nou, die zou ik dan eerst eens proberen als budget oplossing…
De nieuwprijs is 2K (US Dollar).
Vraag prijs is dus 1150 Euro
viewtopic.php?p=2041232#p2041232
Begrijp dan ook niet helemaal dit als een budget oplossing gebracht word.
Je had de smiley er gewoon zelf even bij moeten bedenken, Ray…






:lol:

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 20:24
door Bean
Interessant onderwerp, hier moet ik ook nog iets mee gaan doen.

Ik zou zelf behoefte hebben aan wat inputselectie en volumeregeling met afstandbediening. Zou dit:
https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits ... 14234.html
of dit:
https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... -3609.html
iets zijn voor de CA?

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 20:31
door Pjotr
Die eerste kit is ver beneden de stand van de CA versterker :lol: Die tweede kan wel prima! Maar zou dan eerder voor deze kiezen: https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... -3608.html

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 20:38
door Barry2001
Heb eea geknutseld aan ingangsselectie en volume regeling op mijn ZBA CA, zie onderschrift. Versterkers staan nog steeds in de kamer, voor mijn doen vrij lang :lol: Misschien kan het je op een idee brengen.

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: di 18 apr 2023, 6:53
door Bean
Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 20:31
...Maar zou dan eerder voor deze kiezen: https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... -3608.html
En daar zou je voor kiezen omdat je ook bronnen hebt die een gebalanceerd signaal uitsturen, zodat je de gehele keten gebalanceerd hebt uitgevoerd?
Barry2001 schreef: ma 17 apr 2023, 20:38
Heb eea geknutseld aan ingangsselectie en volume regeling op mijn ZBA CA, zie onderschrift. Versterkers staan nog steeds in de kamer, voor mijn doen vrij lang :lol: Misschien kan het je op een idee brengen.
Zeker interessant en ziet er niet al te moeilijk uit. Betekent echter wel een heel project, waar ik op dit moment geen tijd voor heb. Vooral het ontwerpen en maken van custom prints is nu even wat meer hooi dan ik vork heb :lol:

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: di 18 apr 2023, 13:10
door Pjotr
Bean schreef: di 18 apr 2023, 6:53
Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 20:31
...Maar zou dan eerder voor deze kiezen: https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... -3608.html
En daar zou je voor kiezen omdat je ook bronnen hebt die een gebalanceerd signaal uitsturen, zodat je de gehele keten gebalanceerd hebt uitgevoerd?
Ook dat. Maar voor 4 ingangen heb je daarvoor nog een extra uitbreidingsprint nodig. Zoals op de tekening verderop. Zoals ie daar staat is het ongebalanceerd mer 4 ingangen.

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: za 22 apr 2023, 20:47
door Pjotr
Henkjan schreef: ma 17 apr 2023, 15:34
Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 13:01
..... Een buffer heb je alleen nodig als je na de potmeter weer lange kabels gaat aansturen.
kan je dat eens in lekentermen uitleggen?
Kon u het een beetje volgen meneer Henkjan?

Re: Welke voorversterker bij CA eindversterker?

Geplaatst: za 22 apr 2023, 21:54
door Henkjan
Pjotr schreef: za 22 apr 2023, 20:47
Henkjan schreef: ma 17 apr 2023, 15:34
Pjotr schreef: ma 17 apr 2023, 13:01
..... Een buffer heb je alleen nodig als je na de potmeter weer lange kabels gaat aansturen.
kan je dat eens in lekentermen uitleggen?
Kon u het een beetje volgen meneer Henkjan?
ja hoor, wel even de spanningsdeler van de natuurlundeles in t hoofd verbeelden