Pagina 1 van 3

Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: za 18 mar 2023, 19:56
door hardbats
Ik zet na 8 weken de stereo terug in elkaar. Alleen maar een haperend geluid uit de speakers, de dac wisselt steeds tussen de bitrate en no signal.
Wanneer ik mijn coax kabel wissel voor een random, van de bouwmarkt, rca kabel werkt het prima.
Wat kan het zijn dat mijn digitale coax zo'n slecht signaal heeft? Speelde voor mijn vertrek naar het buitenland zonder problemen.
Het is een Canare LV-77S kabel met viablue cinch stekkers. Heb de kabel al opnieuw gesoldeerd, zag niet echt iets vreemds maar wie weet. Maar dat maakt ook geen verschil.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: za 18 mar 2023, 22:02
door Marp
Bespeur je geen licht waasje op de metalen oppervlakken? Het eerste waaraan dat doet denken, is oxidatie of een lichte verontreiniging. Wellicht i.c.m. een matig contact door een niet zo strakke passing?

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: za 18 mar 2023, 22:52
door hardbats
De stekkers zijn nieuw, kabel heb in december gemaakt.
De stekkers gaan juist heel zwaar wat mij doet geloven dat het een strakke passing is. Ik kan ze contacten wel een proberen te reinigen.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: za 18 mar 2023, 23:02
door Pjotr
Lijkt een beetje op "kink" in de kabel. Maar dan letterlijk. Zeker als een droptouwtje het gewoon goed doet. Kabel nergens zichtbaar beschadigd of klem gezeten?

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 9:10
door hardbats
Hij heeft niet klem gezeten en kan eigenlijk geen beschadigingen zien/voelen. Misschien dat de geleider heel gevoelig is voor buiging maar dat zou wel raar zijn toch?

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 10:01
door Rowdy
Als je de kabel beweegt hapert het geluid dan ook?
Doe dit ook bij de goedkopere RCA kabel. Misschien ligt het probleem in slechte solderingen van het cinch connector op het printplaat.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 10:02
door Kappa7
hardbats schreef: zo 19 mar 2023, 9:10
Hij heeft niet klem gezeten en kan eigenlijk geen beschadigingen zien/voelen. Misschien dat de geleider heel gevoelig is voor buiging maar dat zou wel raar zijn toch?
Nee dat is niet raar, de impedantie van de coax kabel wordt bepaald door de afstand van de kern tot de mantel.
Een knik of beschadiging kan de kabel direct onbruikbaar maken.
En coax kabel heeft ook een buigradius gespecificeerd en dat is niet voor niets.
Een ander ding kan zijn dat je connectoren geen 75 Ohm zijn.
Dat kan ook een misaanpassing geven.

Mocht je de kabel eens willen testen dan kan ik hem wel eens voor je door meten dan weet je of die echt klaar is of niet.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 10:08
door Pjotr
Jawel, maar een goedkoop dropvetertje doet het wel goed. En cinch stekkers zijn sowieso niet 75 ohm. Dat heeft nooit een probleem qua impedantie opgeleverd. Er zit waarschijnlijk ergens een brakke verbinding, wat Rowdy aangeeft komt vaker voor.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 10:18
door Kappa7
Zal ook wel van de gebruikte frequentie afhangen, ik zie in het veld wel aardig wat problemen met misaanpassingen en kabels die niet volgens de regels zijn afgemonteerd, beschadigd of last van overspraak hebben.
Dat laatste zou hier overigens oom nog wel eens het probleem kunnen zijn.
Leg de kabel is op een ander plekje.
En kijk eens naar de aarde, heb je nu niet ergens onbewust een lus gekeerd?

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 11:17
door Pjotr
Die Canare kabel is een uitstekende dubbel afgeschermde coax. Je zoekt het veel te ver. Zeker daar een simpel dropvetertje het wel goed doet. Er maakt gewoon ergens iets slecht contact lijkt mij.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 12:50
door Kappa7
Ook na het opnieuw solderen van de connectoren?
Ik heb het zelfde hier thuis ook mee gemaakt en dat bleek gewoon een aardlus te zijn.
De slechte impedantie van de dropveter had daar minder last van dan de juiste 75 Ohm kabel.
Gevolg de dropveter deed het wel en de coax niet. een van de apparaten los van de randaarde halen loste het op.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 13:00
door Pjotr
Kappa7 schreef: zo 19 mar 2023, 12:50
Ook na het opnieuw solderen van de connectoren?
Ik heb het zelfde hier thuis ook mee gemaakt en dat bleek gewoon een aardlus te zijn.
De slechte impedantie van de dropveter had daar minder last van dan de juiste 75 Ohm kabel.
Gevolg de dropveter deed het wel en de coax niet. een van de apparaten los van de randaarde halen loste het op.
Merkwaardig want S/PDIF Coax is met trafootjes galvanisch gescheiden...

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 13:02
door Kappa7
Als het goed gedaan wordt waarschijnlijk wel maar is het ook goed gedaan?

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 13:07
door hardbats
Maar de kabel heeft gewoon gewerkt dus het kan wel. Ik zal vanavond of morgen nog is kijken of ik een beschadiging kan vinden.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 13:13
door ray5150
Heb je de stekkers al eens schoongemaakt met Dasty of iets dergelijks ?
Kan best dat zich in 8 weken een corrosielaagje heeft ontwikkeld.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: di 21 mar 2023, 20:45
door hardbats
Connectors er een keer helemaal af gehad, schoon gemaakt met witte scotchbride, contactspray en ontvetter. Terug gesoldeerd, 0.3ohm van stekker tot stekker. Als ik er mee beweeg valt het contact ook nooit weg. Maar helaas nog geen succes....

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: di 21 mar 2023, 22:50
door 90000006
Als de dropveter het wel doet, pak je die toch gewoon, probleem opgelost. Het is een digitaal signaal, als het werkt komen de bitjes goed over en beter dan dat gaat het nooit worden.

Wil je per se het deftige kabeltje gebruiken dan kan je eens kijken naar uitgebogen contactjes in de female cinch connectoren of zoals al gezegd, naar knikjes of deukjes in de kabel. Of de scope erop als je die hebt en de niveaus en flanksteilheid checken.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: do 23 mar 2023, 17:32
door TabCam
Meten = weten. Wat heb je aan meetapparatuur?

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: do 23 mar 2023, 17:41
door hardbats
Een multimeter en een assortiment aan afstandsmeters :mrgreen:
Ik heb geen scope is andere meet apparatuur die me van toepassing lijkt.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: do 23 mar 2023, 17:58
door Rowdy
Heb je de solderingen van de connectoren op de printplaten gecontroleerd?

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: do 23 mar 2023, 18:04
door hardbats
Dat zou geen probleem moeten zijn want met een andere kabel werkt het wel.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: do 23 mar 2023, 18:20
door Rowdy
Zou het toch controleren.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: do 23 mar 2023, 19:14
door Pjotr
hardbats schreef: za 18 mar 2023, 22:52
De stekkers zijn nieuw, kabel heb in december gemaakt.
De stekkers gaan juist heel zwaar wat mij doet geloven dat het een strakke passing is. Ik kan ze contacten wel een proberen te reinigen.
Dan zou ik zeker de busjes op je apparaten eens checken! Zou zo maar kunnen dat het aardbusje daardoor los getrokken is.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: do 23 mar 2023, 19:25
door Marp
hardbats schreef: za 18 mar 2023, 22:52
Marp schreef: za 18 mar 2023, 22:02
Wellicht i.c.m. een matig contact door een niet zo strakke passing?
De stekkers gaan juist heel zwaar wat mij doet geloven dat het een strakke passing is.
Aan gevoel heb je in dit geval niet zo veel. Bij cinch-pluggen heb ik vaak genoeg gezien dat de pin heel strak kan passen, terwijl de kraag onvoldoende contact maakt. Andersom komt minder vaak voor, al zag ik ook wel eens degelijk ogende pluggen waarvan de pin net een fractie dunner was.

Beter kan je de verbinding doormeten om slecht contact uit te kunnen sluiten. Gewoon met één pen op het PCB of op de soldeerverbinding van de bus, en de andere aan het uiteinde van de ingeplugde kabel.

Ps: of wat Peter net zegt zou ook goed kunnen.

Re: Digital coax kabel hapert?

Geplaatst: do 23 mar 2023, 19:32
door hardbats
Ik zal eens kijken of ik dit weekend mijn node 2i en sabaj d5 dac open kan maken en door kan Meten.