Pagina 1 van 1

Hypex softstart

Geplaatst: za 04 mar 2023, 11:11
door fred64
Hallo, voor de zekerheid een vraagje.

Ik wil 2 amplimo ringtrafos op de volgende manier aansluiten op mijn hypex softstart.

Is dit zo ok.
Excuus voor mijn technisch tekenen skills. :rofl:

Gr. Fred

Re: Hypex softstart

Geplaatst: za 04 mar 2023, 11:57
door ray5150
Bij "downloads" staan de manuals met aansluitgegevens, er zijn 2 verschillende zie ik.
https://www.hypex.nl/product/softstart-module/38

Re: Hypex softstart

Geplaatst: za 04 mar 2023, 12:30
door fred64
Had ik gezien maar kwam er niet uit. Ik heb de oudere versie.

Gr. Fred

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 12:18
door fred64
Nogmaals hulp voor aansluiten 2 ringkernen op hypex softstart.

Help!!

Gr. Fred (zie foto)

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 15:29
door Shadow
Is toch gewoon exact zoals in de manual staat aangegeven?

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 18:44
door fred64
Vind ikniet duidelijk. Dus vandaar.

Gr. Fred

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:24
door dre
Softstart_02xx.pdf
(2 MiB) 47 keer gedownload
Deze?

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:40
door fred64
Die begrijp ik niet goed dus.

Gr
Fred

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 20:18
door ray5150
Heb je een multimeter ?
netspanning op de input zetten en meten op de uitgangen, en even opschrijven op welke Faston je wat meet.

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 20:23
door ray5150
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zit er een typvout in die datasheet bij punt 5.5. de remarks.
F5 word 2 keer genoemd, en F7 mist daar. vreemd

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 20:41
door fred64
Die begrijp ik niet goed dus.

Gr
Fred

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 20:43
door dre
Al je 230v op de input zet,dan kan je toch zo meten wat de uitgang is?

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 23:10
door Marp
Aangesloten zoals in je tekening hangt de ene trafo 2x aan de nuldraad, en de andere 2x aan fase. Als je even de middelste draadjes wisselt, zodat ze elkaar kruisen, zou het goed moeten zijn.

Deze twee wikkelingen vervang je dus door jouw trafo's:
Een trafo hang je aan F6 en F5, de andere aan F7 en F8.
Een trafo hang je aan F6 en F5, de andere aan F7 en F8.

Re: Hypex softstart

Geplaatst: do 09 mar 2023, 23:29
door ray5150
Draai het eens om Fred, wat begrijp je wel ?

Ik ben maar eens even in de manual gedoken. ze verstaan bij Hypex wel de kunst om relatief simpele dingen ingewikkeld uit te leggen.

F1 en F2 zijn de input voor de netspanning, waarbij F1 de Nul (blauw) is, en F2 de Fase (bruin). F1 gaat direct naar de uitgangen en F2 is geschakeld.
(als je de stekker verkeerd om in het stopcontact steekt klopt dit verhaal natuurlijk niet meer... :rofl: )

De uitgangen. F6 en F7 zitten direct achter F1, en F5 en F8 worden geschakeld achter F2.

Conclusie vooralsnog is dat je tekening niet klopt.
Je hebt een trafo op de (geschakelde) fase aan gesloten, en de ander op de (directe) Nul.
Als ik het goed begrijp zou je de binnenste 2 geleiders op je tekening moeten kruisen voor een goede werking.
Dus 1 trafo op F7 en F5, en de andere op F6 en F8.

Ook is belangrijk om draadbrugje te zetten op de binnenste 2 connectoren van de groene 4 punts printconnector.

(alles onder voorbehoud natuurlijk, ik heb nog nooit zo'n ding in het echt gezien...)

Re: Hypex softstart

Geplaatst: vr 10 mar 2023, 1:08
door Leeuwarden
ray5150 schreef: do 09 mar 2023, 20:23
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zit er een typvout in die datasheet bij punt 5.5. de remarks.
F5 word 2 keer genoemd, en F7 mist daar. vreemd
Zou dat zijn waarom ze een revisie van de manual hebben uitgegeven…

Re: Hypex softstart

Geplaatst: vr 10 mar 2023, 2:55
door Marp
Ja, met document revisie 3 werd tabel 5.5 in 2019 gecorrigeerd.

Op naar document R4. Volgens diezelfde tabel zijn F5 en F8 namelijk de geschakelde uitgangen van F2. Kijk je echter naar het 1e voorbeeldschema, dan komt de kleur van de bedrading ervan overeen met die van F1. Gelukkig niets schokkends, al gold dat ook voor dat andere foutje.

--

Update: aan een doorschijnend printje zag ik het volgende:
  • ingang F1 zit samen met uitgangen F6 en F7 op een eilandje.
  • ingang F2 wordt geschakeld, en gaat dan naar het eilandje waarop uitgangen F5 en F8 samen zitten.
  • link F3 en F4 zitten ook met zijn tweetjes op een eilandje.
Samenvattend: op tekening zijn de kleuren wat door elkaar gehusseld, maar de tekst in doc. R3 benoemt de verbindingen correct en beide gegeven aansluitadviezen zijn juist.

Re: Hypex softstart

Geplaatst: vr 10 mar 2023, 11:35
door fred64
Superrrrr bedankt.

Gr. Fred